/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


[tudijski kro`ki - prilo`nost tudi za brezposelne pri odkrivanju poklicnega cilja in realizaciji zaposlitvenega cilja

Milan Pavliha

V Republiškem zavodu za zaposlovanje iš~emo razli~ne mo`nosti za pomo~ brezposelnim osebam pri njihovem vklju~evanju v delovno aktivnost. Razli~ne ideje, ki se pojavljajo preizkusimo kot eksperimentalne programe, preden jih za~enjamo uporabljati v svojem rednem programu. Najve~ tak{nih novosti smo preizkusili v okviru aktivne politike zaposlovanja.

Eden od tak{nih ekperimentalnih programov za brezposelne je tudi program za vodje in mentorje {tudijskih kro`kov za odrasle, ki ga od konca leta 1995 poskusno izvajamo v sodelovanju z Andrago{kim centrom Slovenije, ki to novo obliko izobra`evanja odraslih izvaja `e od leta 1992.

[tudijski kro`ki so oblika neformalnega izobra`evanja, ko se dobiva skupna ljudi s podobnimi izobra`evalnimi interesi. Sami naredijo izobra`evalni na~rt, si razdelijo {tudijska podro~ja, nato se dobivajo in izmenjujejo znanja. Udele`eni so med seboj enaki, le mentor opravlja organizacijsko in usklajevalno vlogo. Teme so predvsem s podro~ij, ki jih imenujemo spo{no izobra`evanje. V vsakem kro`ku se udele`enci sami odlo~ijo, kaj se bodo u~ili, za`eljeno pa je, da svoje delo pove`ejo z okoljem, v katerem delujejo. Stvari, ki se jih v kro`ku nau~ijo, je mogo~e kasnejerazvijati tudi kot poklic, dejavnost, lahko ustanovijo celo podjetje ali za~nejo z obrtjo. [tudijski kro`ki so vmesna oblika med ~isto individualnimi oblikami samostojnega u~enja v socialni osami in skupinskim formalnim izobra`evanjem (te~aji ve~erne {ole). Zdru`ujejo nekaj najbolj pozitivnih potez obeh skrajnih poti izobra`evanja odraslih: samostojno u~enje in formalno skupinsko pou~evanje; povezujejo spontanost, ustvarjalnost in spro{~enost "u~enja z veseljem" in hkrati na~rtno, sistemati~no utirajo pot k postavljenemu cilju.

Formalna izobrazba udele`encev v kro`ku ni pomembna, saj so pri udele`encih pomembnej{e druge lastnosti, kot so radovednost, `elja po izobra`evanju, hoteti in `eleti, aktivno spoznavanje... Pestrost sestave posameznega kro`ka v vseh pogledih (starost, izku{nje, poznavanje tematike, funkcionalna znanja..) pa pripomore k temu, da je v kro`ku vedno zanimivo in aktivno. [tudijski kro`ek zdru`uje od 5 do 12 ~lanov, ki se dobivajo od enkrat mese~no do dvakrat na teden. Sre~anja trajajo pribli`no dve uri. Skupaj je predvideno 10 do 12 sre~anj. Vsak kro`ek za zaklju~ek pripravi javno razgrnitev rezultatov.

Celo leto 1996 je potekal pri Andrago{kem centru Slovenije eksperimentalni program MENTORJI [TUDIJSKIH KRO@KOV, ki se je izvajal kot JAVNA DELA. Javna dela so dru`beno koristna dela, ki se izvajajo v sodelovanju razli~nih partnerjev (lokalna skupnost, RZZ in izvajalec) in so namenjene ponovnemu delovnemu anga`iranju dolgotrajno brezposelnih oseb. Javna dela se izvajajo na razli~nih podro~jih od kulturnega, naravovarstvenega, socialnega, komunalnega, turisti~nega, izobra`evalnega, kmetijskega in drugih. V letu 1996 je bilo 1.060 programov javnih del, v katerih je bilo vklju~enih 4.104 brezposelnih oseb. Glede na problematiko brezposelnosti v Sloveniji, ko ve~ kot polovica ~asa na zaposlitev dlje kot eno leto, so programi javnih del zelo primerna oblika delovne in socialne reintegracije dolgotrajno brezposelnih. Za programe javnih del je RZZ v letu 1996 namenil 1.378.099.000 SIT. Na podlagi odobritve projekta so po medsebojnem dogovoru med ACS in RZZ obmo~ne enote oz. uradi za delo izbrali brezposelne, ki so se `eleli vklju~iti v program. Kriterij za izbor je bil, da so brezposelni prijavljeni na zavodu najmanj eno leto ter da imajo ustrezno izobrazbo (najmanj VI. stopnjo).

V program je bilo vklju~enih 16 brezposelnih oseb iz 6 Obmo~nih enot, ki jih je Andrago{ki center Slovenije na posebnem seminarju usposobil za mentorje {tudijskih kro`kov. Delo z njimi je temeljilo na skupnem sodelovanju, svetovanju pri re{evanju vseh problemov, ki so se navezovali na izvajanje programa, kot tudi problemov, ki so se navezovali na njihovo brezposelnost. V tem obdobju smo zanje skupaj z ACS organizirali in izpeljali 9 posvetovalnih sre~anj - izobra`evalnih delavnic, za katere smo predvidevali, da bodo brezposelnim v pomo~ tako pri iskanju zaposlitve kot tudi pri samozaposlitvi. Teme oz. vsebine izobra`evalnih delavnic so bile slede~e:

Brezposelni - mentorji {tudijskih kro`kov so v obravnavanem obdobju izvajali {tudijske kro`ke, animirali ljudi za vklju~evanje v {tudijske kro`ke ter obve{~ali javnost z delom in delovanjem {tudijskih kro`kov. Njihova obveza je bila, da izvedejo {tiri {tudijske kro`ke. V {tudijskih kro`kih so obravnavali razli~ne teme, vendar so prevladovale teme s podro~ja ro~nih spretnosti. [tudijski kro`ki so svoje delo predstavili javnosti na razli~ne na~ine: organizirali so razstave, okrogle mize, kulturne prireditve, seznanjanje javnosti preko medijev javnega obve{~anja.

V obdobju enega leta si je zagotovilo zaposlitev kar 7 brezposelnih (od 10 vklju~enih v program). Do izteka programa so 3 osebe dobile redno zaposlitev v dru`benem sektorju, 3 osebe so se zaposlile v zasebnem sektorju, 1 oseba bo sprejeta v delovno razmerje na ACS. Ugotavljamo, da je bilo sodelovanje brezposelnih v programu uspe{no, saj si je ve~ina vklju~enih v program zagotovila zaposlitev pred iztekom programa.

Tako smo ugotovili, da so {tudijski kro`ki primerni tudi za brezposelne, saj se je v praksi pokazalo, da je povezovanje brezposelnih s {tudijskimi kro`ki primerna oblika vklju~evanja brezposelnih v dru`beno `ivljenje ter lahko nudijo brezposelnim tudi aktivno pomo~ pri iskanju zaposlitve ali drugi obliki re{evanja svojega problema brezposelnosti.

Ko bo ta eksprimentalni program kon~an, bo opravljena evalvacija, s katero bomo ugotovili, ali lahko predstavlja dopolnilen program v ukrepih aktivne politike zaposlovanja, s katerimi pomagamo brezposelnim osebam pove~evati mo`nosti na trgu dela.


/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Copyright Republi{ki zavod za zaposlovanje, 27. januar 1996