/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Republiçki zavod za zaposlovanje - Hitra informacija

PoroŸilo Republiçkega zavoda za zaposlovanje za leto 1996

Jo§e Glazer

I. IZHODIæ¬A ZA DEJAVNOST ZAVODA ZA ZAPOSLOVANJE V LETU 1996

Osnove za pripravo programa dela Republiçkega zavoda za zaposlovanje, ki ga je sprejel UO RZZ, so bila priŸakovana gibanja na trgu delovne sile in predvidena sredstva zagotovljena v proraŸunu za izvajanje dejavnosti RZZ. Osnovni cilji, ki jih RZZ pri svojem delu zasleduje so:

  1. Zmanjçanje obsega brezposelnosti
  2. OmogoŸanje uspeçnega poklicnega razvoja posameznika
  3. Zagotavljanje socialne varnosti upraviŸencem za primer brezposelnosti
  4. Zagotavljanje enake kvalitete storitev in programov na celotnem obmoŸju Republike Slovenije.

Naloge RZZ so opredeljene v Zakonu o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, Zakonu o zaposlovanju tujcev, Zakonu o pogojih za refundiranje prispevkov, ki jih plaŸujejo delodajalci za socialno zavarovanje, Zakonu o usposabljanju in zaposlovanju invalidnih oseb ter statutu Zavoda. V nadaljevanju so opredeljene naloge s podroŸja izvajanja ukrepov politike zaposlovanja in zagotavljanja pravic iz naslova zavarovanja za primer brezposelnosti ter njihov obseg. Ker so ostale strokovne naloge, opredeljene v navedenih zakonih, jih posebej ne naçtevamo. V Programu pa so omenjene vse tiste strokovne naloge, ki so v letu 1996 predstavljale bodisi novost ali pa jim je bil dan veŸji poudarek. V Programu so posebej prikazani çe finanŸni, kadrovski in druge pogoji za delo RZZ v letu 1996. Programi in ukrepi politike zaposlovanja v tem Programu dela so usklajeni s Programom ukrepov politike zaposlovanja v letu 1996 Vlade RS.

2. Izvajanje strokovnih dejavnosti

Na izvajanje strokovnih nalog Zavoda v letu 1996 so vplivala predvsem gibanja na podroŸju brezposelnosti. PovpreŸna brezposelnost je sicer ni§ja za 1,4% glede na preteklo leto, toda priliv v brezposelnost pa se je poveŸal celo za 8,6%. Prav tako je tudi odliv iz registrirane brezposelnosti ni§ji za 8,9%. Sama struktura brezposelnosti pa se v primerjavi z letom 1995 ni bistveno spremenila.

Zaradi veŸjega priliva steŸajnikov, prese§nih delavcev in oseb, ki so se ponovno prijavile kot brezposelne zaradi izteka zaposlitve za doloŸen Ÿas, se je tudi poveŸal dele§ prejemnikov denarnega nadomestila v letu 1996 (v decembru 1996 poveŸanje za 19,1% glede na preteklo leto).

V letu 1996 smo uvedli evidenco iskalcev zaposlitve in evidenco o brezposelnih, zaradi katere je bilo Ÿrtanih 34.105 oseb, ki niso izpolnjevale pogojev. V letu 1996 smo aktivneje spremljali izpolnjevanje pogojev prijavljenih brezposelnih, da so lahko uvrçŸeni v naçe evidence.

Posredovanje zaposlitev in zaposlitveno svetovanje je temeljna dejavnost Zavoda. Cilj te dejavnosti je Ÿim hitrejçe posredovanje usposobljenih delavcev na objavljena prosta delovna mesta. Pri uvajanju Pravilnika o naŸinu in vsebini vodenja evidenc o iskalcih zaposlitve smo po osebnem razgovoru razvstili v evidence vse, ki so bili prijavljeni ob koncu leta 1995, to je preko 126.000 oseb.

V letu 1996 smo dokonŸali Koncept doktrine dela z iskalci zaposlitve ter zaŸeli z njegovo operacionalizacijo in uvajanjem v redni sistem dela. V njegovo realizacijo bodo vkljuŸeni skoraj vsi zaposleni v Zavodu.

V skladu z doloŸili Zakona o zaposlovanju tujcev smo izdajali delovna dovoljenja tujcem v primerih, ko ni bilo ustreznih domaŸih iskalcev zaposlitve.

Osnova aktivnostim, ki smo jih izvajali na podroŸju ukrepov politike zaposlovanja, je bil sprejet vladni Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja v letu 1996. Na tem podroŸju smo v letu 1996 poleg oseb, ki so §e v odkriti brezposelnosti, posebno pozornost namenili çe skupini delavcev, ki bi lahko postali prese§ki zaradi sprememb v proizvodnih programih podjetij in delavcem, ki so kot trajni prese§ki §e Ÿakali na iztek odpovednega roka. Bili smo glavni izvajalci projektnega pristopa pri prepreŸevanju prehoda v odkrito brezposelnost, ki sta ga izvajala Ministrstvo za delo, dru§ino in socialne zadeve in Republiçki zavod za zaposlovanje v sodelovanju z ostalimi ministrstvi. V projekt je bilo po sklepu Vlade vkljuŸenih 12 podjetij, v izvedene programe pa okrog 1500 zaposlenih.

V letu 1996 se je tudi izteklo sofinanciranje pripravniçtva kot programa aktivne politike zaposlovanja, s katerim smo od leta 1991 spodbujali zaposlovanje iskalcev prve zaposlitve s strokovno izobrazbo od 4. do 7. stopnje. V çestih letih je bilo v ta program vkljuŸenih 45.280 pripravnikov. Sam program bomo v naslednjih letih nadomestili z veŸjim vkljuŸevanjem iskalcev prve zaposlitve v programe prekvalifikacije, usposabljanja z delovnim razmerjem in brez njega, izobra§evanje in javna dela. Usposobili bomo tudi svetovalce - specialiste za delo z mladimi, ki bodo pomagali mladim pri odkrivanju njihovih potreb in pri tem uporabljali vse instrumetne, ki so v Zavodu na voljo. Mladi çele içŸejo svoje mesto na trgu delovni sile, obŸajno çe nimajo jasnih zaposlitvenih ciljev in zato zgolj subvencija ne reçuje njihovega problema.

Tistim brezposelnim, katerim Zavod s svojimi rednimi postopki dela ni uspel zagotoviti zaposlitve, so namenjeni programi priprave na zaposlitev. Ta program, ki zajema razliŸne programe izobra§evanja in usposabljanja, predstvlja enega od najobse§nejçih programov zaposlovanja. Prednostno so bili vanje vkljuŸeni dolgotrajno brezposelni, nekvalificirani, iskalci prve zaposlitve in te§je zaposljive osebe. V tovrstne programe je bilo lani vkljuŸenih 18.110 brezposelnih.

Brezposelnost invalidov naraçŸa v Slovenije §e od leta 1988 dalje. Zato tej populaciji v Zavodu posveŸamo posebno pozornost z ukrepi usposabljanja in zaposlovanja invalidov. V razliŸne programe usposabljanja je bilo vkljuŸenih 1.453 invalidov, od katerih se jih je redno zaposlilo 575.

Ker je mo§nosti za zaposlitev doloŸenih te§je zaposljivih skupin brezposelnih manj, pridobivajo na pomenu tudi javna dela. V letu 1996 je bilo v izvajanju 1060 progamov javnih del za 4.104 udele§ence. Na tem podroŸju smo uspeli s pomoŸjo Odbora za javna dela pritegniti k sodelovanju çe ostala ministrstva in inçtitucije.

Program pospeçevanja samozaposlovanja je namenjen skupini brezposelnih, ki imajo mo§nosti in pogoje za realizacijo svoje poslovne zamisli. S strokovno in finanŸno pomoŸjo Zavoda se je lani samozaposlilo 2.310 oseb. Na tem podroŸju smo v letu 1996 pristopili k pripravi raziskovalnih projektov, ki pospeçujejo samozaposlovanje posebnih ciljnih skupin (npr. samozaposlovanje na pode§elju, kooperative, delo na domu,...). Na osnovi evalvacije programa, ki je bila konŸana v preteklem letu, smo pripravili projekt prenove finanŸne pomoŸi za samoazposlitev iz nepovratne oblike v povratni sistem financiranja. Povezali smo se z drugimi inçtitucijami, ki delujejo na podroŸju samozaposlovanja, predvsem Pospeçevalnim centrom za malo gospodarstvo ter pripravili veŸ skupnih akcij.

Izvajali smo çe programe sofinanciranja prekvalifikacij prese§nih delavcev, povraŸila prispevkov delodajalcem, Ÿe so zaposlili dolgotrajno brezposelne, iskalce prve zaposlitve ali upraviŸence do denarnega nadomestila ali denarne pomoŸi. S pomoŸjo teh ukrepov se je zaposlilo 2.163 oseb.

V programe zaposlovanja je bilo v letu 1996 vkljuŸenih 38.282 brezposelnih oseb.

Uspeçna oblika pomoŸi dolgotrajno brezposelnim so Klubi za iskanje zaposlitve, v katere je bilo vkljuŸenih 1154 oseb. Od vkljuŸenih se jih je uspelo zaposliti §e 54%.

V letu 1996 je bil tudi spremenjen Pravilnik o çtipendiranju, s katerim je bil ukinjen materialni cenzus za pridobitev Zoisove çtipendije, kar je vplivalo na poveŸanje çtevila Zoisovih çptipendistov. Kot je §e na §alost skoraj obiŸaj, pa je bila sprememba Pravilnika sprejeta izjemno pozno, kar je zahtevalo veŸ dela kot bi bilo potrebno. V letu 1996 smo izplaŸevali çtipendije 54.888 çtipendistom.

V letu 1996 smo opravljali tudi naloge s podroŸja poklicnega svetovanja çolajoŸi mladini in brezposelnim. Izpopolnili in razçirili smo oblike skupinskega in individualnega svetovanja odraslim. Strokovni svetovalci s podroŸja poklicnega svetovanja so v preteklem letu vedno bolj çirili svojo dejavnost tudi na odrasle, zlasti brezposelne, ki so bili v preteklih letih pri nudenju pomoŸi pri razvoju poklicne kariere potisnjeni v drugo prioriteto. Nadaljevali smo delo na projektu Prenova poklicnega svetovanja v Zavodu in pripravili osnove za dograditev poklicnega informacijskega sistema, ki bo namenjen vsem strankam Zavoda in strokovnim sodelavcem za uŸinkovitejçe delo pri posredovanju zaposlitev in svetovanju za razvoj kariere posameznika.

Ostale strokovne aktivnosti

S sprejemom proraŸuna za leto 1996 je bilo odobreno Zavodu za njegovo delo manj sredstev kot jih je porabil v letu 1995, kljub predvidenim novim nalogam kot je na primer P 11. æele meseca novembra smo uspeli pridobiti dodatna sredstva za delovanje Zavoda. To je seveda vplivalo na omejevanje pri zaposlovanju ter zahtevalo maksimalno racionaliziranje stroçkov. Zavodu so bila po vseh usklajevanjih odobrena sredstva za izvedbo strokovnega in podpornega dela programskim nalogam v viçini 2.658.5700.000.- SIT. Na podroŸju spremljanja stroçkov smo vzpostavili sistem neposredne odgovornosti direktorjev obmoŸnih enot in ostalih vodilnih delavcev za nastale materialne stroçke, kar se ka§e tudi v relativno ni§jih porabljenih sredstvih za materialne stroçke kot v preteklem letu.

V drugi polovici leta smo se sreŸali tudi s problemom zagotavljanja sredstev za izplaŸilo denarnih nadomestil za primer brezposelnosti in republiçkih çtipendij. ManjkajoŸa sredstva za izplaŸilo zakonskih obveznosti je zagotovilo Ministrstvo za delo, dru§ino in socialne zadeve in delno Vlada iz proraŸunske rezerve.

Zaradi nestimulativnih plaŸ nas je zapustilo kar precej kljuŸnih delavcev, ki so delali predvsem na podroŸju financ, informatike in pravne dejavnosti. Njihov odhod je seveda vplival na reçevanje postavljenih ciljev in nalog na vseh podroŸjih. Kljub vztrajnemu iskanju novih sodelavcev, pa nekaterih çe nismo upseli nadomestiti. V Zavodu je bilo konec leta zaposlenih 804 delavcev, kar predstavlja okrog 80% doseganje normativa zaposlenih, doloŸenega v Pravilniku o sistemizaciji in organizaciji.

V letu 1996 smo v Zavodu nadaljevali s sistematiŸnim usposabljanjem zaposlenih tako na podroŸju vodenja (Management v zaposlovanju); predpisov (Zakon o upravnem postopku, javna naroŸila, funkcionalna izbora§evanja) kot seveda stroke (seznanjanje s konceptom dela z iskalci zaposlitve, usposabljanja za svetovalno delo z odraslimi, raŸunalniçki programi in aplikacije). 60 sodelavcem pa finanŸno pomagamo pri izrednem çtudiju.

Ena od pomembnih aktivnosti je tudi ureditev prostorskih problemov. V letu 1996 smo reçili prostorske probleme v ObmoŸni enoti Sevnica, Murski Soboti, nadaljevali adaptacijo prostorov enote v Ljubljani in zaŸeli z reçevanjem prostorov za enoto Velenje. Na §alost smo morali reçitev problema Centralne slu§be in vodstva Zavoda prestaviti na letoçnje leto.

V Zavodu stalno spremljamo dogajanja v razvitih evropskih dr§avah, zato smo tudi v lanskem letu sodelovali na razliŸnih konferencah in se udele§evali strokovnih ekskurzij, ki so bile praviloma plaŸane iz sredstev raznih skladov ( PHARE, CONSENSUS...). Aktivno pa sodelujemo s sorodnimi zavodi za zaposlovanje v Centralni Evropi, sosedenjimi dr§avami (razen Italije) in posebej z Irskim zavodom.

Prioritetna naloga Zavoda v letu 1996 je bila tudi dvig kvalitete na vseh podroŸjih dela. Tako smo zaŸeli z analizo svoje orgniziranosti in pripravili nekatere reçitve. Analiziramo lastne postopke dela in jih §elimo poenostaviti in optimalizirati. Vzpostavili smo strokovne povezave z inçtitucijami, ki s s svojim podroŸjem dela dopolnjujejo naço dejavnost z §eljo, da zdru§imo sredstva in energijo pri doseganju enakih ciljev.

Med letom smo redno skrbeli za seznanitev javnosti s svojo dejavnostjo na rednih meseŸnih tiskovnih konferencah. Za strokovno in ostalo zainteresirano javnost pa smo organizirali tudi posvet ob 10 obletnici Zoisovih çtipendij o vzpodbujanju nadarjenosti v Sloveniji. ZakljuŸki tega posveta bodo predstavljali dobro osnovo za planiranje aktivnosti na tem podroŸju naçega dela.

V preteklem letu smo tudi izpopolnjevali naç informacijski sistem, povezali veŸino organizacijskih enot po vsej Sloveniji v sistem elektronske poçte ter uporabilo mo§nosti Interneta za informiranje o naçi dejavnosti, prostih delovnih mestih in iskalcih zaposlitve.

V preteklem letu smo tudi pripravili dobre osnove za naçe nadaljnje aktivnosti v naslednjih letih, predvsem pri nadaljevanju partnerskega odnosa do naçih strank, izboljçanju povezave z delodajalci, veŸanju vpliva obmoŸnih enot na vsebino programov politike zaposlovanja na njihovem podroŸju ter krepitev vloge urada za delo kot temeljne orgnizacijske enote v Zavodu.

Pri reçevanju navedenih problemov in nalog pa so aktivno sodelovali vsi zaposleni neposredno ter preko konstruktivnega sodelovanja Sveta delavcev in sindikata zaposlenih v RZZ.

Podrobnejçe poroŸilo za leto 1996 pa pripravljajo strokovni delavci RZZ. Posamezna poglavja, okvirni obseg ter roki so enaki kot so bili v pripravi PoroŸila za leto 1995. PoroŸilo bo posredovano UO v sprejem v mesecu aprilu.


/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Copyright Republiçki zavod za zaposlovanje, 25. februar 1997