/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 7-8/1995 /
Marko Žvokelj
Z 'Vprašalnikom za dijake srednjih šol' smo zajeli 87 % populacije srednješolcev, ki so v letu 1995 končali šolanje za poklice II., IV. in V. stopnje zahtevnosti.
Analiza odgovorov nam je navrgla kopico ugotovitev, pomembnih za delo naše službe, zlasti za posredovanje zaposlitev, izvajanje ukrepov aktivne politike zaposlovanja, stike z delodajalci ter individualno svetovanje. Za to celotno področje so zlasti pomembni podatki o učencih ki se pripravljajo za poklice na IV. stopnji zahtevnosti in na tehniških in drugih strokovnih šolah za poklice V. zahtevnostne stopnje. Informacije o učencih v dveletnih srednjih šolah so analitično zanimive, vendar bi za spremljanje trendov zadostovalo anketiranje vsakih nekaj let. O namerah učencev v triletnih šolah (poklici IV.) in v štiriletnih šolah (poklici V.) pa moramo biti informirani vsako leto, ker tvorijo ti učenci skupaj, vsako leto znova, petino naših mladih brezposelnih iskalcev zaposlitve. Med to petino je več tistih s poklici IV. kot onih s poklici V.
Analiza nam ponuja podatke o zaposlitvenih in izobraževalnih namerah srednješolcev na nivojih republike, območne enote, urada za delo in končno posameznika, po skupinah poklicev, po posameznih poklicih in po spolu.
V analizi sem ugotovil, da imajo podatki dobro napovedno vrednost, saj so v visoki korelaciji z dogajanji minulih let, obravnavanih v tabelah MIN, PN in BP naše analitične službe. To pomeni, da imajo tudi dobro operativno vrednost za pripravo ukrepov in izvajanje nalog, za napoved strukturnih neskladij in predloge ukrepov, ki bi preprečili nadaljnje večanje teh neskladij.
Za analizo je bil pripravljen računalniški program, ki je omogočil, da so bili podatki s podrobnimi informacijami za urade za delo (UD) in območne enote (OE) pripravljeni že v februarju 1995. Za uporabo podatkov je bil pripravljen drugi program (VPRSŠ - domicil), ki je omogočil, da so na vseh OE in UD, kjer so zajemna mesta za podatke, lahko uporabili te podatke za operativno delo. Program omogoča, da svetovalec zaposlitve križa podatke po vseh kriterijih, ki so mu pomembni, zato da najde tisto skupino iskalcev zaposlitve, ali posameznika, ki najbolj ustreza zahtevam delodajalca ali ukrepa aktivne politike zaposlovanja, kamor ga bo napotil.
Posredovanje zaposlitev je ena od pogosteje neugodno ocenjenih dejavnosti našega zavoda. Ta dejavnost ima sedaj, na vseh ravneh naše organizacije, na voljo analitične in individualne podatke o vseh dijakih (z računalniškim programom VŠRSŠ - domicil), ki želijo v zaposlitev, ki jim je zaposlitev nujna in ki želijo v zaposlitev v svojem poklicu. S temi podatki je mogoče delodajalcem ponuditi ustrezne in primerno motivirane delavce. Z redno uporabo teh podatkov bomo premostili nezadovoljstvo delodajalcev v tem segmentu.
Za vključevanje v ukrepe aktivne politike zaposlovanja ponuja anketa (analitično in individualno) vrsto podatkov, ki kažejo na interese, motiviranost in neposredno pripravljenost za vključevanje v programe. Če bomo izkoristili ta vedenja o kandidatih za programe, bodo iztržki iz programov mnogo večji, saj bomo vključevali v vsakega od njih, prav za ta program najprimernejše in najbolj motivirane.
Stike z delodajalci lahko oplemenitimo z dobrimi napovedmi kakšne delavce lahko pričakujejo z domačega območja, lahko jim bomo ponudili, morda malo, toda ustrezne delavce, oboroženi s podatki se bomo lahko pogovarjali o štipendistih - skratka oblikovali konkretne stike z delodajalci.
Analiza podatkov je pokazala tudi izredno potrebo srednješolcev po informacijah, ki bodo predstavile trg delovne sile in vse oblike dela Republiškega zavoda za zaposlovanje, ki pomagajo mladim pri vstopanju na ta trg. Med tistimi, ki želijo v zaposlitev, pričakujejo take informacije prav vsi, med vsemi srednješolci pa okoli 90 %. To mora postati ena prioritetnih nalog na področju informiranja.
Izobraževalne in študijske namere srednješolcev, njihova resnost in intenzivnost, so v analizi faktor uravnoteženja in kontrole vseh podatkov, ki so povezani z zaposlovanjem. Manj znane, a zelo zanimive so izobraževalne namere učencev, ki se šolajo za poklice II. in IV. zahtevnostne stopnje. Nepričakovano številne so in pestre. Pomembne tudi za naše vključevanje v programe usposabljanja. V analizi obravnavane študijske namere dijalkov, ki se šolajo za poklice V. stopnje zahtevnosti in gimnazijcev, so v visoki korelaciji z dogajanji v minulih letih in tako kot napovedni podatki zelo zanimivi za naše zunanje uporabnike teh podatkov (Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod istega imena, obe univerzi, fakultete in srednje šole), ki nam zbiranje podatkov tudi omogočajo.
Še pomebneje pa je, da imamo s temi podatki najmanj pol leta pred dogodki že dobro napoved o tem, kako se bo nova generacija obnašala na trgu delovne sile in kakšna dogajanja lahko pričakujemo.
Zelo pomembno je, da nam anketa ponuja vrsto podatkov o posamezniku (dosegljivih na ekranu) ki so temelj individualnega dela s svetovanci, pa naj gre za izobraževalno - šolsko svetovanje, svetovanje za zaposlitev ali napotitev v ukrepe aktivne politike zaposlovanja. Za vsako svetovanje imamo vrsto podatkov o dotedanji šolski poti, o posameznikovih interesih, motivih, stališčih, odnosu do dela itd. Uporaba teh informacij bo dvignila kvalitativno raven našega svetovalnega dela in s tem našega ugleda med uporabniki naših uslug.
Mladi iskalci prve zaposlitve, za katere imamo na voljo te podatke, predstavljajo vsako leto 20 % naše populacije brezposelnih. Podatki za eno petino novih iskalcev zaposlitve, uporabni podatki za šolsko - študijsko svetovanje 20-30 % vse populacije (približno 8.000) in nesporen kvalitativen dvig našega dela z vsemi svetovanci popolnoma opravičujejo anketiranje vseh, ki zaključujejo šolanje za poklice IV. in V. stopnje.
/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 7-8/1995 /