/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 11/1995 /
Janez Drobnič
Če pogledamo mesečna gibanja brezposelnosti v Sloveniji ugotovimo, da imamo mesece hitrejše rasti, stagnacije ali celo upadanja. Pri invalidih pa ugotavljamo že dvajset mesecev neprestano naraščanje. Samo v enem mesecu se je njihovo število povečalo za 136 ali za skoraj 2 %, v enajstih mesecih letos pa že za 27 %. Tu ni potrebno posebej razlagati, da se slovenski trg dela cepi pod vplivi liberalizacije, invalidi pa v tem procesu prehajajo na njegovo obrobje kljub programom zaposlovanja, ki jih imamo.
Da so ukrepi in programi neustrezni sklepamo tudi iz ugotovitev raziskave o položaju brezposelnih invalidov pri nas, ki jo je opravil Inštitut za rehabilitacijo Slovenije v sodelovanju z Republiškim zavodom za zaposlovanje. Iz te raziskave sledi, da kar 42,5 % brezposelnih invalidov ne želi več delati. Med delovnimi invalidi pa je takih več kot polovico. Veliko večjo pripravljenost za delo so pokazali tisti, pri katerih je invalidnost nastala ob rojstvu ali v otroškem obdobju. Tudi izkazane želje po nadaljnjem izobraževanju in usposabljanju so zelo nizke. Ali lahko potemtakem govorimo o spremenjeni delovni etiki Slovencev, ki svojega preživljanje ne povezujejo z delom? Po našem mnenju gre tu vsaj za neustrezno oblikovano politiko zaposlovanja, ki ne vzpodbuja invalidov za delo in rehabilitacijo pa tudi ne delodajalcev, da bi jih zaposlovali. Sedanji aranžma vsebuje pretežno pasivne oblike pomoči. Iz tega vidika so neustrezni tudi vsi trije zakoni, sprejeti v oktobru, ki opredeljujejo pravice oseb v zvezi z udeležbo v vojni ter prizadetostjo zaradi vojnih dogodkov ali vojnih sredstev.
Tudi delodajalci niso pripravljeni sprejemati invalidov. Prvič zato ne, ker jim nihče ne pokrije zmanjšanega delovnega učinka, ki je običajen za invalide. V svojo škodo pa tudi niso pripravljeni delati, zato razumljivo iščejo sposobne mlade delavce. Poleg tega v primerih zmanjšanja proizvodnje invalidov ne smejo uvrstiti v seznam presežnih delavcev, kar jih dodatno odvrača, da bi jih zaposlili. Invalidi pa zaradi razmeroma visokih pomoči za čas invalidnosti in na drugi strani nizkih in nezanesljivih plač ne razmišljajo o zaposlitvi, saj s tem lahko tvegajo, da ostanejo brez vsega, zaposlitve in pomoči. Tako imamo krog sistemskih nespodbud sklenjen.
--------------------------------------------------------------------------------------- V obdobju od 1.1.1995 Število Štev. V novembru 1995 do konca novembra 1995 invalidov na Območna brezposel. Obravn.- Vklju- Zapo- Obrav- Vključe-Zapos- usposabljanju enota invalidov na čeni v sle navani ni v leni na koncu na koncu strok. usposab- ni na str. usposab- novembra 1995 nov.1995 kom. ljanje kom. ljanje --------------------------------------------------------------------------------------- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 --------------------------------------------------------------------------------------- Celje 996 13 8 3 42 88 53 53 Koper 668 4 5 4 20 53 68 74 Kranj 366 - 4 2 22 24 15 33 Ljubljana 1.181 24 70 20 259 617 208 165 Maribor 1.675 9 15 6 82 201 69 63 Murska Sobota 765 - 3 6 12 43 55 30 Nova Gorica 369 - 11 6 14 68 35 37 Novo mesto 210 - 2 3 13 47 25 16 Sevnica 207 - 1 1 14 18 9 5 Velenje 602 - 2 3 34 44 29 44 --------------------------------------------------------------------------------------- SKUPAJ 7.039 50 121 54 512 1.203 566 520 ---------------------------------------------------------------------------------------
Pojasnila:
Stolpec 2: Število vseh invalidov (vojaških, delovnih, kategoriziranih mladostnikov in invalidnih oseb po Zakonu o usposabljanju in zaposlovanju invalidnih oseb - ZUZIO)
Stolpca 3 in 6: Število vseh invalidov. obravnavanih na strokovni komisiji (SK) za ugotavljanje lastnosti invalidne osebe (težje zaposljive osebe so obravnavane na tej komisiji in na tej podlagi lahko pridobijo status po ZUZIO)
Stolpca 4 in 7: Število invalidov, na novo vključenih v usposabljanje (šolanje, usposabljanje z delom, pripravništvo, javna dela)
Stolpca 5 in 8: Število invalidov, ki so se v obdobju zaposlili
Stolpec 9: Število vseh invalidov, ki so na koncu tekočega meseca na usposabljanju (stanje).
------------------------------------------------------------------------------- Sofinanciranje novih delovnih mest Sofinanciranje V novembru 1995 Od 1.1.1995 do invalidskih podjetij konca novembra Območna število število število število število število enota vlog delovnih vlog delovnih podjetij invalidov mest mest ------------------------------------------------------------------------------ 1 2 3 4 5 6 7 ------------------------------------------------------------------------------ Celje 1 4 14 23 14 159 Koper - - 6 6 3 107 Kranj - - 2 2 2 91 Ljubljana 2 2 29 63 32 973 Maribor 2 2 29 29 20 718 Murska Sobota 1 1 6 6 3 137 Nova Gorica - - 8 8 3 129 Novo mesto - - 6 7 3 62 Sevnica - - 5 16 6 84 Velenje - - 9 9 7 663 ------------------------------------------------------------------------------ SKUPAJ 6 9 114 169 93 3.123 ------------------------------------------------------------------------------
Pojasnila:
Stolpec 1: Kriterij teritorialnega razvrščanja je upravna enota, kjer je sedež podjetja
Stolpec 2: Število vseh odobrenih vlog podjetjem v mesecu
Stolpec 3: Število vseh odobrenih delovnih mest v podjetjih iz stolpca 2
Stolpec 4: Število vseh odobrenih vlog podjetjem od 1. januarja do konca meseca
Stolpec 5: Število vseh odobrenih delovnih mest v podjetjih iz stolpca 4
Stolpec 6: Število vseh invalidskih podjetij, ki so prejela subvencijo
Stolpec 7: Število invalidov v podjetjih iz stolpca 4, ki jim je bila izplačana subvencija
/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 11/1995 /