/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Republiški zavod za zaposlovanje - Hitra informacija

Poročilo Republiškega zavoda za zaposlovanje za leto 1996

Jože Glazer

I. IZHODIŠČA ZA DEJAVNOST ZAVODA ZA ZAPOSLOVANJE V LETU 1996

Osnove za pripravo programa dela Republiškega zavoda za zaposlovanje, ki ga je sprejel UO RZZ, so bila pričakovana gibanja na trgu delovne sile in predvidena sredstva zagotovljena v proračunu za izvajanje dejavnosti RZZ. Osnovni cilji, ki jih RZZ pri svojem delu zasleduje so:

  1. Zmanjšanje obsega brezposelnosti
  2. Omogočanje uspešnega poklicnega razvoja posameznika
  3. Zagotavljanje socialne varnosti upravičencem za primer brezposelnosti
  4. Zagotavljanje enake kvalitete storitev in programov na celotnem območju Republike Slovenije.

Naloge RZZ so opredeljene v Zakonu o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, Zakonu o zaposlovanju tujcev, Zakonu o pogojih za refundiranje prispevkov, ki jih plačujejo delodajalci za socialno zavarovanje, Zakonu o usposabljanju in zaposlovanju invalidnih oseb ter statutu Zavoda. V nadaljevanju so opredeljene naloge s področja izvajanja ukrepov politike zaposlovanja in zagotavljanja pravic iz naslova zavarovanja za primer brezposelnosti ter njihov obseg. Ker so ostale strokovne naloge, opredeljene v navedenih zakonih, jih posebej ne naštevamo. V Programu pa so omenjene vse tiste strokovne naloge, ki so v letu 1996 predstavljale bodisi novost ali pa jim je bil dan večji poudarek. V Programu so posebej prikazani še finančni, kadrovski in druge pogoji za delo RZZ v letu 1996. Programi in ukrepi politike zaposlovanja v tem Programu dela so usklajeni s Programom ukrepov politike zaposlovanja v letu 1996 Vlade RS.

2. Izvajanje strokovnih dejavnosti

Na izvajanje strokovnih nalog Zavoda v letu 1996 so vplivala predvsem gibanja na področju brezposelnosti. Povprečna brezposelnost je sicer nižja za 1,4% glede na preteklo leto, toda priliv v brezposelnost pa se je povečal celo za 8,6%. Prav tako je tudi odliv iz registrirane brezposelnosti nižji za 8,9%. Sama struktura brezposelnosti pa se v primerjavi z letom 1995 ni bistveno spremenila.

Zaradi večjega priliva stečajnikov, presežnih delavcev in oseb, ki so se ponovno prijavile kot brezposelne zaradi izteka zaposlitve za določen čas, se je tudi povečal delež prejemnikov denarnega nadomestila v letu 1996 (v decembru 1996 povečanje za 19,1% glede na preteklo leto).

V letu 1996 smo uvedli evidenco iskalcev zaposlitve in evidenco o brezposelnih, zaradi katere je bilo črtanih 34.105 oseb, ki niso izpolnjevale pogojev. V letu 1996 smo aktivneje spremljali izpolnjevanje pogojev prijavljenih brezposelnih, da so lahko uvrščeni v naše evidence.

Posredovanje zaposlitev in zaposlitveno svetovanje je temeljna dejavnost Zavoda. Cilj te dejavnosti je čim hitrejše posredovanje usposobljenih delavcev na objavljena prosta delovna mesta. Pri uvajanju Pravilnika o načinu in vsebini vodenja evidenc o iskalcih zaposlitve smo po osebnem razgovoru razvstili v evidence vse, ki so bili prijavljeni ob koncu leta 1995, to je preko 126.000 oseb.

V letu 1996 smo dokončali Koncept doktrine dela z iskalci zaposlitve ter začeli z njegovo operacionalizacijo in uvajanjem v redni sistem dela. V njegovo realizacijo bodo vključeni skoraj vsi zaposleni v Zavodu.

V skladu z določili Zakona o zaposlovanju tujcev smo izdajali delovna dovoljenja tujcem v primerih, ko ni bilo ustreznih domačih iskalcev zaposlitve.

Osnova aktivnostim, ki smo jih izvajali na področju ukrepov politike zaposlovanja, je bil sprejet vladni Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja v letu 1996. Na tem področju smo v letu 1996 poleg oseb, ki so že v odkriti brezposelnosti, posebno pozornost namenili še skupini delavcev, ki bi lahko postali presežki zaradi sprememb v proizvodnih programih podjetij in delavcem, ki so kot trajni presežki že čakali na iztek odpovednega roka. Bili smo glavni izvajalci projektnega pristopa pri preprečevanju prehoda v odkrito brezposelnost, ki sta ga izvajala Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve in Republiški zavod za zaposlovanje v sodelovanju z ostalimi ministrstvi. V projekt je bilo po sklepu Vlade vključenih 12 podjetij, v izvedene programe pa okrog 1500 zaposlenih.

V letu 1996 se je tudi izteklo sofinanciranje pripravništva kot programa aktivne politike zaposlovanja, s katerim smo od leta 1991 spodbujali zaposlovanje iskalcev prve zaposlitve s strokovno izobrazbo od 4. do 7. stopnje. V šestih letih je bilo v ta program vključenih 45.280 pripravnikov. Sam program bomo v naslednjih letih nadomestili z večjim vključevanjem iskalcev prve zaposlitve v programe prekvalifikacije, usposabljanja z delovnim razmerjem in brez njega, izobraževanje in javna dela. Usposobili bomo tudi svetovalce - specialiste za delo z mladimi, ki bodo pomagali mladim pri odkrivanju njihovih potreb in pri tem uporabljali vse instrumetne, ki so v Zavodu na voljo. Mladi šele iščejo svoje mesto na trgu delovni sile, občajno še nimajo jasnih zaposlitvenih ciljev in zato zgolj subvencija ne rešuje njihovega problema.

Tistim brezposelnim, katerim Zavod s svojimi rednimi postopki dela ni uspel zagotoviti zaposlitve, so namenjeni programi priprave na zaposlitev. Ta program, ki zajema različne programe izobraževanja in usposabljanja, predstvlja enega od najobsežnejših programov zaposlovanja. Prednostno so bili vanje vključeni dolgotrajno brezposelni, nekvalificirani, iskalci prve zaposlitve in težje zaposljive osebe. V tovrstne programe je bilo lani vključenih 18.110 brezposelnih.

Brezposelnost invalidov narašča v Slovenije že od leta 1988 dalje. Zato tej populaciji v Zavodu posvečamo posebno pozornost z ukrepi usposabljanja in zaposlovanja invalidov. V različne programe usposabljanja je bilo vključenih 1.453 invalidov, od katerih se jih je redno zaposlilo 575.

Ker je možnosti za zaposlitev določenih težje zaposljivih skupin brezposelnih manj, pridobivajo na pomenu tudi javna dela. V letu 1996 je bilo v izvajanju 1060 progamov javnih del za 4.104 udeležence. Na tem področju smo uspeli s pomočjo Odbora za javna dela pritegniti k sodelovanju še ostala ministrstva in inštitucije.

Program pospeševanja samozaposlovanja je namenjen skupini brezposelnih, ki imajo možnosti in pogoje za realizacijo svoje poslovne zamisli. S strokovno in finančno pomočjo Zavoda se je lani samozaposlilo 2.310 oseb. Na tem področju smo v letu 1996 pristopili k pripravi raziskovalnih projektov, ki pospešujejo samozaposlovanje posebnih ciljnih skupin (npr. samozaposlovanje na podeželju, kooperative, delo na domu,...). Na osnovi evalvacije programa, ki je bila končana v preteklem letu, smo pripravili projekt prenove finančne pomoči za samoazposlitev iz nepovratne oblike v povratni sistem financiranja. Povezali smo se z drugimi inštitucijami, ki delujejo na področju samozaposlovanja, predvsem Pospeševalnim centrom za malo gospodarstvo ter pripravili več skupnih akcij.

Izvajali smo še programe sofinanciranja prekvalifikacij presežnih delavcev, povračila prispevkov delodajalcem, če so zaposlili dolgotrajno brezposelne, iskalce prve zaposlitve ali upravičence do denarnega nadomestila ali denarne pomoči. S pomočjo teh ukrepov se je zaposlilo 2.163 oseb.

V programe zaposlovanja je bilo v letu 1996 vključenih 38.282 brezposelnih oseb.

Uspešna oblika pomoči dolgotrajno brezposelnim so Klubi za iskanje zaposlitve, v katere je bilo vključenih 1154 oseb. Od vključenih se jih je uspelo zaposliti že 54%.

V letu 1996 je bil tudi spremenjen Pravilnik o štipendiranju, s katerim je bil ukinjen materialni cenzus za pridobitev Zoisove štipendije, kar je vplivalo na povečanje števila Zoisovih šptipendistov. Kot je že na žalost skoraj običaj, pa je bila sprememba Pravilnika sprejeta izjemno pozno, kar je zahtevalo več dela kot bi bilo potrebno. V letu 1996 smo izplačevali štipendije 54.888 štipendistom.

V letu 1996 smo opravljali tudi naloge s področja poklicnega svetovanja šolajoči mladini in brezposelnim. Izpopolnili in razširili smo oblike skupinskega in individualnega svetovanja odraslim. Strokovni svetovalci s področja poklicnega svetovanja so v preteklem letu vedno bolj širili svojo dejavnost tudi na odrasle, zlasti brezposelne, ki so bili v preteklih letih pri nudenju pomoči pri razvoju poklicne kariere potisnjeni v drugo prioriteto. Nadaljevali smo delo na projektu Prenova poklicnega svetovanja v Zavodu in pripravili osnove za dograditev poklicnega informacijskega sistema, ki bo namenjen vsem strankam Zavoda in strokovnim sodelavcem za učinkovitejše delo pri posredovanju zaposlitev in svetovanju za razvoj kariere posameznika.

Ostale strokovne aktivnosti

S sprejemom proračuna za leto 1996 je bilo odobreno Zavodu za njegovo delo manj sredstev kot jih je porabil v letu 1995, kljub predvidenim novim nalogam kot je na primer P 11. Šele meseca novembra smo uspeli pridobiti dodatna sredstva za delovanje Zavoda. To je seveda vplivalo na omejevanje pri zaposlovanju ter zahtevalo maksimalno racionaliziranje stroškov. Zavodu so bila po vseh usklajevanjih odobrena sredstva za izvedbo strokovnega in podpornega dela programskim nalogam v višini 2.658.5700.000.- SIT. Na področju spremljanja stroškov smo vzpostavili sistem neposredne odgovornosti direktorjev območnih enot in ostalih vodilnih delavcev za nastale materialne stroške, kar se kaže tudi v relativno nižjih porabljenih sredstvih za materialne stroške kot v preteklem letu.

V drugi polovici leta smo se srečali tudi s problemom zagotavljanja sredstev za izplačilo denarnih nadomestil za primer brezposelnosti in republiških štipendij. Manjkajoča sredstva za izplačilo zakonskih obveznosti je zagotovilo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve in delno Vlada iz proračunske rezerve.

Zaradi nestimulativnih plač nas je zapustilo kar precej ključnih delavcev, ki so delali predvsem na področju financ, informatike in pravne dejavnosti. Njihov odhod je seveda vplival na reševanje postavljenih ciljev in nalog na vseh področjih. Kljub vztrajnemu iskanju novih sodelavcev, pa nekaterih še nismo upseli nadomestiti. V Zavodu je bilo konec leta zaposlenih 804 delavcev, kar predstavlja okrog 80% doseganje normativa zaposlenih, določenega v Pravilniku o sistemizaciji in organizaciji.

V letu 1996 smo v Zavodu nadaljevali s sistematičnim usposabljanjem zaposlenih tako na področju vodenja (Management v zaposlovanju); predpisov (Zakon o upravnem postopku, javna naročila, funkcionalna izboraževanja) kot seveda stroke (seznanjanje s konceptom dela z iskalci zaposlitve, usposabljanja za svetovalno delo z odraslimi, računalniški programi in aplikacije). 60 sodelavcem pa finančno pomagamo pri izrednem študiju.

Ena od pomembnih aktivnosti je tudi ureditev prostorskih problemov. V letu 1996 smo rešili prostorske probleme v Območni enoti Sevnica, Murski Soboti, nadaljevali adaptacijo prostorov enote v Ljubljani in začeli z reševanjem prostorov za enoto Velenje. Na žalost smo morali rešitev problema Centralne službe in vodstva Zavoda prestaviti na letošnje leto.

V Zavodu stalno spremljamo dogajanja v razvitih evropskih državah, zato smo tudi v lanskem letu sodelovali na različnih konferencah in se udeleževali strokovnih ekskurzij, ki so bile praviloma plačane iz sredstev raznih skladov ( PHARE, CONSENSUS...). Aktivno pa sodelujemo s sorodnimi zavodi za zaposlovanje v Centralni Evropi, sosedenjimi državami (razen Italije) in posebej z Irskim zavodom.

Prioritetna naloga Zavoda v letu 1996 je bila tudi dvig kvalitete na vseh področjih dela. Tako smo začeli z analizo svoje orgniziranosti in pripravili nekatere rešitve. Analiziramo lastne postopke dela in jih želimo poenostaviti in optimalizirati. Vzpostavili smo strokovne povezave z inštitucijami, ki s s svojim področjem dela dopolnjujejo našo dejavnost z željo, da združimo sredstva in energijo pri doseganju enakih ciljev.

Med letom smo redno skrbeli za seznanitev javnosti s svojo dejavnostjo na rednih mesečnih tiskovnih konferencah. Za strokovno in ostalo zainteresirano javnost pa smo organizirali tudi posvet ob 10 obletnici Zoisovih štipendij o vzpodbujanju nadarjenosti v Sloveniji. Zaključki tega posveta bodo predstavljali dobro osnovo za planiranje aktivnosti na tem področju našega dela.

V preteklem letu smo tudi izpopolnjevali naš informacijski sistem, povezali večino organizacijskih enot po vsej Sloveniji v sistem elektronske pošte ter uporabilo možnosti Interneta za informiranje o naši dejavnosti, prostih delovnih mestih in iskalcih zaposlitve.

V preteklem letu smo tudi pripravili dobre osnove za naše nadaljnje aktivnosti v naslednjih letih, predvsem pri nadaljevanju partnerskega odnosa do naših strank, izboljšanju povezave z delodajalci, večanju vpliva območnih enot na vsebino programov politike zaposlovanja na njihovem področju ter krepitev vloge urada za delo kot temeljne orgnizacijske enote v Zavodu.

Pri reševanju navedenih problemov in nalog pa so aktivno sodelovali vsi zaposleni neposredno ter preko konstruktivnega sodelovanja Sveta delavcev in sindikata zaposlenih v RZZ.

Podrobnejše poročilo za leto 1996 pa pripravljajo strokovni delavci RZZ. Posamezna poglavja, okvirni obseg ter roki so enaki kot so bili v pripravi Poročila za leto 1995. Poročilo bo posredovano UO v sprejem v mesecu aprilu.


/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 25. februar 1997