/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Saša Niklanovi}
Še ne tako dolgo nazaj smo živeli v svetu, ko je bilo videti, da imamo zaposlitev za celo življenje - vsaj tako se je večini zdelo. V začetku devetdesetih letih pa je postalo očitno, da so se stvari zelo spremenile. Mnogi so izgubili službo in ugotavljajo, da imajo z dosedanjim poklicem in znanji malo možnosti. Drugi so v podobni situaciji, čeprav so opredeljeni kot presežni delavci. Tudi tistim, ki so zaposleni, življenje ne teče ravno mirno. V nekaterih podjetjih že poteka prestrukturiranje, druge to čaka v bližnji prohodnosti. Pri tem se lahko precejšen del obstoječih delovnih mest spremeni. Zahteve novih delovnih mest so lahko povsem drugačane. Časi, ko so se ljudje vse potrebno naučili v šoli, so mimo. Precej razširjeno je bilo mnenje, da posameznik najpomebnejšo odločitev za svojo delovno kariero sprejme enkrat v življenju (ob zaključku osnovne šole) ali dvakrat (po zaključku srednje šole). Danes nenehno sprejemamo pomembne odločitve, ki so povezane z delom.
Te odločitev so ustrezne le, če temeljijo na ustreznih informacijah. Posameznik mora biti seznanjen z vsemi posledicami svoje odločitve. Število informacij, ki jih posameznik za odločanje potrebuje izredno narašča, informacije se tudi nenehno spreminjajo. Zelo se spreminja tudi narava dela. Še ne dolgo tega, je bil na primer svinčnik glavno orodje konstrukterja ali arhitekta, danes je to računalnik.
Marsikdo se pri teh razmišljanjih srečuje z vprašanji:
Poklicno informativna in svetovalna središča so nastala z namenom nuditi ljudem informacije, ki jih potrebujejo, da bi našli odgovore na zgornja vprašanja. Taka središča oziroma centre poznajo v razvitem svetu in zahodni Evropi že dolgo, v zadnjih letih pa se pojavljajo tudi v državah vzhodne Evrope. Ponekod delujejo v okviru javnih služb (zavodov) za zaposlovanje, ponekod pa delujejo kot samostojne organizacijske enote. Tovrstna središča so v svetu zelo razširjena, vendar njihovo število še vedno raste. Tako ima na primer samo avstrijska Koroška sedem t.i. poklicno-informativih centrov (Berufsinformationszentrum - BIZ) v Celovcu, Beljaku, Gradcu itn.
V Republiškem zavodu za zaposlovanje si že več let prizadevamo razviti to dejavnost, vendar gre za obsežen interdisciplinarni in interstitucionalni projekt, za katerega je vedno zmanjkalo virov. Projekt je bil zato v lanskem letu vključen v program mednarodne tehnične pomoči PHARE v okviru Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve. V okviru tega projekta bomo ob sodelovanju tujih svetovalcev pripravili osnove za delovanje prvega poskusnega središča. Projekt je uradno začel delovati decembra 1996. Prvo Poklicno-informativno in svetovalno središče bo pričelo poskusno delovati v Ljubljani, vandar se to ne bo zgodilo takoj, saj je predhodno potrebno veliko dela vložiti v pripravo množice informativnih gradiv, o prej omenjenih temah. Če ne bo nepredvidenih težav, bo poskusno središče odprto za javnost proti koncu letošnjega lata.
Središče je namenjeno večim ciljnim skupinam: učencem, dijakom, študentom, brezposelnim, zaposlenim itn. Informacije bodo na voljo v različnih oblikah od pisnih gradiv, video filmov do računalniškega medija. Poleg samih informacij bodo v središču na voljo še druge oblike pomoči: individualno poklicno svetovanje, skupinske oblike namenjene razvoju in načrtovanju kariere, različna predavanja o poklicih, srečanja in pogovori z delodajalci itn. V naslednjih letih predvidevamo uvajanje tovrstnih središč v drugih slovenskih krajih.
Pri nas obstaja že veliko potrebnih informacij, vendar jih je premalo, hitro zastarijo, predvsem pa je v pogojih delovanja Zavoda strankam težko zagotoviti dostop do vseh informacij. Z vidika dela Zavoda bo tak center predstavljal racionalizacijo dela in razbremenitev svetovalcev. Analize dela namreč kažejo, da svetovalci porabijo zelo veliko časa za ustno posredovanje informacij strankam. V omenjenih središčih bodo stranke dobile bistveno več informacij.
Poklicno informativna središča so skladna z konceptom dela Zavoda na področju razvoja poklicne kariere ter koncepta dela z iskalci zaposlitve. Nov koncept daje več poudarka lastni aktivnosti brezposelnih in drugih ciljnih skupin pri načrtovanju kariere in pri zaposlovanju. Zato v zadnjem času uvajamo vedno več programov, ki spodbujajo posameznika k večji lastni aktivnosti in samostojnosti. S temi oblikami skušamo tradicionalno vlogo Zavoda (posredovanje dela, dajanje informacij in nasvetov) dopolniti z novimi oblikami, ki pri posamezniku razvijajo veščine, ki jih potrebuje za preživetje na današnjem in jutrišnjem trgu delovne sile in na tak način povečujejo njegovo samostojnost. Delovanje središč temelji na taki miselnosti, saj je posameznik v takem središču aktiven, ne le pasivni sprejemnik informacij in nasvetov.
Poklicno informacijsko središče zahteva tesno sodelovanje Republiškega zavoda za zaposlovanje z drugimi inštitucijami in organi, ki delujejo na področju izobraževanja, usposabljanja, povezovanja z združenji delodajalcev in različnimi strokovnimi organizacijami. V zavodu smo z večino že navezali delovne stike ter ugotovili, da tudi pri njih obstaja velik interes za delovanje Poklicno informacijskih središč v Sloveniji.
/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 27. januar 1996