/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Marjan [prajc in Janez @nidar{i~
Na podlagi 72. ~lena Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Ur.l.RS,{t. 5/92, 12/92, 71/93 in 38/94) je bil sredi leta 1995 izdan Pravilnik o na~inu in vsebini vodenja evidence iskalcev zaposlitve in evidence o brezposelnih osebah (Ur.l.RS, {t. 44/95) - v nadaljnjem besedilu Pravilnik. Sestavni del Pravilnika so tudi Metodolo{ka na~ela za vodenje evidenc po Pravilniku.
Za vodenje evidenc, opredeljenih s Pravilnikom, je zadol`en Republi{ki zavod za zaposlovanje - v nadaljnjem besedilu Zavod.
a) Skladno s 4. to~ko Metodolo{kih na~el Pravilnika iskalec zaposlitve ne more biti oseba, ki:
b) Za prijavo v evidenco iskalcev zaposlitve mora oseba izpolnjevati naslednje splo{ne pogoje:
Pogoj zdravstvene zmo`nosti za vstop na delo izpolnjujejo tudi invalidne osebe, ki so usposobljene za opravljanje dolo~enih del.
Poleg tega mora biti oseba pripravljena sprejeti ustrezno zaposlitev, kar pomeni, da je pripravljena najkasneje v 14 dneh sprejeti vsako zaposlitev s polnim ali kraj{im delovnim ~asom, najmanj pa za polovico delovnega ~asa, ki ustreza njeni izobrazbi, znanju in zmo`nostim, ~e kraj zaposlitve ni oddaljen ve~ kot 40 km od njenega stalnega ali za~asnega bivali{~a ali pot na delo in z dela z javnimi prevoznimi sredstvi ne traja ve~ kot 4 ure, za star{e z otrokom do 3-eh let starosti pa ne ve~ kot 2 uri dnevno.
Za ustrezno zaposlitev se {teje zaposlitev, za katero se zahteva enaka stopnja strokovne izobrazbe in ista ali sorodna smer, kot jo ima oseba.
[teje se, da je oseba pripravljena sprejeti zaposlitev, ~e sprejme ponujeno mo`nost, da se strokovno usposobi ali prekvalificira, ~e ji je v primeru uspe{ne usposobitve ali prekvalifikacije zagotovljena zaposlitev in je strokovno usposabljanje vsaj na ravni strokovne izobrazbe, ki jo oseba `e ima.
Vsi prijavljeni iskalci zaposlitve so dol`ni skladno s Pravilnikom aktivno iskati zaposlitev. Za aktivno iskanje zaposlitve se {teje, ~e oseba ob rednem javljanju pri Zavodu (enkrat mese~no) na ustrezen na~in dokazuje, da je uporabila:
Skladno s 16. ~lenom Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti se iskalec zaposlitve {teje za brezposelno osebo, ~e:
Glede na dejstvo, da se je zakonodaja na podro~jih, ki se nana{ajo na zgoraj navedene pogoje od leta 1991 (ko je bil sprejet Zakon o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti) `e spremenila, bo moral zakonodajalec opredeliti operativno uporabo navedenega ~lena.
Status brezposelne osebe je pogoj za kori{~enje pravic iz naslova Zavarovanje za primer brezposelnosti in vklju~evanje v kurativne programe aktivne politike zaposlovanja.
Oseba se lahko prijavi v evidenco samo osebno, ob tem je dol`na predlo`iti:
Oseba se vpi{e v eno od evidenc, odvisno od izpolnjevanja pogojev, dolo~enih za vodenje evidenc.
Oseba se preneha voditi v evidenci iskalcev zaposlitve, ~e se sama odjavi ali, ~e preneha obstajati kateri od pogojev za vpis v to evidenco.
^e pri osebi preneha obstajati kateri od pogojev za vodenje v evidenci o brezposelnih osebah, se jo preneha voditi v tej evidenci. V primeru, da ta oseba izpolnjuje pogoje za vpis v evidenco iskalcev zaposlitve, mora izpolniti novo Prijavo, s katero izrazi zahtevo za vpis v evidenco iskalcev zaposlitve.
Prehod iz evidence iskalcev zaposlitve v evidenco brezposelnih oseb je mo`en s ponovno izpolnitvijo Prijave ter predlo`itvijo dokazil o izpolnjevanju pogojev za brezposelno osebo.
Posebna oblika prenehanja vodenja evidence je ~rtanje iz evidence. Zavod ~rta iz evidence iskalcev zaposlitve in evidence o brezposelnih osebah tisto osebo, ki
V teh primerih se iskalec zaposlitve oziroma brezposelna oseba ne more ponovno prijaviti v eno od evidenc Zavoda pred potekom {estih mesecev od dneva ~rtanja iz evidence.
Kot `e povedano, se je Pravilnik pri~el izvajati s 1.1.1996. V prehodnem obdobju (predvidoma do 30.6.1996) bomo na uradih za delo postopno uvrstili v novi dve evidenci tudi vse prijavljene iskalce zaposlitve, ki so bili na evidenci Zavoda koncem leta 1995.
V tem obdobju bomo vse prijavljene iskalce zaposlitve povabili, da izpolnijo Prijavo v evidenco iskalcev zaposlitve - brezposelnih oseb. Na osnovi te Prijave ter eventuelno dodatnih dokazilih o vi{ini ustvarjenega dohodka (lastniki ali solastniki podjetij ter lastniki, zakupniki, najemniki in drugi uporabniki kmetijskih ali gozdnih zemlji{~ ali drugih nepremi~nin od katerih se lahko pre`ivljajo na osnovi ustvarjenega dohodka) bomo v strokovni slu`bi vse osebe razvrstili v eno od predpisanih evidenc.
Pri~etek izvajanja novega Pravilnika je med doslej prijavljenimi osebami pri Zavodu vnesel dolo~en nemir. V javnih medijih pa so se pojavile tudi dolo~ene napa~ne interpretacije posledic uvajanja Pravilnika.
^e na kratko povzamemo, kaj so osnovne zna~ilnosti novega Pravilnika:
Osnovne kriterije za razdelitev na navedeni dve kategoriji opredeljuje 16. ~len Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.
Pogosto se v zadnjem ~asu pojavlja vpra{anje, kako bo nova metodologija vplivala na {tevilo registrirano brezposelnih oseb v Sloveniji.
Ocenjujemo, da se bo {tevilo registrirano brezposelnih oseb nekoliko zni`alo. Razkorak med tako imenovano registrirano in anketno brezposelnostjo se bo zmanj{al. Preve~ optimisti~no pa izzveni pri~akovanje, da bomo dosegli enakost med registrirano in anketno brezposelnostjo, saj pri zbiranju podatkov uporabljamo povsem razli~no metodologijo. Status registrirano brezposelne osebe je opredeljen z zakonskimi dolo~ili in s posebnim pravilnikom, anketna brezposelnost pa se meri na vzorcu enkrat letno in po posebni metodologiji, ki je sprejeta v okviru Mednarodne organizacije dela (ILO). [e naprej bodo torej mednarodno primerljivi le podatki anketne brezposelnosti.
/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republi{ki zavod za zaposlovanje, 22. januar 1996