/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Marjan æprajc in Miran KalŸiŸ
Republiçki zavod za zaposlovanje (v nadaljnjem besedilu: RZZ), je do maja leta 1992 deloval kot organ v sestavi Ministrstva za delo, od 21.05.1992 dalje, pa kot samostojni javni zavod s statusom samostojne pravne osebe.
Dejansko je RZZ priŸel delovati v smislu nove statusne
organiziranosti s sprejemom svojega Statuta, ki je bil sprejet 29.09.1992.
Po 62. Ÿlenu Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti ter Statutu RZZ je bil dne 15. 7. 1992, konstituiran Upravni odbor, ki je organ upravljanja RZZ.
Upravni odbor je sestavljen tripartitno, od tega je:
Mandat Ÿlanov Upravnega odbora traja çtiri leta. V Upravnem odboru ni predstavnikov delavcev RZZ.
V skladu s 27. Ÿlenom Statuta RZZ in 63. Ÿlenom Zakona
o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti opravlja RZZ çtevilne naloge,
zlasti pa:
Upravni odbor se je konstituiral na svoji prvi seji dne 15.07.1992. V Upravni odbor so bili imenovani:
Gospodarska zbornica:
Sindikati
Vlada Republike Slovenije
Tekom mandata so se nekateri Ÿlani Upravnega odbora zamenjali, kar je razvidno zgoraj.
V skladu s tretjim odstavkom 62. Ÿlena Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti je Vlada Republike Slovenije na 3. seji dne 26.05.1992 imenovala za predsednico Upravnega odbora ga. Jo§ico Puhar, ki jo je kasneje zamenjal g. Miran KalŸiŸ. 6. sejo Upravnega odbora, ki je bila dne 28.2.1994, je §e vodil g. Miran KalŸiŸ.
V letu 1992, ko je bil konstituiran Upravni odbor, sta bili sklicani 2 redni seji in 1 korespondenŸna seja. Na prvi seji, ki je bila 15.07.1992, je priçlo do konstituiranja Upravnega odbora in izvolitve namestnika predsednika Upravnega odbora g. Mirana KalŸiŸa. Na seji se je tudi obravnaval osnutek Statuta RZZ.
Na drugi seji v letu 1992 je Upravni odbor obravnaval predlog Statuta RZZ. Statut je bil sprejet na seji dne 29.9.1992 in objavljen v Ur.l. RS, çt. 60/92. Sprejet je bil tudi sklep o poveŸanju denarnega nadomestila za brezposelne osebe. Imenovana je bila razpisna komisija za imenovanje direktorja RZZ in imenovani so bili nadomestni Ÿlani strokovnih komisij za ugotavljanje lastnosti invalidne osebe.
Sledila je tretja seja Upravnega odbora, ki je bila izvedena v letu 1993. V tem letu je Upravni odbor sklical 3 redne seje in 2 korespondenŸni seji.
Na prvi seji dne 22.1.1993 so bila obravnavana naslednja vpraçanja:
Poleg teh vpraçanj je Upravni odbor na svojih sejah, dne 8.3.1993 in 8.11.1993:
V letu 1994 je imel Upravni odbor 5 rednih in 2 korespondenŸni seji. Na svojih sejah je Upravni odbor obravnaval vsa podroŸja dejavnosti in dela v RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:
Za leto 1993 je Upravni odbor obravnaval izvajanje programov zaposlovanja in sprejel poslovno poroŸilo ter zakljuŸni raŸun za to leto. Za leto 1994 je sprejel program dela ter finanŸni naŸrt s planom investicij. Na vseh sejah se je Upravni odbor ukvarjal s problematiko financiranja in sklepanja pogodbe med Ministrstvom za delo, dru§ino in socialne zadeve in RZZ, v kateri se je opredeljevala Dejavnost ZRSZ in financiranje iz proraŸuna Republike Slovenije.
Poseben problem je predstavljalo zaŸasno financiranje iz proraŸuna, ki je trajalo celo prvo polletje leta 1994, pri Ÿemer se je Upravni odbor ves Ÿas zavzemal za nemoteno izvajanje dejavnosti in pridobitev zadostnih sredstev.
Obravnavana so bila tudi prva izhodiçŸa za pripravo planskih in finanŸnih aktov za leto 1995.
Upravni odbor je sprejel veŸ sploçnih aktov s posameznih podroŸij dejavnosti RZZ:
Upravni odbor je posebno pozornost namenil izvajanju programov javnih del in delovanju Odbora za izbor javnih del. Problematika je bila obravnavana na veŸ sejah in je zajemala razpis in sprejem letnih programov, podaljçevanje programov, problem financiranja javnih del v begunskih centrih, obveznosti partnerjev pri sklepanju pogodb za javna dela, obravnava polletne in devetmeseŸne analize javnih del, izvajanje programov v drugem tromeseŸju 1995 ter prenos veŸjih pristojnosti na Odbor za izbor javnih del s podporo njegovemu aktivnemu pristopu in delu. V tem smislu je bil Odbor razçirjen z novimi zainteresiranimi Ÿlani, sprejet pa je bil tudi poslovnik o delu Odbora za izbor javnih del.
Upravni odbor je spremljal priŸetek izvajanja sprememb zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Ur.l. RS, çt. 71/93), ki so se nanaçale na nekatera doloŸila sistema zavarovanja za brezposelnost (skrajçanje Ÿasa prejemanja denarnega nadomestila in denarne pomoŸi zaradi pogodbenega dela, skrajçanje Ÿasa prejemanja denarne pomoŸi na çest mesecev, ukinitev pomoŸi tujcu itd.).
Skladno z zakonskim pooblastilom je Upravni odbor
obravnaval izhodiçŸa za uvedbo prostovoljnega zavarovanja za podjetnike, obrtnike in
osebe, ki opravljajo samostojno dejavnost (za samozaposlene).
Upravni odbor je skladno z doloŸili zakona in kolektivne pogodbe za gospodarstvo tekom leta sprejel in pooblastil strokovo slu§bo RZZ, da izvaja uskladitev denarnih nadomestil za Ÿas brezposelnosti.
Upravni odbor je sprejel informacijo RZZ o vodenju postopka uveljavaljanja pravic za primer brezposelnosti zaradi nezakonitega prenehanja delovnega razmerja.
Upravni odbor je obravnaval posamezne teme s podroŸja
invalidske problematike. Vladi je predlagal koncept uvedbe kvotnega sistema pri
zaposlovanju invalidov in imenoval strokovne komisije za ugotavljanje invalidne osebe pri
RZZ.
Obravnavane so bile çe:
Upravni odbor je posebno pozornost namenil notranji
organizaciji RZZ in sprejel najpomembnejçi akt RZZ, to je pravilnik o notranji
organizaciji in sistemizaciji RZZ.
Upravni odbor je sprejel tudi poseben akt - podlage za
cenik storitev, ki jih RZZ lahko opravlja bodisi v okviru svoje dejavnosti ali po posebnem
naroŸilu za plaŸilo.
Upravni odbor je skladno s statutom dal soglasje za imenovanje direktorjev obmoŸnih enot in pomoŸikov direktorja RZZ ter podprl direktorja pri razreçevanju kadrovske in prostorske problematike v RZZ.
Upravni odbor je imel v tem letu 5 rednih in 1 korespondenŸno sejo, na katerih je obravnaval in sklepal o vseh zadevah s podroŸja dejavnosti in dela RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:
Upravni odbor je sprejel nekaj sploçnih aktov, ki so se nanaçali na reguliranje dejavnosti in statusa RZZ. To so bili:
Tako preko izvajanja programa in porabe sredstev je Upravni odbor spremljal dogajanja na tem podroŸju. Skladno z doloŸili kolektivne pogodbe za gospodarstvo so bile izvrçene redne vsakomeseŸne valorizacije denarnih nadomestil. Bistveno za leto 1995 je bil upad upraviŸencev in temu manjça poraba sredstev.
Upravni odbor je na tem podroŸju sprejel poseben akt, s katerim je RZZ omogoŸil odpis neizterljivih manjçih zneskov iz naslova denarnih nadomestil in denarnih pomoŸi.
V obravnavi so bile tudi vloge organizacij za priznanje izplaŸil denarnih nadomestil za Ÿas brezposelnosti v enkratnem znesku, ki pa so bile za veŸje organizacije zavrnjene zaradi neizpolnjevanja pogojev (trikrat), za dve manjçi organizaciji pa so bila sredstva odobrena.
Upravi odbor je obravnaval veŸ tem iz raznih podroŸij
dejavnosti zaposlovanja in sicer:
¬lani Upravnega odbora so delovali tudi v delovni skupini za pripravo pravilnika o izvajanju programov zaposlovanja, ki se pripravlja kot eden najpomembnejçih aktov v RZZ.
Druga izvajalska dejavnost
¬lani Upravnega odbora so sodelovali na avstrijsko-slovenski konferenci o zaposlovanju in zavarovanju za brezposelnost, ki je bila organizirana v dveh delih, spomladanskem v Beljaku v Avstriji in jesenskem v Gozdu Martuljku v Sloveniji.
Na prvem delu konference je bil poudarek na
operativnih posredovalnih postopkih, na drugem delu pa primerjava sistemov zavarovanja za
brezposelnost. Predstavniki Upravnega odbora so na konferenci aktivno sodelovali v
diskusijah, uvodni referat z vsebinsko usmeritvijo pa je imel predsednik Upravnega odbora
in predsednik Odbora za izbor javnih del, ki je predstavil aktivnosti na podroŸju javnih
del..
Upravni odbor je skladno s svojimi pristojnostmi
imenoval svoje oziroma predstavnike RZZ v razne komisije organov RZZ, kot npr. strokovne
komisije, çtipendijske komisije in druge zunanje institucije.
Upravni odbor je posebno pozornost, enako kot §e
prejçnja leta, posvetil podroŸju javnih del in skrbno spremljal delovanje svojega Odbora
za izbor javnih del, kar je opisano v nadaljevanju v posebnem podpoglavju.
Organizacija RZZ
Skladno s svojimi pristojnostmi je Upravni odbor
spremljal organizacijo in sprotno delovanje slu§be.
S sindikatom delavcev RZZ je sklenil kolektivno
pogodbo RZZ, s katero so se uredili dodatki delavcem za te§je delovne pogoje. Ta akt je
bil za delavce RZZ pomemben, saj jih je izenaŸil z delavci drugih dejavnosti, ki so te§je
delovne pogoje uredili §e s pano§nimi kolektivnimi pogodbami. Iniciativo za sklenitev
posebne kolektivne pogodbe je podal Upravni odbor in ves Ÿas pogajanj usklajeval konŸni
tekst pogodbe z Ministrstvom za delo, dru§ino in socialne zadeve, ki je kot pristojni
organ dalo konŸno soglasje k pogodbi. Predstavniki Upravnega odbora so kot Ÿlani delovne
skupine aktivno sodelovali pri oblikovanju kolektivne pogodbe.
Opravljena je bila tudi dokonŸna uskladitev pravilnika
o notranji organizaciji in sistemizaciji delovnih mest, upoçtevaje pripombe Ministrstva za
delo, dru§ino in socialne zadeve.
Poleg tega je Upravni odbor obravnaval kadrovska
vpraçanja v RZZ in skladno s statutom RZZ dajal soglasja za nastavitve delavcev s
posebnimi pooblastili in odgovornostmi.
V letu 1996 je imel Upravni odbor RZZ do konca mandata
4 redne seje in 1 korespondenŸno sejo. Na vseh sejah so bila obravnavana obçirna
vpraçanja, izmed katerih so imela najveŸje te§içŸe naslednja vpraçanja:
1. Obravnavanje planskih dokumentov (program dela, finanŸni naŸrt)
Upravni odbor je za leto 1996 sprejel program dela in finanŸni naŸrt z nekaterimi dopolnitvami.
Za leto 1996 so predvidena skupna sredstva v viçini 34.531.437,000 SIT, kar je 95% realizacije leta 1995. Za delo RZZ je predvidenih 2.368.570.000 SIT, kar je 98% glede na leto 1995 in bo potrebno varŸevanje. Glede programov je problem, ker doloŸena sredstva za socialno varstvo in çtipendije ne bodo zadostovala glede na planirana. Velja naŸelo, da se bodo sredstva prelivala iz programov, kjer ne bodo porabljena. Primanjkuje tudi sredstev za investicije, zato bodo dane prioritete OE Ljubljani, Velenju, Murski Soboti in Centralni slu§bi.
Program temelji na nalogah, ki se izvajajo standardno,
poudarek je dan novim naŸinom dela in posameznim novim nalogam. V RZZ so bili ugotovljeni
nekateri projekti, ki bodo omogoŸali nove pristope in bogatejço vsebino dela kot:
Pomembne bodo tudi nove naloge kot vzpostavitev novih evidenc iskalcev zaposlitve in brezposelnih oseb na osnovi izvajanja novega pravilnika ter dopolnjeni programi in ukrepi zaposlovanja. Nekatere naloge, ki ne sodijo neposredno na podroŸje zaposlovanja, bo potrebno Ÿimprej prenesti na pristojne nosilce (çtudentska prehrana).
2. PoroŸilo RaŸunskega sodiçŸa o reviziji raŸunovodskih izkazov RZZ za leto 1994
SodiçŸe je izdalo mnenje s pridr§kom in priporoŸili za odpravo pomanjkljivosti, ki se nanaçajo predvsem na knji§enja doloŸenih osnovnih sredstev, terjatev, sredstev v obraŸunu, kreditov za stanovanja in osebnih dohodkov, ki so bila odpravljena v zakljuŸnem raŸunu za leto 1995 in pomanjkljivosti pri nekaterih postopkih za uresniŸevanje programov.
DoloŸene postopke, kot nadzor in notranjo revizij, pa bo RZZ priŸel uvajati v letu 1996.
3. K PoroŸilu o zakljuŸnem raŸunu RZZ za leto 1995
Upravni odbor na poroŸilo ni imel pripomb. Poslovanje je bilo pozitivno, izkazan je bil dobiŸek v viçini 74.245.817,74 SIT. Potrjeni so bili odpisi osnovnih sredstev, drobnega inventarja ter terjatev v viçini 7.498.377,40 SIT.
4. PoroŸilo o delu RZZ za leto 1995
Upravni odbor je delo ocenil kot zelo kvalitetno in v razpravi prispeval çe nekaj konkretnih predlogov za izboljçanje in konkretizacijo teksta.
5. Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja za leto 1996 in sprejem Pravilnika RZZ
Program je sprejela Vlada Republike Slovenije in zajema ukrepe, ki prepreŸujejo brezposelnost ter vkljuŸujejo kot izvajalca MDDSZ in RZZ.
Program je namenjen predvsem delovno intenzivnim panogam, izvoznikom in podjetjem, ki so v te§avah in se zaradi tega poskuça prepreŸiti brezposelnost. Podobno bodo programi opredeljeni v izvedbenih predpisih in razpisih. Takoj se bo pristopilo k razreçevanju brezposelnosti v nekaterih izbranih veŸjih podjetjih, v katerih bodo delovale projektne enote, v katerih bodo tudi predstavniki RZZ.
Glede Pravilnika o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja, je Upravni odbor ocenil, da je pravilnik izredno kompleksen in dobro pripravljen, saj zajema vse programe, ki jih je RZZ razvil in jih izvaja. Podane so bile doloŸene pripombe za izboljçavo teksta. Pravilnik je Upravni odbor sprejel na zadnji seji v svojem mandatu.
6. Uvedba prostovoljnega zavarovanja za primer brezposelnosti
Upravni odbor je obravnavo tega vpraçanja prelo§il do sprejema sprememb Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, ki jih pripravlja MDDSZ. Glavni problem uvedbe prostovoljnega zavarovanja je v tem, da je to novost, ki v zahodni Evropi ni poznana. V kolikor bi v Sloveniji uvedli ta institut, bi se sooŸili z izvirno reçitvijo, ki bi pomenila ogromno administriranja s tem, da ni mogoŸe predvidevati, koliko bo potencialnih kandidatov. æe veŸji pa je problem glede upravljanja s sredstvi, prelivanja s sredstvi obveznega zavarovanja v primeru izgube.
7. Sistematizacija in nastavitev revizorja notranje kontrole
Podan je bil predlog za vzpostavitev slu§be, ki bo izvajala notranjo revizijo. Predlog je podalo RaŸunsko sodiçŸe ob kontroli zakljuŸnega raŸuna za leto 1994. Utemeljitev je podana v dejstvu, da je RZZ javni zavod, ki razpolaga s proraŸunskimi sredstvi in v vseh teh slu§bah vzpostavlja kontrolo sredstev. Zaenkrat se sistematizira eno delovno mesto, kot zaŸetek delovanja notranje kontrole.
8. Pravilnik o raŸunovodstvu in inventuri
Upravni odbor je sprejel pravilnik o raŸinovodstvu in inventuri. Gre za pravilnik, ki ga RZZ çe ni imel. Pravilnik je pripravljen skladno s finanŸimi in raŸunovodskimi predpisi ter zagotavlja podlago za korektno in zakonito finanŸno poslovanje.
Upravni odbor je imel v svojem mandatu 19 rednih sej ter 6 korespondenŸnih sej.
V svoji oceni dela je bil Upravni odbor uspeçen, saj
nerealiziranih sklepov ni, razen tistih, ki se nanaçajo na pobude za spremembe in
dopolnitve pozitivne zakonodaje. Te bodo upoçtevane pri pripravi novele zakona o
zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti. Ni bil v celoti in popolnoma uspeçen
ob obravnavi in sklepanju o planskih in finanŸnih dokumentih, ker je nastanek teh
dokumentov odvisen od dogovarjanja v okviru dr§avnega proraŸuna, to je v najveŸji meri od
Ministrstva za delo, dru§ino in socialne zadeve in Ministrstva za finance.
Ob izteku mandata, ki poteŸe dne 15. 7. 1996, Upravni
odbor RZZ tudi ugotavlja, da je posloval kot prvi najviçji organ upravljanja v javnem
zavodu, ki je postal samostojna pravna entiteta çele v letu 1992, ko se je njegov status
izenaŸil s podobnimi javnimi zavodi, zlasti Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije
in Zavodom za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije. Upravni odbor ob tem çe
ugotavlja, da je sicer RZZ statusno izenaŸen z navedenima javnima zavodoma, da pa
obstojajo pri njegovem delovanju nekatere specifike, ki se nanaçajo zlasti na
zagotavljanje sredstev za izvajanje programov in za socialne transfere (izvajanje
socialnega zavarovanja), prepletanje nekaterih pristojnosti glede izvajanja programov
aktivne politike zaposlovanja in vodenje postopka za uveljavljanje pravic po zakonu o
zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.
Upravni odbor je v svojem prvem çtiri letnem mandatu
skuçal uresniŸiti temeljno nalogo tega prvega mandata, to je oblikovanje in definiranje
njegovega pomena, vloge in pristojnosti v zakonskih okvirih in okvirih tripartitnega
delovanja. Upravni odbor je to nalogo v celoti upraviŸil, saj je trasiral delovanje
Upravnega odbora v naslednjem mandatu, pri Ÿemer je ob definiranju te naloge opozoril tudi
na te§ave in nejasnosti pri pristojnostih, kar bo predmet pravne ureditve v naslednjem
obdobju.
Upravni odbor, ki je deloval kot tripartiten organ, v
katerem so zastopani tako interesi delojemalcev, delodajalcev in dr§ave, je kljub
razliŸnosti interesov v posameznih situacijah in kljub razliŸnim interesom za doseganje
vmesnih ciljev, ki morajo v konŸni fazi voditi k temeljnemu, konŸnemu cilju, to je
uspeçnemu izvajanju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti ter uŸinkoviti
javni slu§bi, deloval kot enovit organ upravljanja, ki se je zavedal v celoti svoje
odgovornosti za doseganje konŸnega cilja. Dejstvo je namreŸ, da so se v Upravnem odboru
razliŸni interesi socialnih partnerjev uspeçno usklajevali na tak naŸin, da je bilo mo§no
v okviru zakonskih pristojnosti doseŸi tako posamezne, kakor tudi konŸne cilje, odloŸitve
Upravnega odbora pa so bile praviloma sprejete po poprejçnjem postopku usklajevanja
soglasno.
Upravni odbor je na tak naŸin v okviru mo§nosti
izpolnil naloge urejanja, usmerjanja in funkcioniranja RZZ ter odloŸanja o opravljanju
temeljnih funkcij tega zavoda. Predstavljal je tudi transmisijo med posameznimi socialnimi
partnerji ter odigral svojo vlogo v razmerju do dr§ave. Ob tem je opravljal funkcijo
nadzora nad poslovanjem RZZ, skuçal zagotoviti kar najveŸjo avtonomijo stroke, ocenjeval
strateçke usmeritve na podroŸju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti,
predlagal ustrezne spremembe in dopolnitve zakonodaje ter nudil pomoŸ RZZ pri razreçevanju
in obvladovanju spornih situacij znotraj RZZ in v razmerju do drugih institucij. ¬lani
Upravnega odbora pa so pri pripravi razliŸnih gradiv nudili RZZ tudi ustrezno strokovno
pomoŸ ter strokovno svetovali vodstvu RZZ. NaŸin dela je bil v çtevilnih primerih tak, da
so se Ÿlani odbora v postopih predhodnega usklajevanja interesov pred sprejemanjem sklepov
na Upravnem odboru vkljuŸili v strokovne komisije za pripravo posameznih podlag za
odloŸanje.
Ob tem Upravni odbor çe povdarja, da se je oblika
tripartitnega Upravnega odbora, kot najviçjega organa upravljanja RZZ izkazala za
uŸinkovito metodo upravljanja, saj je oblika Upravnega odbora omogoŸala zadostno
fleksibilnost, uŸinkovitost in hitrost odloŸanja, çe posebej v primerjavi s togimi in
çtevilŸnejçimi skupçŸinami ter njihovimi izvrçilnimi organi kot oblikami upravljanja z
javnimi sistemi.
Upravni odbor na tak naŸin meni, da je v prvem çtiriletnem mandatnem obdobju oblikoval solidno podlago za funkcioniranje tega organa upravljanja v drugem mandatnem obdobju.
/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republiçki zavod za zaposlovanje, 8. julij 1996