/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Marjan [prajc in Miran Kal~i~
Republi{ki zavod za zaposlovanje (v nadaljnjem besedilu: RZZ), je do maja leta 1992 deloval kot organ v sestavi Ministrstva za delo, od 21.05.1992 dalje, pa kot samostojni javni zavod s statusom samostojne pravne osebe.
Dejansko je RZZ pri~el delovati v smislu nove statusne
organiziranosti s sprejemom svojega Statuta, ki je bil sprejet 29.09.1992.
Po 62. ~lenu Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti ter Statutu RZZ je bil dne 15. 7. 1992, konstituiran Upravni odbor, ki je organ upravljanja RZZ.
Upravni odbor je sestavljen tripartitno, od tega je:
Mandat ~lanov Upravnega odbora traja {tiri leta. V Upravnem odboru ni predstavnikov delavcev RZZ.
V skladu s 27. ~lenom Statuta RZZ in 63. ~lenom Zakona
o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti opravlja RZZ {tevilne naloge,
zlasti pa:
Upravni odbor se je konstituiral na svoji prvi seji dne 15.07.1992. V Upravni odbor so bili imenovani:
Gospodarska zbornica:
Sindikati
Vlada Republike Slovenije
Tekom mandata so se nekateri ~lani Upravnega odbora zamenjali, kar je razvidno zgoraj.
V skladu s tretjim odstavkom 62. ~lena Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti je Vlada Republike Slovenije na 3. seji dne 26.05.1992 imenovala za predsednico Upravnega odbora ga. Jo`ico Puhar, ki jo je kasneje zamenjal g. Miran Kal~i~. 6. sejo Upravnega odbora, ki je bila dne 28.2.1994, je `e vodil g. Miran Kal~i~.
V letu 1992, ko je bil konstituiran Upravni odbor, sta bili sklicani 2 redni seji in 1 koresponden~na seja. Na prvi seji, ki je bila 15.07.1992, je pri{lo do konstituiranja Upravnega odbora in izvolitve namestnika predsednika Upravnega odbora g. Mirana Kal~i~a. Na seji se je tudi obravnaval osnutek Statuta RZZ.
Na drugi seji v letu 1992 je Upravni odbor obravnaval predlog Statuta RZZ. Statut je bil sprejet na seji dne 29.9.1992 in objavljen v Ur.l. RS, {t. 60/92. Sprejet je bil tudi sklep o pove~anju denarnega nadomestila za brezposelne osebe. Imenovana je bila razpisna komisija za imenovanje direktorja RZZ in imenovani so bili nadomestni ~lani strokovnih komisij za ugotavljanje lastnosti invalidne osebe.
Sledila je tretja seja Upravnega odbora, ki je bila izvedena v letu 1993. V tem letu je Upravni odbor sklical 3 redne seje in 2 koresponden~ni seji.
Na prvi seji dne 22.1.1993 so bila obravnavana naslednja vpra{anja:
Poleg teh vpra{anj je Upravni odbor na svojih sejah, dne 8.3.1993 in 8.11.1993:
V letu 1994 je imel Upravni odbor 5 rednih in 2 koresponden~ni seji. Na svojih sejah je Upravni odbor obravnaval vsa podro~ja dejavnosti in dela v RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:
Za leto 1993 je Upravni odbor obravnaval izvajanje programov zaposlovanja in sprejel poslovno poro~ilo ter zaklju~ni ra~un za to leto. Za leto 1994 je sprejel program dela ter finan~ni na~rt s planom investicij. Na vseh sejah se je Upravni odbor ukvarjal s problematiko financiranja in sklepanja pogodbe med Ministrstvom za delo, dru`ino in socialne zadeve in RZZ, v kateri se je opredeljevala Dejavnost ZRSZ in financiranje iz prora~una Republike Slovenije.
Poseben problem je predstavljalo za~asno financiranje iz prora~una, ki je trajalo celo prvo polletje leta 1994, pri ~emer se je Upravni odbor ves ~as zavzemal za nemoteno izvajanje dejavnosti in pridobitev zadostnih sredstev.
Obravnavana so bila tudi prva izhodi{~a za pripravo planskih in finan~nih aktov za leto 1995.
Upravni odbor je sprejel ve~ splo{nih aktov s posameznih podro~ij dejavnosti RZZ:
Upravni odbor je posebno pozornost namenil izvajanju programov javnih del in delovanju Odbora za izbor javnih del. Problematika je bila obravnavana na ve~ sejah in je zajemala razpis in sprejem letnih programov, podalj{evanje programov, problem financiranja javnih del v begunskih centrih, obveznosti partnerjev pri sklepanju pogodb za javna dela, obravnava polletne in devetmese~ne analize javnih del, izvajanje programov v drugem tromese~ju 1995 ter prenos ve~jih pristojnosti na Odbor za izbor javnih del s podporo njegovemu aktivnemu pristopu in delu. V tem smislu je bil Odbor raz{irjen z novimi zainteresiranimi ~lani, sprejet pa je bil tudi poslovnik o delu Odbora za izbor javnih del.
Upravni odbor je spremljal pri~etek izvajanja sprememb zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Ur.l. RS, {t. 71/93), ki so se nana{ale na nekatera dolo~ila sistema zavarovanja za brezposelnost (skraj{anje ~asa prejemanja denarnega nadomestila in denarne pomo~i zaradi pogodbenega dela, skraj{anje ~asa prejemanja denarne pomo~i na {est mesecev, ukinitev pomo~i tujcu itd.).
Skladno z zakonskim pooblastilom je Upravni odbor
obravnaval izhodi{~a za uvedbo prostovoljnega zavarovanja za podjetnike, obrtnike in
osebe, ki opravljajo samostojno dejavnost (za samozaposlene).
Upravni odbor je skladno z dolo~ili zakona in kolektivne pogodbe za gospodarstvo tekom leta sprejel in pooblastil strokovo slu`bo RZZ, da izvaja uskladitev denarnih nadomestil za ~as brezposelnosti.
Upravni odbor je sprejel informacijo RZZ o vodenju postopka uveljavaljanja pravic za primer brezposelnosti zaradi nezakonitega prenehanja delovnega razmerja.
Upravni odbor je obravnaval posamezne teme s podro~ja
invalidske problematike. Vladi je predlagal koncept uvedbe kvotnega sistema pri
zaposlovanju invalidov in imenoval strokovne komisije za ugotavljanje invalidne osebe pri
RZZ.
Obravnavane so bile {e:
Upravni odbor je posebno pozornost namenil notranji
organizaciji RZZ in sprejel najpomembnej{i akt RZZ, to je pravilnik o notranji
organizaciji in sistemizaciji RZZ.
Upravni odbor je sprejel tudi poseben akt - podlage za
cenik storitev, ki jih RZZ lahko opravlja bodisi v okviru svoje dejavnosti ali po posebnem
naro~ilu za pla~ilo.
Upravni odbor je skladno s statutom dal soglasje za imenovanje direktorjev obmo~nih enot in pomo~ikov direktorja RZZ ter podprl direktorja pri razre{evanju kadrovske in prostorske problematike v RZZ.
Upravni odbor je imel v tem letu 5 rednih in 1 koresponden~no sejo, na katerih je obravnaval in sklepal o vseh zadevah s podro~ja dejavnosti in dela RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:
Upravni odbor je sprejel nekaj splo{nih aktov, ki so se nana{ali na reguliranje dejavnosti in statusa RZZ. To so bili:
Tako preko izvajanja programa in porabe sredstev je Upravni odbor spremljal dogajanja na tem podro~ju. Skladno z dolo~ili kolektivne pogodbe za gospodarstvo so bile izvr{ene redne vsakomese~ne valorizacije denarnih nadomestil. Bistveno za leto 1995 je bil upad upravi~encev in temu manj{a poraba sredstev.
Upravni odbor je na tem podro~ju sprejel poseben akt, s katerim je RZZ omogo~il odpis neizterljivih manj{ih zneskov iz naslova denarnih nadomestil in denarnih pomo~i.
V obravnavi so bile tudi vloge organizacij za priznanje izpla~il denarnih nadomestil za ~as brezposelnosti v enkratnem znesku, ki pa so bile za ve~je organizacije zavrnjene zaradi neizpolnjevanja pogojev (trikrat), za dve manj{i organizaciji pa so bila sredstva odobrena.
Upravi odbor je obravnaval ve~ tem iz raznih podro~ij
dejavnosti zaposlovanja in sicer:
^lani Upravnega odbora so delovali tudi v delovni skupini za pripravo pravilnika o izvajanju programov zaposlovanja, ki se pripravlja kot eden najpomembnej{ih aktov v RZZ.
Druga izvajalska dejavnost
^lani Upravnega odbora so sodelovali na avstrijsko-slovenski konferenci o zaposlovanju in zavarovanju za brezposelnost, ki je bila organizirana v dveh delih, spomladanskem v Beljaku v Avstriji in jesenskem v Gozdu Martuljku v Sloveniji.
Na prvem delu konference je bil poudarek na
operativnih posredovalnih postopkih, na drugem delu pa primerjava sistemov zavarovanja za
brezposelnost. Predstavniki Upravnega odbora so na konferenci aktivno sodelovali v
diskusijah, uvodni referat z vsebinsko usmeritvijo pa je imel predsednik Upravnega odbora
in predsednik Odbora za izbor javnih del, ki je predstavil aktivnosti na podro~ju javnih
del..
Upravni odbor je skladno s svojimi pristojnostmi
imenoval svoje oziroma predstavnike RZZ v razne komisije organov RZZ, kot npr. strokovne
komisije, {tipendijske komisije in druge zunanje institucije.
Upravni odbor je posebno pozornost, enako kot `e
prej{nja leta, posvetil podro~ju javnih del in skrbno spremljal delovanje svojega Odbora
za izbor javnih del, kar je opisano v nadaljevanju v posebnem podpoglavju.
Organizacija RZZ
Skladno s svojimi pristojnostmi je Upravni odbor
spremljal organizacijo in sprotno delovanje slu`be.
S sindikatom delavcev RZZ je sklenil kolektivno
pogodbo RZZ, s katero so se uredili dodatki delavcem za te`je delovne pogoje. Ta akt je
bil za delavce RZZ pomemben, saj jih je izena~il z delavci drugih dejavnosti, ki so te`je
delovne pogoje uredili `e s pano`nimi kolektivnimi pogodbami. Iniciativo za sklenitev
posebne kolektivne pogodbe je podal Upravni odbor in ves ~as pogajanj usklajeval kon~ni
tekst pogodbe z Ministrstvom za delo, dru`ino in socialne zadeve, ki je kot pristojni
organ dalo kon~no soglasje k pogodbi. Predstavniki Upravnega odbora so kot ~lani delovne
skupine aktivno sodelovali pri oblikovanju kolektivne pogodbe.
Opravljena je bila tudi dokon~na uskladitev pravilnika
o notranji organizaciji in sistemizaciji delovnih mest, upo{tevaje pripombe Ministrstva za
delo, dru`ino in socialne zadeve.
Poleg tega je Upravni odbor obravnaval kadrovska
vpra{anja v RZZ in skladno s statutom RZZ dajal soglasja za nastavitve delavcev s
posebnimi pooblastili in odgovornostmi.
V letu 1996 je imel Upravni odbor RZZ do konca mandata
4 redne seje in 1 koresponden~no sejo. Na vseh sejah so bila obravnavana ob{irna
vpra{anja, izmed katerih so imela najve~je te`i{~e naslednja vpra{anja:
1. Obravnavanje planskih dokumentov (program dela, finan~ni na~rt)
Upravni odbor je za leto 1996 sprejel program dela in finan~ni na~rt z nekaterimi dopolnitvami.
Za leto 1996 so predvidena skupna sredstva v vi{ini 34.531.437,000 SIT, kar je 95% realizacije leta 1995. Za delo RZZ je predvidenih 2.368.570.000 SIT, kar je 98% glede na leto 1995 in bo potrebno var~evanje. Glede programov je problem, ker dolo~ena sredstva za socialno varstvo in {tipendije ne bodo zadostovala glede na planirana. Velja na~elo, da se bodo sredstva prelivala iz programov, kjer ne bodo porabljena. Primanjkuje tudi sredstev za investicije, zato bodo dane prioritete OE Ljubljani, Velenju, Murski Soboti in Centralni slu`bi.
Program temelji na nalogah, ki se izvajajo standardno,
poudarek je dan novim na~inom dela in posameznim novim nalogam. V RZZ so bili ugotovljeni
nekateri projekti, ki bodo omogo~ali nove pristope in bogatej{o vsebino dela kot:
Pomembne bodo tudi nove naloge kot vzpostavitev novih evidenc iskalcev zaposlitve in brezposelnih oseb na osnovi izvajanja novega pravilnika ter dopolnjeni programi in ukrepi zaposlovanja. Nekatere naloge, ki ne sodijo neposredno na podro~je zaposlovanja, bo potrebno ~imprej prenesti na pristojne nosilce ({tudentska prehrana).
2. Poro~ilo Ra~unskega sodi{~a o reviziji ra~unovodskih izkazov RZZ za leto 1994
Sodi{~e je izdalo mnenje s pridr`kom in priporo~ili za odpravo pomanjkljivosti, ki se nana{ajo predvsem na knji`enja dolo~enih osnovnih sredstev, terjatev, sredstev v obra~unu, kreditov za stanovanja in osebnih dohodkov, ki so bila odpravljena v zaklju~nem ra~unu za leto 1995 in pomanjkljivosti pri nekaterih postopkih za uresni~evanje programov.
Dolo~ene postopke, kot nadzor in notranjo revizij, pa bo RZZ pri~el uvajati v letu 1996.
3. K Poro~ilu o zaklju~nem ra~unu RZZ za leto 1995
Upravni odbor na poro~ilo ni imel pripomb. Poslovanje je bilo pozitivno, izkazan je bil dobi~ek v vi{ini 74.245.817,74 SIT. Potrjeni so bili odpisi osnovnih sredstev, drobnega inventarja ter terjatev v vi{ini 7.498.377,40 SIT.
4. Poro~ilo o delu RZZ za leto 1995
Upravni odbor je delo ocenil kot zelo kvalitetno in v razpravi prispeval {e nekaj konkretnih predlogov za izbolj{anje in konkretizacijo teksta.
5. Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja za leto 1996 in sprejem Pravilnika RZZ
Program je sprejela Vlada Republike Slovenije in zajema ukrepe, ki prepre~ujejo brezposelnost ter vklju~ujejo kot izvajalca MDDSZ in RZZ.
Program je namenjen predvsem delovno intenzivnim panogam, izvoznikom in podjetjem, ki so v te`avah in se zaradi tega posku{a prepre~iti brezposelnost. Podobno bodo programi opredeljeni v izvedbenih predpisih in razpisih. Takoj se bo pristopilo k razre{evanju brezposelnosti v nekaterih izbranih ve~jih podjetjih, v katerih bodo delovale projektne enote, v katerih bodo tudi predstavniki RZZ.
Glede Pravilnika o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja, je Upravni odbor ocenil, da je pravilnik izredno kompleksen in dobro pripravljen, saj zajema vse programe, ki jih je RZZ razvil in jih izvaja. Podane so bile dolo~ene pripombe za izbolj{avo teksta. Pravilnik je Upravni odbor sprejel na zadnji seji v svojem mandatu.
6. Uvedba prostovoljnega zavarovanja za primer brezposelnosti
Upravni odbor je obravnavo tega vpra{anja prelo`il do sprejema sprememb Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, ki jih pripravlja MDDSZ. Glavni problem uvedbe prostovoljnega zavarovanja je v tem, da je to novost, ki v zahodni Evropi ni poznana. V kolikor bi v Sloveniji uvedli ta institut, bi se soo~ili z izvirno re{itvijo, ki bi pomenila ogromno administriranja s tem, da ni mogo~e predvidevati, koliko bo potencialnih kandidatov. [e ve~ji pa je problem glede upravljanja s sredstvi, prelivanja s sredstvi obveznega zavarovanja v primeru izgube.
7. Sistematizacija in nastavitev revizorja notranje kontrole
Podan je bil predlog za vzpostavitev slu`be, ki bo izvajala notranjo revizijo. Predlog je podalo Ra~unsko sodi{~e ob kontroli zaklju~nega ra~una za leto 1994. Utemeljitev je podana v dejstvu, da je RZZ javni zavod, ki razpolaga s prora~unskimi sredstvi in v vseh teh slu`bah vzpostavlja kontrolo sredstev. Zaenkrat se sistematizira eno delovno mesto, kot za~etek delovanja notranje kontrole.
8. Pravilnik o ra~unovodstvu in inventuri
Upravni odbor je sprejel pravilnik o ra~inovodstvu in inventuri. Gre za pravilnik, ki ga RZZ {e ni imel. Pravilnik je pripravljen skladno s finan~imi in ra~unovodskimi predpisi ter zagotavlja podlago za korektno in zakonito finan~no poslovanje.
Upravni odbor je imel v svojem mandatu 19 rednih sej ter 6 koresponden~nih sej.
V svoji oceni dela je bil Upravni odbor uspe{en, saj
nerealiziranih sklepov ni, razen tistih, ki se nana{ajo na pobude za spremembe in
dopolnitve pozitivne zakonodaje. Te bodo upo{tevane pri pripravi novele zakona o
zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti. Ni bil v celoti in popolnoma uspe{en
ob obravnavi in sklepanju o planskih in finan~nih dokumentih, ker je nastanek teh
dokumentov odvisen od dogovarjanja v okviru dr`avnega prora~una, to je v najve~ji meri od
Ministrstva za delo, dru`ino in socialne zadeve in Ministrstva za finance.
Ob izteku mandata, ki pote~e dne 15. 7. 1996, Upravni
odbor RZZ tudi ugotavlja, da je posloval kot prvi najvi{ji organ upravljanja v javnem
zavodu, ki je postal samostojna pravna entiteta {ele v letu 1992, ko se je njegov status
izena~il s podobnimi javnimi zavodi, zlasti Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije
in Zavodom za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije. Upravni odbor ob tem {e
ugotavlja, da je sicer RZZ statusno izena~en z navedenima javnima zavodoma, da pa
obstojajo pri njegovem delovanju nekatere specifike, ki se nana{ajo zlasti na
zagotavljanje sredstev za izvajanje programov in za socialne transfere (izvajanje
socialnega zavarovanja), prepletanje nekaterih pristojnosti glede izvajanja programov
aktivne politike zaposlovanja in vodenje postopka za uveljavljanje pravic po zakonu o
zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.
Upravni odbor je v svojem prvem {tiri letnem mandatu
sku{al uresni~iti temeljno nalogo tega prvega mandata, to je oblikovanje in definiranje
njegovega pomena, vloge in pristojnosti v zakonskih okvirih in okvirih tripartitnega
delovanja. Upravni odbor je to nalogo v celoti upravi~il, saj je trasiral delovanje
Upravnega odbora v naslednjem mandatu, pri ~emer je ob definiranju te naloge opozoril tudi
na te`ave in nejasnosti pri pristojnostih, kar bo predmet pravne ureditve v naslednjem
obdobju.
Upravni odbor, ki je deloval kot tripartiten organ, v
katerem so zastopani tako interesi delojemalcev, delodajalcev in dr`ave, je kljub
razli~nosti interesov v posameznih situacijah in kljub razli~nim interesom za doseganje
vmesnih ciljev, ki morajo v kon~ni fazi voditi k temeljnemu, kon~nemu cilju, to je
uspe{nemu izvajanju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti ter u~inkoviti
javni slu`bi, deloval kot enovit organ upravljanja, ki se je zavedal v celoti svoje
odgovornosti za doseganje kon~nega cilja. Dejstvo je namre~, da so se v Upravnem odboru
razli~ni interesi socialnih partnerjev uspe{no usklajevali na tak na~in, da je bilo mo`no
v okviru zakonskih pristojnosti dose~i tako posamezne, kakor tudi kon~ne cilje, odlo~itve
Upravnega odbora pa so bile praviloma sprejete po poprej{njem postopku usklajevanja
soglasno.
Upravni odbor je na tak na~in v okviru mo`nosti
izpolnil naloge urejanja, usmerjanja in funkcioniranja RZZ ter odlo~anja o opravljanju
temeljnih funkcij tega zavoda. Predstavljal je tudi transmisijo med posameznimi socialnimi
partnerji ter odigral svojo vlogo v razmerju do dr`ave. Ob tem je opravljal funkcijo
nadzora nad poslovanjem RZZ, sku{al zagotoviti kar najve~jo avtonomijo stroke, ocenjeval
strate{ke usmeritve na podro~ju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti,
predlagal ustrezne spremembe in dopolnitve zakonodaje ter nudil pomo~ RZZ pri razre{evanju
in obvladovanju spornih situacij znotraj RZZ in v razmerju do drugih institucij. ^lani
Upravnega odbora pa so pri pripravi razli~nih gradiv nudili RZZ tudi ustrezno strokovno
pomo~ ter strokovno svetovali vodstvu RZZ. Na~in dela je bil v {tevilnih primerih tak, da
so se ~lani odbora v postopih predhodnega usklajevanja interesov pred sprejemanjem sklepov
na Upravnem odboru vklju~ili v strokovne komisije za pripravo posameznih podlag za
odlo~anje.
Ob tem Upravni odbor {e povdarja, da se je oblika
tripartitnega Upravnega odbora, kot najvi{jega organa upravljanja RZZ izkazala za
u~inkovito metodo upravljanja, saj je oblika Upravnega odbora omogo~ala zadostno
fleksibilnost, u~inkovitost in hitrost odlo~anja, {e posebej v primerjavi s togimi in
{tevil~nej{imi skup{~inami ter njihovimi izvr{ilnimi organi kot oblikami upravljanja z
javnimi sistemi.
Upravni odbor na tak na~in meni, da je v prvem {tiriletnem mandatnem obdobju oblikoval solidno podlago za funkcioniranje tega organa upravljanja v drugem mandatnem obdobju.
/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republi{ki zavod za zaposlovanje, 8. julij 1996