/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Marjan Šprajc in Miran Kalčič
Republiški zavod za zaposlovanje (v nadaljnjem besedilu: RZZ), je do maja leta 1992 deloval kot organ v sestavi Ministrstva za delo, od 21.05.1992 dalje, pa kot samostojni javni zavod s statusom samostojne pravne osebe.
Dejansko je RZZ pričel delovati v smislu nove statusne
organiziranosti s sprejemom svojega Statuta, ki je bil sprejet 29.09.1992.
Po 62. členu Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti ter Statutu RZZ je bil dne 15. 7. 1992, konstituiran Upravni odbor, ki je organ upravljanja RZZ.
Upravni odbor je sestavljen tripartitno, od tega je:
Mandat članov Upravnega odbora traja štiri leta. V Upravnem odboru ni predstavnikov delavcev RZZ.
V skladu s 27. členom Statuta RZZ in 63. členom Zakona
o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti opravlja RZZ številne naloge,
zlasti pa:
Upravni odbor se je konstituiral na svoji prvi seji dne 15.07.1992. V Upravni odbor so bili imenovani:
Gospodarska zbornica:
Sindikati
Vlada Republike Slovenije
Tekom mandata so se nekateri člani Upravnega odbora zamenjali, kar je razvidno zgoraj.
V skladu s tretjim odstavkom 62. člena Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti je Vlada Republike Slovenije na 3. seji dne 26.05.1992 imenovala za predsednico Upravnega odbora ga. Jožico Puhar, ki jo je kasneje zamenjal g. Miran Kalčič. 6. sejo Upravnega odbora, ki je bila dne 28.2.1994, je že vodil g. Miran Kalčič.
V letu 1992, ko je bil konstituiran Upravni odbor, sta bili sklicani 2 redni seji in 1 korespondenčna seja. Na prvi seji, ki je bila 15.07.1992, je prišlo do konstituiranja Upravnega odbora in izvolitve namestnika predsednika Upravnega odbora g. Mirana Kalčiča. Na seji se je tudi obravnaval osnutek Statuta RZZ.
Na drugi seji v letu 1992 je Upravni odbor obravnaval predlog Statuta RZZ. Statut je bil sprejet na seji dne 29.9.1992 in objavljen v Ur.l. RS, št. 60/92. Sprejet je bil tudi sklep o povečanju denarnega nadomestila za brezposelne osebe. Imenovana je bila razpisna komisija za imenovanje direktorja RZZ in imenovani so bili nadomestni člani strokovnih komisij za ugotavljanje lastnosti invalidne osebe.
Sledila je tretja seja Upravnega odbora, ki je bila izvedena v letu 1993. V tem letu je Upravni odbor sklical 3 redne seje in 2 korespondenčni seji.
Na prvi seji dne 22.1.1993 so bila obravnavana naslednja vprašanja:
Poleg teh vprašanj je Upravni odbor na svojih sejah, dne 8.3.1993 in 8.11.1993:
V letu 1994 je imel Upravni odbor 5 rednih in 2 korespondenčni seji. Na svojih sejah je Upravni odbor obravnaval vsa področja dejavnosti in dela v RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:
Za leto 1993 je Upravni odbor obravnaval izvajanje programov zaposlovanja in sprejel poslovno poročilo ter zaključni račun za to leto. Za leto 1994 je sprejel program dela ter finančni načrt s planom investicij. Na vseh sejah se je Upravni odbor ukvarjal s problematiko financiranja in sklepanja pogodbe med Ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve in RZZ, v kateri se je opredeljevala Dejavnost ZRSZ in financiranje iz proračuna Republike Slovenije.
Poseben problem je predstavljalo začasno financiranje iz proračuna, ki je trajalo celo prvo polletje leta 1994, pri čemer se je Upravni odbor ves čas zavzemal za nemoteno izvajanje dejavnosti in pridobitev zadostnih sredstev.
Obravnavana so bila tudi prva izhodišča za pripravo planskih in finančnih aktov za leto 1995.
Upravni odbor je sprejel več splošnih aktov s posameznih področij dejavnosti RZZ:
Upravni odbor je posebno pozornost namenil izvajanju programov javnih del in delovanju Odbora za izbor javnih del. Problematika je bila obravnavana na več sejah in je zajemala razpis in sprejem letnih programov, podaljševanje programov, problem financiranja javnih del v begunskih centrih, obveznosti partnerjev pri sklepanju pogodb za javna dela, obravnava polletne in devetmesečne analize javnih del, izvajanje programov v drugem tromesečju 1995 ter prenos večjih pristojnosti na Odbor za izbor javnih del s podporo njegovemu aktivnemu pristopu in delu. V tem smislu je bil Odbor razširjen z novimi zainteresiranimi člani, sprejet pa je bil tudi poslovnik o delu Odbora za izbor javnih del.
Upravni odbor je spremljal pričetek izvajanja sprememb zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Ur.l. RS, št. 71/93), ki so se nanašale na nekatera določila sistema zavarovanja za brezposelnost (skrajšanje časa prejemanja denarnega nadomestila in denarne pomoči zaradi pogodbenega dela, skrajšanje časa prejemanja denarne pomoči na šest mesecev, ukinitev pomoči tujcu itd.).
Skladno z zakonskim pooblastilom je Upravni odbor
obravnaval izhodišča za uvedbo prostovoljnega zavarovanja za podjetnike, obrtnike in
osebe, ki opravljajo samostojno dejavnost (za samozaposlene).
Upravni odbor je skladno z določili zakona in kolektivne pogodbe za gospodarstvo tekom leta sprejel in pooblastil strokovo službo RZZ, da izvaja uskladitev denarnih nadomestil za čas brezposelnosti.
Upravni odbor je sprejel informacijo RZZ o vodenju postopka uveljavaljanja pravic za primer brezposelnosti zaradi nezakonitega prenehanja delovnega razmerja.
Upravni odbor je obravnaval posamezne teme s področja
invalidske problematike. Vladi je predlagal koncept uvedbe kvotnega sistema pri
zaposlovanju invalidov in imenoval strokovne komisije za ugotavljanje invalidne osebe pri
RZZ.
Obravnavane so bile še:
Upravni odbor je posebno pozornost namenil notranji
organizaciji RZZ in sprejel najpomembnejši akt RZZ, to je pravilnik o notranji
organizaciji in sistemizaciji RZZ.
Upravni odbor je sprejel tudi poseben akt - podlage za
cenik storitev, ki jih RZZ lahko opravlja bodisi v okviru svoje dejavnosti ali po posebnem
naročilu za plačilo.
Upravni odbor je skladno s statutom dal soglasje za imenovanje direktorjev območnih enot in pomočikov direktorja RZZ ter podprl direktorja pri razreševanju kadrovske in prostorske problematike v RZZ.
Upravni odbor je imel v tem letu 5 rednih in 1 korespondenčno sejo, na katerih je obravnaval in sklepal o vseh zadevah s področja dejavnosti in dela RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:
Upravni odbor je sprejel nekaj splošnih aktov, ki so se nanašali na reguliranje dejavnosti in statusa RZZ. To so bili:
Tako preko izvajanja programa in porabe sredstev je Upravni odbor spremljal dogajanja na tem področju. Skladno z določili kolektivne pogodbe za gospodarstvo so bile izvršene redne vsakomesečne valorizacije denarnih nadomestil. Bistveno za leto 1995 je bil upad upravičencev in temu manjša poraba sredstev.
Upravni odbor je na tem področju sprejel poseben akt, s katerim je RZZ omogočil odpis neizterljivih manjših zneskov iz naslova denarnih nadomestil in denarnih pomoči.
V obravnavi so bile tudi vloge organizacij za priznanje izplačil denarnih nadomestil za čas brezposelnosti v enkratnem znesku, ki pa so bile za večje organizacije zavrnjene zaradi neizpolnjevanja pogojev (trikrat), za dve manjši organizaciji pa so bila sredstva odobrena.
Upravi odbor je obravnaval več tem iz raznih področij
dejavnosti zaposlovanja in sicer:
Člani Upravnega odbora so delovali tudi v delovni skupini za pripravo pravilnika o izvajanju programov zaposlovanja, ki se pripravlja kot eden najpomembnejših aktov v RZZ.
Druga izvajalska dejavnost
Člani Upravnega odbora so sodelovali na avstrijsko-slovenski konferenci o zaposlovanju in zavarovanju za brezposelnost, ki je bila organizirana v dveh delih, spomladanskem v Beljaku v Avstriji in jesenskem v Gozdu Martuljku v Sloveniji.
Na prvem delu konference je bil poudarek na
operativnih posredovalnih postopkih, na drugem delu pa primerjava sistemov zavarovanja za
brezposelnost. Predstavniki Upravnega odbora so na konferenci aktivno sodelovali v
diskusijah, uvodni referat z vsebinsko usmeritvijo pa je imel predsednik Upravnega odbora
in predsednik Odbora za izbor javnih del, ki je predstavil aktivnosti na področju javnih
del..
Upravni odbor je skladno s svojimi pristojnostmi
imenoval svoje oziroma predstavnike RZZ v razne komisije organov RZZ, kot npr. strokovne
komisije, štipendijske komisije in druge zunanje institucije.
Upravni odbor je posebno pozornost, enako kot že
prejšnja leta, posvetil področju javnih del in skrbno spremljal delovanje svojega Odbora
za izbor javnih del, kar je opisano v nadaljevanju v posebnem podpoglavju.
Organizacija RZZ
Skladno s svojimi pristojnostmi je Upravni odbor
spremljal organizacijo in sprotno delovanje službe.
S sindikatom delavcev RZZ je sklenil kolektivno
pogodbo RZZ, s katero so se uredili dodatki delavcem za težje delovne pogoje. Ta akt je
bil za delavce RZZ pomemben, saj jih je izenačil z delavci drugih dejavnosti, ki so težje
delovne pogoje uredili že s panožnimi kolektivnimi pogodbami. Iniciativo za sklenitev
posebne kolektivne pogodbe je podal Upravni odbor in ves čas pogajanj usklajeval končni
tekst pogodbe z Ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve, ki je kot pristojni
organ dalo končno soglasje k pogodbi. Predstavniki Upravnega odbora so kot člani delovne
skupine aktivno sodelovali pri oblikovanju kolektivne pogodbe.
Opravljena je bila tudi dokončna uskladitev pravilnika
o notranji organizaciji in sistemizaciji delovnih mest, upoštevaje pripombe Ministrstva za
delo, družino in socialne zadeve.
Poleg tega je Upravni odbor obravnaval kadrovska
vprašanja v RZZ in skladno s statutom RZZ dajal soglasja za nastavitve delavcev s
posebnimi pooblastili in odgovornostmi.
V letu 1996 je imel Upravni odbor RZZ do konca mandata
4 redne seje in 1 korespondenčno sejo. Na vseh sejah so bila obravnavana obširna
vprašanja, izmed katerih so imela največje težišče naslednja vprašanja:
1. Obravnavanje planskih dokumentov (program dela, finančni načrt)
Upravni odbor je za leto 1996 sprejel program dela in finančni načrt z nekaterimi dopolnitvami.
Za leto 1996 so predvidena skupna sredstva v višini 34.531.437,000 SIT, kar je 95% realizacije leta 1995. Za delo RZZ je predvidenih 2.368.570.000 SIT, kar je 98% glede na leto 1995 in bo potrebno varčevanje. Glede programov je problem, ker določena sredstva za socialno varstvo in štipendije ne bodo zadostovala glede na planirana. Velja načelo, da se bodo sredstva prelivala iz programov, kjer ne bodo porabljena. Primanjkuje tudi sredstev za investicije, zato bodo dane prioritete OE Ljubljani, Velenju, Murski Soboti in Centralni službi.
Program temelji na nalogah, ki se izvajajo standardno,
poudarek je dan novim načinom dela in posameznim novim nalogam. V RZZ so bili ugotovljeni
nekateri projekti, ki bodo omogočali nove pristope in bogatejšo vsebino dela kot:
Pomembne bodo tudi nove naloge kot vzpostavitev novih evidenc iskalcev zaposlitve in brezposelnih oseb na osnovi izvajanja novega pravilnika ter dopolnjeni programi in ukrepi zaposlovanja. Nekatere naloge, ki ne sodijo neposredno na področje zaposlovanja, bo potrebno čimprej prenesti na pristojne nosilce (študentska prehrana).
2. Poročilo Računskega sodišča o reviziji računovodskih izkazov RZZ za leto 1994
Sodišče je izdalo mnenje s pridržkom in priporočili za odpravo pomanjkljivosti, ki se nanašajo predvsem na knjiženja določenih osnovnih sredstev, terjatev, sredstev v obračunu, kreditov za stanovanja in osebnih dohodkov, ki so bila odpravljena v zaključnem računu za leto 1995 in pomanjkljivosti pri nekaterih postopkih za uresničevanje programov.
Določene postopke, kot nadzor in notranjo revizij, pa bo RZZ pričel uvajati v letu 1996.
3. K Poročilu o zaključnem računu RZZ za leto 1995
Upravni odbor na poročilo ni imel pripomb. Poslovanje je bilo pozitivno, izkazan je bil dobiček v višini 74.245.817,74 SIT. Potrjeni so bili odpisi osnovnih sredstev, drobnega inventarja ter terjatev v višini 7.498.377,40 SIT.
4. Poročilo o delu RZZ za leto 1995
Upravni odbor je delo ocenil kot zelo kvalitetno in v razpravi prispeval še nekaj konkretnih predlogov za izboljšanje in konkretizacijo teksta.
5. Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja za leto 1996 in sprejem Pravilnika RZZ
Program je sprejela Vlada Republike Slovenije in zajema ukrepe, ki preprečujejo brezposelnost ter vključujejo kot izvajalca MDDSZ in RZZ.
Program je namenjen predvsem delovno intenzivnim panogam, izvoznikom in podjetjem, ki so v težavah in se zaradi tega poskuša preprečiti brezposelnost. Podobno bodo programi opredeljeni v izvedbenih predpisih in razpisih. Takoj se bo pristopilo k razreševanju brezposelnosti v nekaterih izbranih večjih podjetjih, v katerih bodo delovale projektne enote, v katerih bodo tudi predstavniki RZZ.
Glede Pravilnika o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja, je Upravni odbor ocenil, da je pravilnik izredno kompleksen in dobro pripravljen, saj zajema vse programe, ki jih je RZZ razvil in jih izvaja. Podane so bile določene pripombe za izboljšavo teksta. Pravilnik je Upravni odbor sprejel na zadnji seji v svojem mandatu.
6. Uvedba prostovoljnega zavarovanja za primer brezposelnosti
Upravni odbor je obravnavo tega vprašanja preložil do sprejema sprememb Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, ki jih pripravlja MDDSZ. Glavni problem uvedbe prostovoljnega zavarovanja je v tem, da je to novost, ki v zahodni Evropi ni poznana. V kolikor bi v Sloveniji uvedli ta institut, bi se soočili z izvirno rešitvijo, ki bi pomenila ogromno administriranja s tem, da ni mogoče predvidevati, koliko bo potencialnih kandidatov. Še večji pa je problem glede upravljanja s sredstvi, prelivanja s sredstvi obveznega zavarovanja v primeru izgube.
7. Sistematizacija in nastavitev revizorja notranje kontrole
Podan je bil predlog za vzpostavitev službe, ki bo izvajala notranjo revizijo. Predlog je podalo Računsko sodišče ob kontroli zaključnega računa za leto 1994. Utemeljitev je podana v dejstvu, da je RZZ javni zavod, ki razpolaga s proračunskimi sredstvi in v vseh teh službah vzpostavlja kontrolo sredstev. Zaenkrat se sistematizira eno delovno mesto, kot začetek delovanja notranje kontrole.
8. Pravilnik o računovodstvu in inventuri
Upravni odbor je sprejel pravilnik o račinovodstvu in inventuri. Gre za pravilnik, ki ga RZZ še ni imel. Pravilnik je pripravljen skladno s finančimi in računovodskimi predpisi ter zagotavlja podlago za korektno in zakonito finančno poslovanje.
Upravni odbor je imel v svojem mandatu 19 rednih sej ter 6 korespondenčnih sej.
V svoji oceni dela je bil Upravni odbor uspešen, saj
nerealiziranih sklepov ni, razen tistih, ki se nanašajo na pobude za spremembe in
dopolnitve pozitivne zakonodaje. Te bodo upoštevane pri pripravi novele zakona o
zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti. Ni bil v celoti in popolnoma uspešen
ob obravnavi in sklepanju o planskih in finančnih dokumentih, ker je nastanek teh
dokumentov odvisen od dogovarjanja v okviru državnega proračuna, to je v največji meri od
Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve in Ministrstva za finance.
Ob izteku mandata, ki poteče dne 15. 7. 1996, Upravni
odbor RZZ tudi ugotavlja, da je posloval kot prvi najvišji organ upravljanja v javnem
zavodu, ki je postal samostojna pravna entiteta šele v letu 1992, ko se je njegov status
izenačil s podobnimi javnimi zavodi, zlasti Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije
in Zavodom za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije. Upravni odbor ob tem še
ugotavlja, da je sicer RZZ statusno izenačen z navedenima javnima zavodoma, da pa
obstojajo pri njegovem delovanju nekatere specifike, ki se nanašajo zlasti na
zagotavljanje sredstev za izvajanje programov in za socialne transfere (izvajanje
socialnega zavarovanja), prepletanje nekaterih pristojnosti glede izvajanja programov
aktivne politike zaposlovanja in vodenje postopka za uveljavljanje pravic po zakonu o
zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.
Upravni odbor je v svojem prvem štiri letnem mandatu
skušal uresničiti temeljno nalogo tega prvega mandata, to je oblikovanje in definiranje
njegovega pomena, vloge in pristojnosti v zakonskih okvirih in okvirih tripartitnega
delovanja. Upravni odbor je to nalogo v celoti upravičil, saj je trasiral delovanje
Upravnega odbora v naslednjem mandatu, pri čemer je ob definiranju te naloge opozoril tudi
na težave in nejasnosti pri pristojnostih, kar bo predmet pravne ureditve v naslednjem
obdobju.
Upravni odbor, ki je deloval kot tripartiten organ, v
katerem so zastopani tako interesi delojemalcev, delodajalcev in države, je kljub
različnosti interesov v posameznih situacijah in kljub različnim interesom za doseganje
vmesnih ciljev, ki morajo v končni fazi voditi k temeljnemu, končnemu cilju, to je
uspešnemu izvajanju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti ter učinkoviti
javni službi, deloval kot enovit organ upravljanja, ki se je zavedal v celoti svoje
odgovornosti za doseganje končnega cilja. Dejstvo je namreč, da so se v Upravnem odboru
različni interesi socialnih partnerjev uspešno usklajevali na tak način, da je bilo možno
v okviru zakonskih pristojnosti doseči tako posamezne, kakor tudi končne cilje, odločitve
Upravnega odbora pa so bile praviloma sprejete po poprejšnjem postopku usklajevanja
soglasno.
Upravni odbor je na tak način v okviru možnosti
izpolnil naloge urejanja, usmerjanja in funkcioniranja RZZ ter odločanja o opravljanju
temeljnih funkcij tega zavoda. Predstavljal je tudi transmisijo med posameznimi socialnimi
partnerji ter odigral svojo vlogo v razmerju do države. Ob tem je opravljal funkcijo
nadzora nad poslovanjem RZZ, skušal zagotoviti kar največjo avtonomijo stroke, ocenjeval
strateške usmeritve na področju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti,
predlagal ustrezne spremembe in dopolnitve zakonodaje ter nudil pomoč RZZ pri razreševanju
in obvladovanju spornih situacij znotraj RZZ in v razmerju do drugih institucij. Člani
Upravnega odbora pa so pri pripravi različnih gradiv nudili RZZ tudi ustrezno strokovno
pomoč ter strokovno svetovali vodstvu RZZ. Način dela je bil v številnih primerih tak, da
so se člani odbora v postopih predhodnega usklajevanja interesov pred sprejemanjem sklepov
na Upravnem odboru vključili v strokovne komisije za pripravo posameznih podlag za
odločanje.
Ob tem Upravni odbor še povdarja, da se je oblika
tripartitnega Upravnega odbora, kot najvišjega organa upravljanja RZZ izkazala za
učinkovito metodo upravljanja, saj je oblika Upravnega odbora omogočala zadostno
fleksibilnost, učinkovitost in hitrost odločanja, še posebej v primerjavi s togimi in
številčnejšimi skupščinami ter njihovimi izvršilnimi organi kot oblikami upravljanja z
javnimi sistemi.
Upravni odbor na tak način meni, da je v prvem štiriletnem mandatnem obdobju oblikoval solidno podlago za funkcioniranje tega organa upravljanja v drugem mandatnem obdobju.
/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 8. julij 1996