/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 6/1995 /
Miha [epec
Trend pove~anega zaposlovanja tujcev se podobno kot tekom celotnega lanskega leta nadaljuje tudi v prvem polletju leto{njega leta.
V primerjavi z enakim obdobjem lanskega leta bele`imo kar 69 % pove~anje obsega izdanih delovnih dovoljenj, obseg veljavnih delovnih dovoljenj konec obdobja pa se je pove~al za 15,2 %. Ob teh podatkih je potrebno pojasniti, da je tako veliko pove~anje obsega izdanih delovnih dovoljenj v veliki meri posledica spremenjenega na~ina izdaje delovnih dovoljenj v primeru novega zaposlovanja tujih delavcev, kjer se delovna dovoljenja najprej izdajajo le za omejeno obdobje (tri oz. {tiri mesece), v primeru dejanske zaposlitve tujcev pa se delovna dovoljenja podalj{ajo za preostalo zapro{eno obdobje, najve~ do enega leta. Omenjeni postopek izdaje delovnih dovoljenj je bil sredi preteklega leta uveden zaradi {tevilnih primerov izigravanja zakona s strani delodajalcev, ki so izdajo delovnih dovoljenj izkori{~ali le za vstopanje in prebivanje tujih delavcev v Sloveniji, medtem ko do zaposlitev v {tevilnih primerih sploh ni pri{lo. Ker zakonska dolo~ila takega ravnanja niso sankcionirala (ni dolo~enega roka, v katerem mora delodajalec s tujcem, za katerega je pridobil delovno dovoljenje, skleniti zaposlitev) je bilo nujno sprejeti postopek, ki omogo~a dejansko kontrolo realizacije izdanih delovnih dovoljenj, medtem ko vsa dovoljenja, ki niso bila realizirana, prenehajo veljati avtomatsko z iztekom relativno kratkega roka. Tako dejansko prihaja v primeru novega zaposlovanja tujcev do administrativne podvojitve obsega izdanih delovnih dovoljenj, kar pa ne pomeni tudi tako velikega pove~anja dejanskega {tevila tujih delavcev na delu v Sloveniji.
Omenjene trditve potrjujejo tudi podatki o obsegu veljavnih delovnih dovoljenjih, kjer sicer tudi bele`imo porast, ki pa je precej manj{i in zna{a napram enakemu obdobju lani le okrog 15,2 %. Tako je bilo v prvem polletju tega leta izdanih skupno 18.323 delovnih dovoljenj, od tega je bilo 5.733 obnovljenih delovnih dovoljenj, 2.081 delovnih dovoljenj za pogodbena dela in 194 osebnih delovnih dovoljenj. Skupno {tevilo veljavnih delovnih dovoljenj se je v primerjavi z enakim obdobjem lani pove~alo iz 35.771 na 41.222 delovnih dovoljenj, oziroma za 15,2 %, od tega je 26.659 delovnih in 14.563 osebnih delovnih dovoljenj.
Medtem, ko se nova delovna dovoljenja praviloma izdajajo le na vlogo delodajalca in so ~asovno omejena (najve~ eno leto), pa ve~ino osebnih delovnih dovoljenj (94,4 % oziroma 13.717) predstavljajo osebna delovna dovoljenja za nedolo~en ~as, ki so bila izdana po prehodnih dolo~ilih zakona o zaposlovanju tujcev za delavce iz drugih obmo~ij biv{e Jugoslavije, ki so bili ob uveljavitvi zakona zaposleni v Sloveniji in so imeli tu `e ve~ kot 10 let delovne dobe. Ti delavci so glede zaposlovanja prakti~no izena~eni z doma~imi delavci, najve~ tovrstnih dovoljenj pa je bilo izdano delavcem iz BIH: 9030 dovoljenj, sledijo delavci iz Hrva{ke: 2.687, Srbije 991 in v manj{em {tevilu iz preostalih delov biv{e Jugoslavije.
Kljub zgoraj omenjenim razlogom za tolik{no pove~anje {tevila izdanih delovnih dovoljenj in kljub temu, da pribli`no 43 % izdanih delovnih dovoljenj v tem obdobju predstavljajo kratkotrajna pogodbena dela in pa "obnovljena" delovna dovoljenja za delavce, ki so v Sloveniji `e vrsto let in so z dru`inami in dolgoletnim delom pri enem delodajalcu `e bolj ali manj vra{~eni v slovenski prostor, pa je vseeno potrebno opozoriti na precej{en porast novih zaposlitev in predvsem na dejstvo, da se interes delodajalcev za novo zaposlovanje tujcev {e naprej pove~uje, kar pa je razumljivo glede na razloge za tovrstno zaposlovanje in pa dolo~ila zakona o zaposlovanju tujcev, ki relativno liberalno omogo~ajo novo zaposlovanje tujcev vseh kvalifikacijskih struktur in v vseh dejavnostih glede na ozke ekonomske interese delodajalcev.
Razlogi za tak{en interes za tovrstno zaposlovanje so v bistvu identi~ni `e od uveljavitve zakona o zaposlovanju tujcev dalje. Poleg kroni~nega dolgoletnega pomanjkanja delovne sile v nekaterih dejavnostih, zlasti v gradbeni{tvu, je glavni razlog za pove~ano zaposlovanje tujcev predvsem cenenost tuje delovne sile in pripravljenost dela pod slab{imi delovnimi pogoji, po drugi strani pa nepripravljenost doma~ih izkalcev zaposlitve sprejeti dela v nekaterih tipi~nih dejavnostih kot so npr. v gradbeni{tvu, komunali, kmetijstvu, oziroma pri dolo~enih delodajalcih ("tujci s slovenskim dr`avljanstvom"), ki zaposlujejo skoraj izklju~no tuje delavce. Resni~na strokovnost tujih delavcev je pri zaposlovanju sekundarnega pomena, kar potrjujejo tudi podatki o kvalifikacijski strukturi tujih delavcev, ki so prejeli delovna dovoljenja.
Kljub temu, da v tem obdobju sicer opa`amo dolo~eno izbolj{avo kvalifikacijske strukture tujcev, ki so pridobili delovna dovoljenja, pa je ta {e vedno precej zaskrbljujo~a, saj je bilo preko 55,7 % vseh delovnih dovoljenj izdano za delavce s I. in II. stopnjo strokovne izobrazbe, 25,6 % s III.-IV. stopnjo, 6,7 % s V., in le 4,7 % za delavce s VI, VII. in VIII. stopnjo izobrazbe.
Najve~ delovnih dovoljenj je bilo tudi v tem obdobju izdano za delavce v gradbeni{tvu in kmetijstvu (od I. do IV. stopnje izobrazbe), medtem ko je raznolikost izdanih dovoljenj za delavce od V. do VIII. stopnje ve~ja, prete`no pa v strojni{tvu, zdravstvu in elektrotehniki.
Najve~ji pritisk za delo tujcev je bil v ljubljanski regiji, kjer se je {tevilo veljavnih delovnih dovoljenj napram lanskemu letu pove~alo kar za 29 % , sledijo pa kranjska (+15,5 %), novogori{ka (+13,0 %), in celjska regija (+9,9 %), do pove~anega obsega veljavnih dovoljenj pa je pri{lo prakti~no tudi v vseh drugih regijah.
Ve~ina vseh delovnih dovoljenj oziroma 97,4 % je bila izdana delavcem iz biv{e Jugoslavije, od tega najve~ delavcem ki opredeljujejo svoje dr`avljanstvo kot Jugoslovansko:5.663 dovoljenj, nato delavcem iz Hrva{ke: 4.128 dovoljenj , sledijo delavci iz Bosne in Hercegovine: 3.657, Makedonije: 2.936, Kosova: 1.596, Srbije: 993, medtem, ko je dele` tujih delavcev iz drugih dr`av v tem obdobju celo upadel.
Kljub temu, da Zavod pri novem zaposlovanju tujcev dosledno upo{teva dolo~ila 5. ~l. zakona o zaposlovanju tujcev in preverja ustreznost in pripravljenost doma~ih iskalcev, pa se glede na pove~an interes delodajalcev in zakonska dolo~ila, ki tak{no zaposlovanje omogo~ajo, pove~uje tudi obseg izdanih delovnih dovoljenj. Glede na tovrstna gibanja, ki se bodo predvidoma nadaljevala tudi v prihodnje, bi bilo nujno ~impreje sprejeti dolo~eno {ir{o strategijo glede zaposlovanja in delovnega anga`iranja tujcev v Sloveniji, kjer bi morali dose~i dolo~eno uskladitev med ozkimi ekonomskimi interesi posameznih delodajalcev in {ir{im interesom dr`ave na tem podro~ju in na tej osnovi tudi ustrezno prilagoditi na~in urejanja tovrstnega zaposlovanja.
-------------------------------------------------------------------------------------------- [t. veljavnih del. dovoljenj V juniju 1995 konec junija 1995 (stanje) [t.izd. [tevilo izdanih delovnih [tevilo delovnih [tevilo osebnih Obmo~na os.del.dov. dovoljenj dovoljenj delovnih dovoljenj enota Skupaj Skupaj Obnov- Pogod- Skupaj Pogod- Skupaj Za ljena bena bena nedol.~as ------------------------------------------------------------------------------------------- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ------------------------------------------------------------------------------------------- Celje - 215 85 14 3.659 1.356 1.170 1.168 Koper 1 325 145 4 2.443 27 701 688 Kranj 1 316 153 1 3.100 66 1.439 1.439 Ljubljana 1 990 407 1 8.660 55 6.107 6.106 Maribor 4 229 81 2 2.031 29 1.926 1.781 Murska Sobota - 66 40 14 610 46 63 60 Nova Gorica - 496 86 22 2.376 61 580 580 Novo mesto - 132 59 - 1.819 3 556 555 Sevnica - 105 17 3 915 154 357 345 Velenje 3 94 57 2 1.039 5 1.002 995 Sede` RZZ 20 - - - - - 662 - -------------------------------------------------------------------------------------------- SKUPAJ 30 2.968 1.130 63 26.652 1.802 14.563 13.717 --------------------------------------------------------------------------------------------
Pojasnila:
Stolpec 1: Kriterij teritorialnega razvr{~anja: pri delovnih dovoljenjih upravna enota delodajalca, pri osebnih delov. dovoljenjih upravna enota prebivali{~a (~e podatka o bivali{~u ni, se taka dovoljenja razvrstijo v kategorijo "brez bivali{~a ali neznano").
Stolpec 2: [tevilo izdanih osebnih delovnih dovoljenj tujcem od prvega do zadnjega dne meseca, za katerega velja poro~ilo
Stolpec 4: Od skupnega {tevila izdanih delovnih dovoljenj {tevilo delovnih dovoljenj za tujce, ki so `e zaposleni v Sloveniji in so imeli delovno dovoljenje le za dolo~en ~as
Stolpec 5: Od skupnega {tevila izdanih delovnih dovoljenj {tevilo delovnih dovoljenj za delo po pogodbi
---------------------------------------------------------------------------------------------- Od 1. 1. 1995 do [t. veljavnih del. dovoljenj konca junija 1995 konec junija 1995 (stanje) [t.izd. [tevilo izdanih delovnih [tevilo delovnih [tevilo osebnih Obmo~na os.del.dov. dovoljenj dovoljenj delovnih dovoljenj enota Skupaj Skupaj Obnov- Pogod- Skupaj Pogod- Skupaj Za ljena bena bena nedol.~as ---------------------------------------------------------------------------------------------- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ---------------------------------------------------------------------------------------------- Celje 3 2.627 503 1.359 3.659 1.356 1.170 1.168 Koper 4 1.579 715 20 2.443 27 701 688 Kranj 3 2.160 668 232 3.100 66 1.439 1.439 Ljubljana 8 6.003 2.085 47 8.660 55 6.107 6.106 Maribor 13 1.112 281 20 2.031 29 1.926 1.781 Murska Sobota - 265 166 41 610 46 63 60 Nova Gorica - 2.062 512 68 2.376 61 580 580 Novo mesto - 992 403 19 1.819 3 556 555 Sevnica 1 683 103 198 915 154 357 345 Velenje 9 646 297 77 1.039 5 1.002 995 Sede` RZZ 153 - - - - - 662 - ---------------------------------------------------------------------------------------------- SKUPAJ 194 18.129 5.733 2.081 26.652 1.802 14.563 13.717 ----------------------------------------------------------------------------------------------
Pojasnila:
Stolpec 1: Kriterij teritorialnega razvr{~anja: pri delovnih dovoljenjih upravna enota delodajalca, pri osebnih delov. dovoljenjih upravna enota prebivali{~a (~e podatka o bivali{~u ni, se taka dovoljenja razvrstijo v kategorijo "brez bivali{~a ali neznano").
Stolpec 2: [tevilo izdanih osebnih delovnih dovoljenj tujcem od prvega do zadnjega dne meseca, za katerega velja poro~ilo
Stolpec 4: Od skupnega {tevila izdanih delovnih dovoljenj {tevilo delovnih dovoljenj za tujce, ki so `e zaposleni v Sloveniji in so imeli delovno dovoljenje le za dolo~en ~as
Stolpec 5: Od skupnega {tevila izdanih delovnih dovoljenj {tevilo delovnih dovoljenj za delo po pogodbi
/ ZRSZ doma~a stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 6/1995 /