/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Jo`e Glazer
Osnove za pripravo programa dela Republi{kega zavoda za zaposlovanje, ki ga je sprejel
UO RZZ, so bila pri~akovana gibanja na trgu delovne sile in predvidena sredstva
zagotovljena v prora~unu za izvajanje dejavnosti RZZ. Osnovni cilji, ki jih RZZ pri svojem
delu zasleduje so:
Naloge RZZ so opredeljene v Zakonu o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, Zakonu o zaposlovanju tujcev, Zakonu o pogojih za refundiranje prispevkov, ki jih pla~ujejo delodajalci za socialno zavarovanje, Zakonu o usposabljanju in zaposlovanju invalidnih oseb ter statutu Zavoda. V nadaljevanju so opredeljene naloge s podro~ja izvajanja ukrepov politike zaposlovanja in zagotavljanja pravic iz naslova zavarovanja za primer brezposelnosti ter njihov obseg. Ker so ostale strokovne naloge, opredeljene v navedenih zakonih, jih posebej ne na{tevamo. V Programu pa so omenjene vse tiste strokovne naloge, ki so v letu 1996 predstavljale bodisi novost ali pa jim je bil dan ve~ji poudarek. V Programu so posebej prikazani {e finan~ni, kadrovski in druge pogoji za delo RZZ v letu 1996. Programi in ukrepi politike zaposlovanja v tem Programu dela so usklajeni s Programom ukrepov politike zaposlovanja v letu 1996 Vlade RS.
Na izvajanje strokovnih nalog Zavoda v letu 1996 so vplivala predvsem gibanja na podro~ju brezposelnosti. Povpre~na brezposelnost je sicer ni`ja za 1,4% glede na preteklo leto, toda priliv v brezposelnost pa se je pove~al celo za 8,6%. Prav tako je tudi odliv iz registrirane brezposelnosti ni`ji za 8,9%. Sama struktura brezposelnosti pa se v primerjavi z letom 1995 ni bistveno spremenila.
Zaradi ve~jega priliva ste~ajnikov, prese`nih delavcev in oseb, ki so se ponovno prijavile kot brezposelne zaradi izteka zaposlitve za dolo~en ~as, se je tudi pove~al dele` prejemnikov denarnega nadomestila v letu 1996 (v decembru 1996 pove~anje za 19,1% glede na preteklo leto).
V letu 1996 smo uvedli evidenco iskalcev zaposlitve in evidenco o brezposelnih, zaradi katere je bilo ~rtanih 34.105 oseb, ki niso izpolnjevale pogojev. V letu 1996 smo aktivneje spremljali izpolnjevanje pogojev prijavljenih brezposelnih, da so lahko uvr{~eni v na{e evidence.
Posredovanje zaposlitev in zaposlitveno svetovanje je temeljna dejavnost Zavoda. Cilj te dejavnosti je ~im hitrej{e posredovanje usposobljenih delavcev na objavljena prosta delovna mesta. Pri uvajanju Pravilnika o na~inu in vsebini vodenja evidenc o iskalcih zaposlitve smo po osebnem razgovoru razvstili v evidence vse, ki so bili prijavljeni ob koncu leta 1995, to je preko 126.000 oseb.
V letu 1996 smo dokon~ali Koncept doktrine dela z iskalci zaposlitve ter za~eli z njegovo operacionalizacijo in uvajanjem v redni sistem dela. V njegovo realizacijo bodo vklju~eni skoraj vsi zaposleni v Zavodu.
V skladu z dolo~ili Zakona o zaposlovanju tujcev smo izdajali delovna dovoljenja tujcem v primerih, ko ni bilo ustreznih doma~ih iskalcev zaposlitve.
Osnova aktivnostim, ki smo jih izvajali na podro~ju ukrepov politike zaposlovanja, je bil sprejet vladni Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja v letu 1996. Na tem podro~ju smo v letu 1996 poleg oseb, ki so `e v odkriti brezposelnosti, posebno pozornost namenili {e skupini delavcev, ki bi lahko postali prese`ki zaradi sprememb v proizvodnih programih podjetij in delavcem, ki so kot trajni prese`ki `e ~akali na iztek odpovednega roka. Bili smo glavni izvajalci projektnega pristopa pri prepre~evanju prehoda v odkrito brezposelnost, ki sta ga izvajala Ministrstvo za delo, dru`ino in socialne zadeve in Republi{ki zavod za zaposlovanje v sodelovanju z ostalimi ministrstvi. V projekt je bilo po sklepu Vlade vklju~enih 12 podjetij, v izvedene programe pa okrog 1500 zaposlenih.
V letu 1996 se je tudi izteklo sofinanciranje pripravni{tva kot programa aktivne politike zaposlovanja, s katerim smo od leta 1991 spodbujali zaposlovanje iskalcev prve zaposlitve s strokovno izobrazbo od 4. do 7. stopnje. V {estih letih je bilo v ta program vklju~enih 45.280 pripravnikov. Sam program bomo v naslednjih letih nadomestili z ve~jim vklju~evanjem iskalcev prve zaposlitve v programe prekvalifikacije, usposabljanja z delovnim razmerjem in brez njega, izobra`evanje in javna dela. Usposobili bomo tudi svetovalce - specialiste za delo z mladimi, ki bodo pomagali mladim pri odkrivanju njihovih potreb in pri tem uporabljali vse instrumetne, ki so v Zavodu na voljo. Mladi {ele i{~ejo svoje mesto na trgu delovni sile, ob~ajno {e nimajo jasnih zaposlitvenih ciljev in zato zgolj subvencija ne re{uje njihovega problema.
Tistim brezposelnim, katerim Zavod s svojimi rednimi postopki dela ni uspel zagotoviti zaposlitve, so namenjeni programi priprave na zaposlitev. Ta program, ki zajema razli~ne programe izobra`evanja in usposabljanja, predstvlja enega od najobse`nej{ih programov zaposlovanja. Prednostno so bili vanje vklju~eni dolgotrajno brezposelni, nekvalificirani, iskalci prve zaposlitve in te`je zaposljive osebe. V tovrstne programe je bilo lani vklju~enih 18.110 brezposelnih.
Brezposelnost invalidov nara{~a v Slovenije `e od leta 1988 dalje. Zato tej populaciji v Zavodu posve~amo posebno pozornost z ukrepi usposabljanja in zaposlovanja invalidov. V razli~ne programe usposabljanja je bilo vklju~enih 1.453 invalidov, od katerih se jih je redno zaposlilo 575.
Ker je mo`nosti za zaposlitev dolo~enih te`je zaposljivih skupin brezposelnih manj, pridobivajo na pomenu tudi javna dela. V letu 1996 je bilo v izvajanju 1060 progamov javnih del za 4.104 udele`ence. Na tem podro~ju smo uspeli s pomo~jo Odbora za javna dela pritegniti k sodelovanju {e ostala ministrstva in in{titucije.
Program pospe{evanja samozaposlovanja je namenjen skupini brezposelnih, ki imajo mo`nosti in pogoje za realizacijo svoje poslovne zamisli. S strokovno in finan~no pomo~jo Zavoda se je lani samozaposlilo 2.310 oseb. Na tem podro~ju smo v letu 1996 pristopili k pripravi raziskovalnih projektov, ki pospe{ujejo samozaposlovanje posebnih ciljnih skupin (npr. samozaposlovanje na pode`elju, kooperative, delo na domu,...). Na osnovi evalvacije programa, ki je bila kon~ana v preteklem letu, smo pripravili projekt prenove finan~ne pomo~i za samoazposlitev iz nepovratne oblike v povratni sistem financiranja. Povezali smo se z drugimi in{titucijami, ki delujejo na podro~ju samozaposlovanja, predvsem Pospe{evalnim centrom za malo gospodarstvo ter pripravili ve~ skupnih akcij.
Izvajali smo {e programe sofinanciranja prekvalifikacij prese`nih delavcev, povra~ila prispevkov delodajalcem, ~e so zaposlili dolgotrajno brezposelne, iskalce prve zaposlitve ali upravi~ence do denarnega nadomestila ali denarne pomo~i. S pomo~jo teh ukrepov se je zaposlilo 2.163 oseb.
V programe zaposlovanja je bilo v letu 1996 vklju~enih 38.282 brezposelnih oseb.
Uspe{na oblika pomo~i dolgotrajno brezposelnim so Klubi za iskanje zaposlitve, v katere je bilo vklju~enih 1154 oseb. Od vklju~enih se jih je uspelo zaposliti `e 54%.
V letu 1996 je bil tudi spremenjen Pravilnik o {tipendiranju, s katerim je bil ukinjen materialni cenzus za pridobitev Zoisove {tipendije, kar je vplivalo na pove~anje {tevila Zoisovih {ptipendistov. Kot je `e na `alost skoraj obi~aj, pa je bila sprememba Pravilnika sprejeta izjemno pozno, kar je zahtevalo ve~ dela kot bi bilo potrebno. V letu 1996 smo izpla~evali {tipendije 54.888 {tipendistom.
V letu 1996 smo opravljali tudi naloge s podro~ja poklicnega svetovanja {olajo~i mladini in brezposelnim. Izpopolnili in raz{irili smo oblike skupinskega in individualnega svetovanja odraslim. Strokovni svetovalci s podro~ja poklicnega svetovanja so v preteklem letu vedno bolj {irili svojo dejavnost tudi na odrasle, zlasti brezposelne, ki so bili v preteklih letih pri nudenju pomo~i pri razvoju poklicne kariere potisnjeni v drugo prioriteto. Nadaljevali smo delo na projektu Prenova poklicnega svetovanja v Zavodu in pripravili osnove za dograditev poklicnega informacijskega sistema, ki bo namenjen vsem strankam Zavoda in strokovnim sodelavcem za u~inkovitej{e delo pri posredovanju zaposlitev in svetovanju za razvoj kariere posameznika.
S sprejemom prora~una za leto 1996 je bilo odobreno Zavodu za njegovo delo manj sredstev kot jih je porabil v letu 1995, kljub predvidenim novim nalogam kot je na primer P 11. [ele meseca novembra smo uspeli pridobiti dodatna sredstva za delovanje Zavoda. To je seveda vplivalo na omejevanje pri zaposlovanju ter zahtevalo maksimalno racionaliziranje stro{kov. Zavodu so bila po vseh usklajevanjih odobrena sredstva za izvedbo strokovnega in podpornega dela programskim nalogam v vi{ini 2.658.5700.000.- SIT. Na podro~ju spremljanja stro{kov smo vzpostavili sistem neposredne odgovornosti direktorjev obmo~nih enot in ostalih vodilnih delavcev za nastale materialne stro{ke, kar se ka`e tudi v relativno ni`jih porabljenih sredstvih za materialne stro{ke kot v preteklem letu.
V drugi polovici leta smo se sre~ali tudi s problemom zagotavljanja sredstev za izpla~ilo denarnih nadomestil za primer brezposelnosti in republi{kih {tipendij. Manjkajo~a sredstva za izpla~ilo zakonskih obveznosti je zagotovilo Ministrstvo za delo, dru`ino in socialne zadeve in delno Vlada iz prora~unske rezerve.
Zaradi nestimulativnih pla~ nas je zapustilo kar precej klju~nih delavcev, ki so delali predvsem na podro~ju financ, informatike in pravne dejavnosti. Njihov odhod je seveda vplival na re{evanje postavljenih ciljev in nalog na vseh podro~jih. Kljub vztrajnemu iskanju novih sodelavcev, pa nekaterih {e nismo upseli nadomestiti. V Zavodu je bilo konec leta zaposlenih 804 delavcev, kar predstavlja okrog 80% doseganje normativa zaposlenih, dolo~enega v Pravilniku o sistemizaciji in organizaciji.
V letu 1996 smo v Zavodu nadaljevali s sistemati~nim usposabljanjem zaposlenih tako na podro~ju vodenja (Management v zaposlovanju); predpisov (Zakon o upravnem postopku, javna naro~ila, funkcionalna izbora`evanja) kot seveda stroke (seznanjanje s konceptom dela z iskalci zaposlitve, usposabljanja za svetovalno delo z odraslimi, ra~unalni{ki programi in aplikacije). 60 sodelavcem pa finan~no pomagamo pri izrednem {tudiju.
Ena od pomembnih aktivnosti je tudi ureditev prostorskih problemov. V letu 1996 smo re{ili prostorske probleme v Obmo~ni enoti Sevnica, Murski Soboti, nadaljevali adaptacijo prostorov enote v Ljubljani in za~eli z re{evanjem prostorov za enoto Velenje. Na `alost smo morali re{itev problema Centralne slu`be in vodstva Zavoda prestaviti na leto{nje leto.
V Zavodu stalno spremljamo dogajanja v razvitih evropskih dr`avah, zato smo tudi v lanskem letu sodelovali na razli~nih konferencah in se udele`evali strokovnih ekskurzij, ki so bile praviloma pla~ane iz sredstev raznih skladov ( PHARE, CONSENSUS...). Aktivno pa sodelujemo s sorodnimi zavodi za zaposlovanje v Centralni Evropi, sosedenjimi dr`avami (razen Italije) in posebej z Irskim zavodom.
Prioritetna naloga Zavoda v letu 1996 je bila tudi dvig kvalitete na vseh podro~jih dela. Tako smo za~eli z analizo svoje orgniziranosti in pripravili nekatere re{itve. Analiziramo lastne postopke dela in jih `elimo poenostaviti in optimalizirati. Vzpostavili smo strokovne povezave z in{titucijami, ki s s svojim podro~jem dela dopolnjujejo na{o dejavnost z `eljo, da zdru`imo sredstva in energijo pri doseganju enakih ciljev.
Med letom smo redno skrbeli za seznanitev javnosti s svojo dejavnostjo na rednih mese~nih tiskovnih konferencah. Za strokovno in ostalo zainteresirano javnost pa smo organizirali tudi posvet ob 10 obletnici Zoisovih {tipendij o vzpodbujanju nadarjenosti v Sloveniji. Zaklju~ki tega posveta bodo predstavljali dobro osnovo za planiranje aktivnosti na tem podro~ju na{ega dela.
V preteklem letu smo tudi izpopolnjevali na{ informacijski sistem, povezali ve~ino organizacijskih enot po vsej Sloveniji v sistem elektronske po{te ter uporabilo mo`nosti Interneta za informiranje o na{i dejavnosti, prostih delovnih mestih in iskalcih zaposlitve.
V preteklem letu smo tudi pripravili dobre osnove za na{e nadaljnje aktivnosti v naslednjih letih, predvsem pri nadaljevanju partnerskega odnosa do na{ih strank, izbolj{anju povezave z delodajalci, ve~anju vpliva obmo~nih enot na vsebino programov politike zaposlovanja na njihovem podro~ju ter krepitev vloge urada za delo kot temeljne orgnizacijske enote v Zavodu.
Pri re{evanju navedenih problemov in nalog pa so aktivno sodelovali vsi zaposleni neposredno ter preko konstruktivnega sodelovanja Sveta delavcev in sindikata zaposlenih v RZZ.
Podrobnej{e poro~ilo za leto 1996 pa pripravljajo strokovni delavci RZZ. Posamezna poglavja, okvirni obseg ter roki so enaki kot so bili v pripravi Poro~ila za leto 1995. Poro~ilo bo posredovano UO v sprejem v mesecu aprilu.
/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republi{ki zavod za zaposlovanje, 25. februar 1997