/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 6/1995 /


Mesečne informacije 6/1995 - ZAPOSLOVANJE TUJCEV V PRVEM POLLETJU 1995

Miha Šepec

Trend povečanega zaposlovanja tujcev se podobno kot tekom celotnega lanskega leta nadaljuje tudi v prvem polletju letošnjega leta.

V primerjavi z enakim obdobjem lanskega leta beležimo kar 69 % povečanje obsega izdanih delovnih dovoljenj, obseg veljavnih delovnih dovoljenj konec obdobja pa se je povečal za 15,2 %. Ob teh podatkih je potrebno pojasniti, da je tako veliko povečanje obsega izdanih delovnih dovoljenj v veliki meri posledica spremenjenega načina izdaje delovnih dovoljenj v primeru novega zaposlovanja tujih delavcev, kjer se delovna dovoljenja najprej izdajajo le za omejeno obdobje (tri oz. štiri mesece), v primeru dejanske zaposlitve tujcev pa se delovna dovoljenja podaljšajo za preostalo zaprošeno obdobje, največ do enega leta. Omenjeni postopek izdaje delovnih dovoljenj je bil sredi preteklega leta uveden zaradi številnih primerov izigravanja zakona s strani delodajalcev, ki so izdajo delovnih dovoljenj izkoriščali le za vstopanje in prebivanje tujih delavcev v Sloveniji, medtem ko do zaposlitev v številnih primerih sploh ni prišlo. Ker zakonska določila takega ravnanja niso sankcionirala (ni določenega roka, v katerem mora delodajalec s tujcem, za katerega je pridobil delovno dovoljenje, skleniti zaposlitev) je bilo nujno sprejeti postopek, ki omogoča dejansko kontrolo realizacije izdanih delovnih dovoljenj, medtem ko vsa dovoljenja, ki niso bila realizirana, prenehajo veljati avtomatsko z iztekom relativno kratkega roka. Tako dejansko prihaja v primeru novega zaposlovanja tujcev do administrativne podvojitve obsega izdanih delovnih dovoljenj, kar pa ne pomeni tudi tako velikega povečanja dejanskega števila tujih delavcev na delu v Sloveniji.

Omenjene trditve potrjujejo tudi podatki o obsegu veljavnih delovnih dovoljenjih, kjer sicer tudi beležimo porast, ki pa je precej manjši in znaša napram enakemu obdobju lani le okrog 15,2 %. Tako je bilo v prvem polletju tega leta izdanih skupno 18.323 delovnih dovoljenj, od tega je bilo 5.733 obnovljenih delovnih dovoljenj, 2.081 delovnih dovoljenj za pogodbena dela in 194 osebnih delovnih dovoljenj. Skupno število veljavnih delovnih dovoljenj se je v primerjavi z enakim obdobjem lani povečalo iz 35.771 na 41.222 delovnih dovoljenj, oziroma za 15,2 %, od tega je 26.659 delovnih in 14.563 osebnih delovnih dovoljenj.

Medtem, ko se nova delovna dovoljenja praviloma izdajajo le na vlogo delodajalca in so časovno omejena (največ eno leto), pa večino osebnih delovnih dovoljenj (94,4 % oziroma 13.717) predstavljajo osebna delovna dovoljenja za nedoločen čas, ki so bila izdana po prehodnih določilih zakona o zaposlovanju tujcev za delavce iz drugih območij bivše Jugoslavije, ki so bili ob uveljavitvi zakona zaposleni v Sloveniji in so imeli tu že več kot 10 let delovne dobe. Ti delavci so glede zaposlovanja praktično izenačeni z domačimi delavci, največ tovrstnih dovoljenj pa je bilo izdano delavcem iz BIH: 9030 dovoljenj, sledijo delavci iz Hrvaške: 2.687, Srbije 991 in v manjšem številu iz preostalih delov bivše Jugoslavije.

Kljub zgoraj omenjenim razlogom za tolikšno povečanje števila izdanih delovnih dovoljenj in kljub temu, da približno 43 % izdanih delovnih dovoljenj v tem obdobju predstavljajo kratkotrajna pogodbena dela in pa "obnovljena" delovna dovoljenja za delavce, ki so v Sloveniji že vrsto let in so z družinami in dolgoletnim delom pri enem delodajalcu že bolj ali manj vraščeni v slovenski prostor, pa je vseeno potrebno opozoriti na precejšen porast novih zaposlitev in predvsem na dejstvo, da se interes delodajalcev za novo zaposlovanje tujcev še naprej povečuje, kar pa je razumljivo glede na razloge za tovrstno zaposlovanje in pa določila zakona o zaposlovanju tujcev, ki relativno liberalno omogočajo novo zaposlovanje tujcev vseh kvalifikacijskih struktur in v vseh dejavnostih glede na ozke ekonomske interese delodajalcev.

Razlogi za takšen interes za tovrstno zaposlovanje so v bistvu identični že od uveljavitve zakona o zaposlovanju tujcev dalje. Poleg kroničnega dolgoletnega pomanjkanja delovne sile v nekaterih dejavnostih, zlasti v gradbeništvu, je glavni razlog za povečano zaposlovanje tujcev predvsem cenenost tuje delovne sile in pripravljenost dela pod slabšimi delovnimi pogoji, po drugi strani pa nepripravljenost domačih izkalcev zaposlitve sprejeti dela v nekaterih tipičnih dejavnostih kot so npr. v gradbeništvu, komunali, kmetijstvu, oziroma pri določenih delodajalcih ("tujci s slovenskim državljanstvom"), ki zaposlujejo skoraj izključno tuje delavce. Resnična strokovnost tujih delavcev je pri zaposlovanju sekundarnega pomena, kar potrjujejo tudi podatki o kvalifikacijski strukturi tujih delavcev, ki so prejeli delovna dovoljenja.

Kljub temu, da v tem obdobju sicer opažamo določeno izboljšavo kvalifikacijske strukture tujcev, ki so pridobili delovna dovoljenja, pa je ta še vedno precej zaskrbljujoča, saj je bilo preko 55,7 % vseh delovnih dovoljenj izdano za delavce s I. in II. stopnjo strokovne izobrazbe, 25,6 % s III.-IV. stopnjo, 6,7 % s V., in le 4,7 % za delavce s VI, VII. in VIII. stopnjo izobrazbe.

Največ delovnih dovoljenj je bilo tudi v tem obdobju izdano za delavce v gradbeništvu in kmetijstvu (od I. do IV. stopnje izobrazbe), medtem ko je raznolikost izdanih dovoljenj za delavce od V. do VIII. stopnje večja, pretežno pa v strojništvu, zdravstvu in elektrotehniki.

Največji pritisk za delo tujcev je bil v ljubljanski regiji, kjer se je število veljavnih delovnih dovoljenj napram lanskemu letu povečalo kar za 29 % , sledijo pa kranjska (+15,5 %), novogoriška (+13,0 %), in celjska regija (+9,9 %), do povečanega obsega veljavnih dovoljenj pa je prišlo praktično tudi v vseh drugih regijah.

Večina vseh delovnih dovoljenj oziroma 97,4 % je bila izdana delavcem iz bivše Jugoslavije, od tega največ delavcem ki opredeljujejo svoje državljanstvo kot Jugoslovansko:5.663 dovoljenj, nato delavcem iz Hrvaške: 4.128 dovoljenj , sledijo delavci iz Bosne in Hercegovine: 3.657, Makedonije: 2.936, Kosova: 1.596, Srbije: 993, medtem, ko je delež tujih delavcev iz drugih držav v tem obdobju celo upadel.

Kljub temu, da Zavod pri novem zaposlovanju tujcev dosledno upošteva določila 5. čl. zakona o zaposlovanju tujcev in preverja ustreznost in pripravljenost domačih iskalcev, pa se glede na povečan interes delodajalcev in zakonska določila, ki takšno zaposlovanje omogočajo, povečuje tudi obseg izdanih delovnih dovoljenj. Glede na tovrstna gibanja, ki se bodo predvidoma nadaljevala tudi v prihodnje, bi bilo nujno čimpreje sprejeti določeno širšo strategijo glede zaposlovanja in delovnega angažiranja tujcev v Sloveniji, kjer bi morali doseči določeno uskladitev med ozkimi ekonomskimi interesi posameznih delodajalcev in širšim interesom države na tem področju in na tej osnovi tudi ustrezno prilagoditi način urejanja tovrstnega zaposlovanja.


Tabela 18: Delovna dovoljenja za zaposlitev tujcev, izdana v juniju 1995 v Republiki Sloveniji

--------------------------------------------------------------------------------------------
                                                         Št. veljavnih del. dovoljenj
                                 V juniju 1995             konec junija 1995 (stanje)
                   Št.izd.  Število izdanih delovnih  Število delovnih  Število osebnih
      Območna    os.del.dov.       dovoljenj              dovoljenj     delovnih dovoljenj
       enota        Skupaj   Skupaj   Obnov-   Pogod-  Skupaj   Pogod-   Skupaj     Za
                                       ljena    bena             bena            nedol.čas
-------------------------------------------------------------------------------------------
         1              2         3        4        5        6        7        8        9
-------------------------------------------------------------------------------------------
 Celje                 -          215       85      14    3.659    1.356    1.170    1.168
 Koper                     1      325      145       4    2.443       27      701      688
 Kranj                     1      316      153       1    3.100       66    1.439    1.439
 Ljubljana                 1      990      407       1    8.660       55    6.107    6.106
 Maribor                   4      229       81       2    2.031       29    1.926    1.781
 Murska Sobota         -           66       40      14      610       46       63       60
 Nova Gorica           -          496       86      22    2.376       61      580      580
 Novo mesto            -          132       59   -        1.819        3      556      555
 Sevnica               -          105       17       3      915      154      357      345
 Velenje                   3       94       57       2    1.039        5    1.002      995
 Sedež RZZ                20    -        -       -        -        -          662    -
--------------------------------------------------------------------------------------------
 SKUPAJ                   30    2.968    1.130      63   26.652    1.802   14.563   13.717
--------------------------------------------------------------------------------------------

Pojasnila:

Stolpec 1: Kriterij teritorialnega razvrščanja: pri delovnih dovoljenjih upravna enota delodajalca, pri osebnih delov. dovoljenjih upravna enota prebivališča (če podatka o bivališču ni, se taka dovoljenja razvrstijo v kategorijo "brez bivališča ali neznano").

Stolpec 2: Število izdanih osebnih delovnih dovoljenj tujcem od prvega do zadnjega dne meseca, za katerega velja poročilo

Stolpec 4: Od skupnega števila izdanih delovnih dovoljenj število delovnih dovoljenj za tujce, ki so že zaposleni v Sloveniji in so imeli delovno dovoljenje le za določen čas

Stolpec 5: Od skupnega števila izdanih delovnih dovoljenj število delovnih dovoljenj za delo po pogodbi


Tabela 18a: Delovna dovoljenja za zaposlitev tujcev, izdana v obdobju od 1. 1. 1995 do konca junija 1995 v Republiki Sloveniji

----------------------------------------------------------------------------------------------
                              Od 1. 1. 1995 do             Št. veljavnih del. dovoljenj
                              konca junija 1995            konec junija 1995 (stanje)
                   Št.izd. Število izdanih delovnih  Število delovnih  Število osebnih
      Območna     os.del.dov.       dovoljenj            dovoljenj     delovnih dovoljenj
       enota        Skupaj   Skupaj   Obnov-   Pogod-  Skupaj   Pogod-   Skupaj     Za
                                       ljena    bena             bena            nedol.čas
----------------------------------------------------------------------------------------------
         1              2        3        4        5        6        7        8        9
----------------------------------------------------------------------------------------------
 Celje                     3    2.627      503   1.359    3.659    1.356    1.170    1.168
 Koper                     4    1.579      715      20    2.443       27      701      688
 Kranj                     3    2.160      668     232    3.100       66    1.439    1.439
 Ljubljana                 8    6.003    2.085      47    8.660       55    6.107    6.106
 Maribor                  13    1.112      281      20    2.031       29    1.926    1.781
 Murska Sobota         -          265      166      41      610       46       63       60
 Nova Gorica           -        2.062      512      68    2.376       61      580      580
 Novo mesto            -          992      403      19    1.819        3      556      555
 Sevnica                   1      683      103     198      915      154      357      345
 Velenje                   9      646      297      77    1.039        5    1.002      995
 Sedež RZZ               153    -        -       -        -        -          662    -
----------------------------------------------------------------------------------------------
 SKUPAJ                  194   18.129    5.733   2.081   26.652    1.802   14.563   13.717
----------------------------------------------------------------------------------------------

Pojasnila:

Stolpec 1: Kriterij teritorialnega razvrščanja: pri delovnih dovoljenjih upravna enota delodajalca, pri osebnih delov. dovoljenjih upravna enota prebivališča (če podatka o bivališču ni, se taka dovoljenja razvrstijo v kategorijo "brez bivališča ali neznano").

Stolpec 2: Število izdanih osebnih delovnih dovoljenj tujcem od prvega do zadnjega dne meseca, za katerega velja poročilo

Stolpec 4: Od skupnega števila izdanih delovnih dovoljenj število delovnih dovoljenj za tujce, ki so že zaposleni v Sloveniji in so imeli delovno dovoljenje le za določen čas

Stolpec 5: Od skupnega števila izdanih delovnih dovoljenj število delovnih dovoljenj za delo po pogodbi


/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Vsebina MI 6/1995 /