/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Republiški zavod za zaposlovanje - Hitra informacija

POROČILO O DELU UPRAVNEGA ODBORA REPUBLIŠKEGA ZAVODA ZA ZAPOSLOVANJE V PRVEM MANDATNEM OBDOBJU OD 15. 7. 1992 DO 15. 7. 1996

Marjan Šprajc in Miran Kalčič

STATUS IN KONSTITUIRANJE

Republiški zavod za zaposlovanje (v nadaljnjem besedilu: RZZ), je do maja leta 1992 deloval kot organ v sestavi Ministrstva za delo, od 21.05.1992 dalje, pa kot samostojni javni zavod s statusom samostojne pravne osebe.

Dejansko je RZZ pričel delovati v smislu nove statusne organiziranosti s sprejemom svojega Statuta, ki je bil sprejet 29.09.1992.

Po 62. členu Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti ter Statutu RZZ je bil dne 15. 7. 1992, konstituiran Upravni odbor, ki je organ upravljanja RZZ.

Upravni odbor je sestavljen tripartitno, od tega je:

Mandat članov Upravnega odbora traja štiri leta. V Upravnem odboru ni predstavnikov delavcev RZZ.

V skladu s 27. členom Statuta RZZ in 63. členom Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti opravlja RZZ številne naloge, zlasti pa:

Upravni odbor se je konstituiral na svoji prvi seji dne 15.07.1992. V Upravni odbor so bili imenovani:

Gospodarska zbornica:

  1. g. Drago Mežnar od 11.5.1994 (7.seja) dalje ga. Tatjana Čerin - oba GZS
  2. ga. Ana Berglez - Zlatarna Celje
  3. g. Marko Svetina - GIP Pionir Novo mesto
  4. g. Vili Brandt - Obrtna zbornica Slovenije
  5. g. Bogdan Štepec - Zadružna zveza Slovenije

Sindikati

  1. ga. Vermuž Slavica od 28.2.1994 (6. seja) dalje g.Vito Doltar - Konf.Sind.90, Slov.
  2. g. Štefan Skledar - Neodvisnost Konfederacija novih sindikatov Slovenije
  3. g. Vladimir Tkalec - Sindikat vzgoje in izobraževanja in znanosti Slovenije
  4. ga. Lidija Jerkič - ZSSS
  5. G. Gregor Miklič - ZSSS

Vlada Republike Slovenije

  1. ga. Jožica Puhar od 15.7.1994 (8.seja) dalje ga. Rina Klinar, od 17.5.1995 (12.seja) dalje g. Miroslav Berger - Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve
  2. g. Brane Semolič - Ministrstvo za znanost in tehnologijo
  3. g. Miro Pivk - Ministrstvo za gospodarske dejavnosti
  4. g. Franc Dolenc - MDDSZ od 17.5.1995 (12.seja) dalje ga. Maja Križan - Ministrstvo za finance
  5. g. Miran Kalčič - ZPIZ Slovenije

Tekom mandata so se nekateri člani Upravnega odbora zamenjali, kar je razvidno zgoraj.

V skladu s tretjim odstavkom 62. člena Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti je Vlada Republike Slovenije na 3. seji dne 26.05.1992 imenovala za predsednico Upravnega odbora ga. Jožico Puhar, ki jo je kasneje zamenjal g. Miran Kalčič. 6. sejo Upravnega odbora, ki je bila dne 28.2.1994, je že vodil g. Miran Kalčič.

Leto 1992

V letu 1992, ko je bil konstituiran Upravni odbor, sta bili sklicani 2 redni seji in 1 korespondenčna seja. Na prvi seji, ki je bila 15.07.1992, je prišlo do konstituiranja Upravnega odbora in izvolitve namestnika predsednika Upravnega odbora g. Mirana Kalčiča. Na seji se je tudi obravnaval osnutek Statuta RZZ.

Na drugi seji v letu 1992 je Upravni odbor obravnaval predlog Statuta RZZ. Statut je bil sprejet na seji dne 29.9.1992 in objavljen v Ur.l. RS, št. 60/92. Sprejet je bil tudi sklep o povečanju denarnega nadomestila za brezposelne osebe. Imenovana je bila razpisna komisija za imenovanje direktorja RZZ in imenovani so bili nadomestni člani strokovnih komisij za ugotavljanje lastnosti invalidne osebe.

Leto 1993

Sledila je tretja seja Upravnega odbora, ki je bila izvedena v letu 1993. V tem letu je Upravni odbor sklical 3 redne seje in 2 korespondenčni seji.

Na prvi seji dne 22.1.1993 so bila obravnavana naslednja vprašanja:

Poleg teh vprašanj je Upravni odbor na svojih sejah, dne 8.3.1993 in 8.11.1993:

Leto 1994

V letu 1994 je imel Upravni odbor 5 rednih in 2 korespondenčni seji. Na svojih sejah je Upravni odbor obravnaval vsa področja dejavnosti in dela v RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:

1. Program dela, financiranje, poslovna poročila

Za leto 1993 je Upravni odbor obravnaval izvajanje programov zaposlovanja in sprejel poslovno poročilo ter zaključni račun za to leto. Za leto 1994 je sprejel program dela ter finančni načrt s planom investicij. Na vseh sejah se je Upravni odbor ukvarjal s problematiko financiranja in sklepanja pogodbe med Ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve in RZZ, v kateri se je opredeljevala Dejavnost ZRSZ in financiranje iz proračuna Republike Slovenije.

Poseben problem je predstavljalo začasno financiranje iz proračuna, ki je trajalo celo prvo polletje leta 1994, pri čemer se je Upravni odbor ves čas zavzemal za nemoteno izvajanje dejavnosti in pridobitev zadostnih sredstev.

Obravnavana so bila tudi prva izhodišča za pripravo planskih in finančnih aktov za leto 1995.

2. Splošni akti

Upravni odbor je sprejel več splošnih aktov s posameznih področij dejavnosti RZZ:

3. Javna dela

Upravni odbor je posebno pozornost namenil izvajanju programov javnih del in delovanju Odbora za izbor javnih del. Problematika je bila obravnavana na več sejah in je zajemala razpis in sprejem letnih programov, podaljševanje programov, problem financiranja javnih del v begunskih centrih, obveznosti partnerjev pri sklepanju pogodb za javna dela, obravnava polletne in devetmesečne analize javnih del, izvajanje programov v drugem tromesečju 1995 ter prenos večjih pristojnosti na Odbor za izbor javnih del s podporo njegovemu aktivnemu pristopu in delu. V tem smislu je bil Odbor razširjen z novimi zainteresiranimi člani, sprejet pa je bil tudi poslovnik o delu Odbora za izbor javnih del.

4. Sistem zavarovanja za brezposelnost

Upravni odbor je spremljal pričetek izvajanja sprememb zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Ur.l. RS, št. 71/93), ki so se nanašale na nekatera določila sistema zavarovanja za brezposelnost (skrajšanje časa prejemanja denarnega nadomestila in denarne pomoči zaradi pogodbenega dela, skrajšanje časa prejemanja denarne pomoči na šest mesecev, ukinitev pomoči tujcu itd.).

Skladno z zakonskim pooblastilom je Upravni odbor obravnaval izhodišča za uvedbo prostovoljnega zavarovanja za podjetnike, obrtnike in osebe, ki opravljajo samostojno dejavnost (za samozaposlene).

Upravni odbor je skladno z določili zakona in kolektivne pogodbe za gospodarstvo tekom leta sprejel in pooblastil strokovo službo RZZ, da izvaja uskladitev denarnih nadomestil za čas brezposelnosti.

Upravni odbor je sprejel informacijo RZZ o vodenju postopka uveljavaljanja pravic za primer brezposelnosti zaradi nezakonitega prenehanja delovnega razmerja.

5. Druga izvajalska dejavnost

Upravni odbor je obravnaval posamezne teme s področja invalidske problematike. Vladi je predlagal koncept uvedbe kvotnega sistema pri zaposlovanju invalidov in imenoval strokovne komisije za ugotavljanje invalidne osebe pri RZZ.

Obravnavane so bile še:

6. Organizacija RZZ

Upravni odbor je posebno pozornost namenil notranji organizaciji RZZ in sprejel najpomembnejši akt RZZ, to je pravilnik o notranji organizaciji in sistemizaciji RZZ.

Upravni odbor je sprejel tudi poseben akt - podlage za cenik storitev, ki jih RZZ lahko opravlja bodisi v okviru svoje dejavnosti ali po posebnem naročilu za plačilo.

Upravni odbor je skladno s statutom dal soglasje za imenovanje direktorjev območnih enot in pomočikov direktorja RZZ ter podprl direktorja pri razreševanju kadrovske in prostorske problematike v RZZ.

Leto 1995

Upravni odbor je imel v tem letu 5 rednih in 1 korespondenčno sejo, na katerih je obravnaval in sklepal o vseh zadevah s področja dejavnosti in dela RZZ v okviru naslednjih tematskih sklopov:

1. Program dela, finančni načrt, zaključni račun, poslovna poročila

2. Normativna dejavnost

Upravni odbor je sprejel nekaj splošnih aktov, ki so se nanašali na reguliranje dejavnosti in statusa RZZ. To so bili:

3. Sistem zavarovanja za brezposelnost

Tako preko izvajanja programa in porabe sredstev je Upravni odbor spremljal dogajanja na tem področju. Skladno z določili kolektivne pogodbe za gospodarstvo so bile izvršene redne vsakomesečne valorizacije denarnih nadomestil. Bistveno za leto 1995 je bil upad upravičencev in temu manjša poraba sredstev.

Upravni odbor je na tem področju sprejel poseben akt, s katerim je RZZ omogočil odpis neizterljivih manjših zneskov iz naslova denarnih nadomestil in denarnih pomoči.

V obravnavi so bile tudi vloge organizacij za priznanje izplačil denarnih nadomestil za čas brezposelnosti v enkratnem znesku, ki pa so bile za večje organizacije zavrnjene zaradi neizpolnjevanja pogojev (trikrat), za dve manjši organizaciji pa so bila sredstva odobrena.

4. Programi zaposlovanja

Upravi odbor je obravnaval več tem iz raznih področij dejavnosti zaposlovanja in sicer:

Člani Upravnega odbora so delovali tudi v delovni skupini za pripravo pravilnika o izvajanju programov zaposlovanja, ki se pripravlja kot eden najpomembnejših aktov v RZZ.

Druga izvajalska dejavnost

Člani Upravnega odbora so sodelovali na avstrijsko-slovenski konferenci o zaposlovanju in zavarovanju za brezposelnost, ki je bila organizirana v dveh delih, spomladanskem v Beljaku v Avstriji in jesenskem v Gozdu Martuljku v Sloveniji.

Na prvem delu konference je bil poudarek na operativnih posredovalnih postopkih, na drugem delu pa primerjava sistemov zavarovanja za brezposelnost. Predstavniki Upravnega odbora so na konferenci aktivno sodelovali v diskusijah, uvodni referat z vsebinsko usmeritvijo pa je imel predsednik Upravnega odbora in predsednik Odbora za izbor javnih del, ki je predstavil aktivnosti na področju javnih del..

Upravni odbor je skladno s svojimi pristojnostmi imenoval svoje oziroma predstavnike RZZ v razne komisije organov RZZ, kot npr. strokovne komisije, štipendijske komisije in druge zunanje institucije.

Upravni odbor je posebno pozornost, enako kot že prejšnja leta, posvetil področju javnih del in skrbno spremljal delovanje svojega Odbora za izbor javnih del, kar je opisano v nadaljevanju v posebnem podpoglavju.

Organizacija RZZ

Skladno s svojimi pristojnostmi je Upravni odbor spremljal organizacijo in sprotno delovanje službe.

S sindikatom delavcev RZZ je sklenil kolektivno pogodbo RZZ, s katero so se uredili dodatki delavcem za težje delovne pogoje. Ta akt je bil za delavce RZZ pomemben, saj jih je izenačil z delavci drugih dejavnosti, ki so težje delovne pogoje uredili že s panožnimi kolektivnimi pogodbami. Iniciativo za sklenitev posebne kolektivne pogodbe je podal Upravni odbor in ves čas pogajanj usklajeval končni tekst pogodbe z Ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve, ki je kot pristojni organ dalo končno soglasje k pogodbi. Predstavniki Upravnega odbora so kot člani delovne skupine aktivno sodelovali pri oblikovanju kolektivne pogodbe.

Opravljena je bila tudi dokončna uskladitev pravilnika o notranji organizaciji in sistemizaciji delovnih mest, upoštevaje pripombe Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.

Poleg tega je Upravni odbor obravnaval kadrovska vprašanja v RZZ in skladno s statutom RZZ dajal soglasja za nastavitve delavcev s posebnimi pooblastili in odgovornostmi.

Leto 1996

V letu 1996 je imel Upravni odbor RZZ do konca mandata 4 redne seje in 1 korespondenčno sejo. Na vseh sejah so bila obravnavana obširna vprašanja, izmed katerih so imela največje težišče naslednja vprašanja:

1. Obravnavanje planskih dokumentov (program dela, finančni načrt)

Upravni odbor je za leto 1996 sprejel program dela in finančni načrt z nekaterimi dopolnitvami.

Za leto 1996 so predvidena skupna sredstva v višini 34.531.437,000 SIT, kar je 95% realizacije leta 1995. Za delo RZZ je predvidenih 2.368.570.000 SIT, kar je 98% glede na leto 1995 in bo potrebno varčevanje. Glede programov je problem, ker določena sredstva za socialno varstvo in štipendije ne bodo zadostovala glede na planirana. Velja načelo, da se bodo sredstva prelivala iz programov, kjer ne bodo porabljena. Primanjkuje tudi sredstev za investicije, zato bodo dane prioritete OE Ljubljani, Velenju, Murski Soboti in Centralni službi.

Program temelji na nalogah, ki se izvajajo standardno, poudarek je dan novim načinom dela in posameznim novim nalogam. V RZZ so bili ugotovljeni nekateri projekti, ki bodo omogočali nove pristope in bogatejšo vsebino dela kot:

Pomembne bodo tudi nove naloge kot vzpostavitev novih evidenc iskalcev zaposlitve in brezposelnih oseb na osnovi izvajanja novega pravilnika ter dopolnjeni programi in ukrepi zaposlovanja. Nekatere naloge, ki ne sodijo neposredno na področje zaposlovanja, bo potrebno čimprej prenesti na pristojne nosilce (študentska prehrana).

2. Poročilo Računskega sodišča o reviziji računovodskih izkazov RZZ za leto 1994

Sodišče je izdalo mnenje s pridržkom in priporočili za odpravo pomanjkljivosti, ki se nanašajo predvsem na knjiženja določenih osnovnih sredstev, terjatev, sredstev v obračunu, kreditov za stanovanja in osebnih dohodkov, ki so bila odpravljena v zaključnem računu za leto 1995 in pomanjkljivosti pri nekaterih postopkih za uresničevanje programov.

Določene postopke, kot nadzor in notranjo revizij, pa bo RZZ pričel uvajati v letu 1996.

3. K Poročilu o zaključnem računu RZZ za leto 1995

Upravni odbor na poročilo ni imel pripomb. Poslovanje je bilo pozitivno, izkazan je bil dobiček v višini 74.245.817,74 SIT. Potrjeni so bili odpisi osnovnih sredstev, drobnega inventarja ter terjatev v višini 7.498.377,40 SIT.

4. Poročilo o delu RZZ za leto 1995

Upravni odbor je delo ocenil kot zelo kvalitetno in v razpravi prispeval še nekaj konkretnih predlogov za izboljšanje in konkretizacijo teksta.

5. Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja za leto 1996 in sprejem Pravilnika RZZ

Program je sprejela Vlada Republike Slovenije in zajema ukrepe, ki preprečujejo brezposelnost ter vključujejo kot izvajalca MDDSZ in RZZ.

Program je namenjen predvsem delovno intenzivnim panogam, izvoznikom in podjetjem, ki so v težavah in se zaradi tega poskuša preprečiti brezposelnost. Podobno bodo programi opredeljeni v izvedbenih predpisih in razpisih. Takoj se bo pristopilo k razreševanju brezposelnosti v nekaterih izbranih večjih podjetjih, v katerih bodo delovale projektne enote, v katerih bodo tudi predstavniki RZZ.

Glede Pravilnika o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja, je Upravni odbor ocenil, da je pravilnik izredno kompleksen in dobro pripravljen, saj zajema vse programe, ki jih je RZZ razvil in jih izvaja. Podane so bile določene pripombe za izboljšavo teksta. Pravilnik je Upravni odbor sprejel na zadnji seji v svojem mandatu.

6. Uvedba prostovoljnega zavarovanja za primer brezposelnosti

Upravni odbor je obravnavo tega vprašanja preložil do sprejema sprememb Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, ki jih pripravlja MDDSZ. Glavni problem uvedbe prostovoljnega zavarovanja je v tem, da je to novost, ki v zahodni Evropi ni poznana. V kolikor bi v Sloveniji uvedli ta institut, bi se soočili z izvirno rešitvijo, ki bi pomenila ogromno administriranja s tem, da ni mogoče predvidevati, koliko bo potencialnih kandidatov. Še večji pa je problem glede upravljanja s sredstvi, prelivanja s sredstvi obveznega zavarovanja v primeru izgube.

7. Sistematizacija in nastavitev revizorja notranje kontrole

Podan je bil predlog za vzpostavitev službe, ki bo izvajala notranjo revizijo. Predlog je podalo Računsko sodišče ob kontroli zaključnega računa za leto 1994. Utemeljitev je podana v dejstvu, da je RZZ javni zavod, ki razpolaga s proračunskimi sredstvi in v vseh teh službah vzpostavlja kontrolo sredstev. Zaenkrat se sistematizira eno delovno mesto, kot začetek delovanja notranje kontrole.

8. Pravilnik o računovodstvu in inventuri

Upravni odbor je sprejel pravilnik o račinovodstvu in inventuri. Gre za pravilnik, ki ga RZZ še ni imel. Pravilnik je pripravljen skladno s finančimi in računovodskimi predpisi ter zagotavlja podlago za korektno in zakonito finančno poslovanje.

ZAKLJUČEK

Upravni odbor je imel v svojem mandatu 19 rednih sej ter 6 korespondenčnih sej.

V svoji oceni dela je bil Upravni odbor uspešen, saj nerealiziranih sklepov ni, razen tistih, ki se nanašajo na pobude za spremembe in dopolnitve pozitivne zakonodaje. Te bodo upoštevane pri pripravi novele zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti. Ni bil v celoti in popolnoma uspešen ob obravnavi in sklepanju o planskih in finančnih dokumentih, ker je nastanek teh dokumentov odvisen od dogovarjanja v okviru državnega proračuna, to je v največji meri od Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve in Ministrstva za finance.

Ob izteku mandata, ki poteče dne 15. 7. 1996, Upravni odbor RZZ tudi ugotavlja, da je posloval kot prvi najvišji organ upravljanja v javnem zavodu, ki je postal samostojna pravna entiteta šele v letu 1992, ko se je njegov status izenačil s podobnimi javnimi zavodi, zlasti Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije in Zavodom za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije. Upravni odbor ob tem še ugotavlja, da je sicer RZZ statusno izenačen z navedenima javnima zavodoma, da pa obstojajo pri njegovem delovanju nekatere specifike, ki se nanašajo zlasti na zagotavljanje sredstev za izvajanje programov in za socialne transfere (izvajanje socialnega zavarovanja), prepletanje nekaterih pristojnosti glede izvajanja programov aktivne politike zaposlovanja in vodenje postopka za uveljavljanje pravic po zakonu o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.

Upravni odbor je v svojem prvem štiri letnem mandatu skušal uresničiti temeljno nalogo tega prvega mandata, to je oblikovanje in definiranje njegovega pomena, vloge in pristojnosti v zakonskih okvirih in okvirih tripartitnega delovanja. Upravni odbor je to nalogo v celoti upravičil, saj je trasiral delovanje Upravnega odbora v naslednjem mandatu, pri čemer je ob definiranju te naloge opozoril tudi na težave in nejasnosti pri pristojnostih, kar bo predmet pravne ureditve v naslednjem obdobju.

Upravni odbor, ki je deloval kot tripartiten organ, v katerem so zastopani tako interesi delojemalcev, delodajalcev in države, je kljub različnosti interesov v posameznih situacijah in kljub različnim interesom za doseganje vmesnih ciljev, ki morajo v končni fazi voditi k temeljnemu, končnemu cilju, to je uspešnemu izvajanju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti ter učinkoviti javni službi, deloval kot enovit organ upravljanja, ki se je zavedal v celoti svoje odgovornosti za doseganje končnega cilja. Dejstvo je namreč, da so se v Upravnem odboru različni interesi socialnih partnerjev uspešno usklajevali na tak način, da je bilo možno v okviru zakonskih pristojnosti doseči tako posamezne, kakor tudi končne cilje, odločitve Upravnega odbora pa so bile praviloma sprejete po poprejšnjem postopku usklajevanja soglasno.

Upravni odbor je na tak način v okviru možnosti izpolnil naloge urejanja, usmerjanja in funkcioniranja RZZ ter odločanja o opravljanju temeljnih funkcij tega zavoda. Predstavljal je tudi transmisijo med posameznimi socialnimi partnerji ter odigral svojo vlogo v razmerju do države. Ob tem je opravljal funkcijo nadzora nad poslovanjem RZZ, skušal zagotoviti kar največjo avtonomijo stroke, ocenjeval strateške usmeritve na področju zaposlovanja in zavarovanja za primer brezposelnosti, predlagal ustrezne spremembe in dopolnitve zakonodaje ter nudil pomoč RZZ pri razreševanju in obvladovanju spornih situacij znotraj RZZ in v razmerju do drugih institucij. Člani Upravnega odbora pa so pri pripravi različnih gradiv nudili RZZ tudi ustrezno strokovno pomoč ter strokovno svetovali vodstvu RZZ. Način dela je bil v številnih primerih tak, da so se člani odbora v postopih predhodnega usklajevanja interesov pred sprejemanjem sklepov na Upravnem odboru vključili v strokovne komisije za pripravo posameznih podlag za odločanje.

Ob tem Upravni odbor še povdarja, da se je oblika tripartitnega Upravnega odbora, kot najvišjega organa upravljanja RZZ izkazala za učinkovito metodo upravljanja, saj je oblika Upravnega odbora omogočala zadostno fleksibilnost, učinkovitost in hitrost odločanja, še posebej v primerjavi s togimi in številčnejšimi skupščinami ter njihovimi izvršilnimi organi kot oblikami upravljanja z javnimi sistemi.

Upravni odbor na tak način meni, da je v prvem štiriletnem mandatnem obdobju oblikoval solidno podlago za funkcioniranje tega organa upravljanja v drugem mandatnem obdobju.


/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 8. julij 1996