ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Poseben pristop pri izvajanju programov aktivne politike zaposlovanja v Podravju

Vlada Republike Slovenije je lani jeseni v okviru Vladne projektne skupine zadolžila Republiški zavod za zaposlovanje, Območno enoto Maribor, da v sklopu celovitega razvojnega programa za mariborsko področje pripravi program dodatnih ukrepov in kriterijev na področju zaposlovanja. Mariborska zavodova območna enota je izhajajoč iz strukturnih značilnosti trga delovne sile v Podravju septembra 1996 tudi pripravila Predlog dodatnih ukrepov in kriterijev na področju zaposlovanja v Podravju. Nekateri predlagani pristopi so bili že upoštevani v Pravilniku o izvajanju programov aktivne politike zaposlovanja, ki je stopil v veljavo 1. 1. 1997, drugi ukrepi pa so upoštevani v predlogu sprememb zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.

Izhodišča za pripravo programa posebnih ukrepov za Podravje

Spremembe na trgu dela v devetdesetih letih - te so predvsem posledica družbenopolitičnih in gospodarskih sprememb - so se zlasti negativno odražale v Podravju zaradi razpada velikih gospodarskih sistemov. Zaposlenost se je na tem območju hitreje zmanjševala kot v Sloveniji, saj je bilo ob koncu leta 1996 v Podravju 15,4 odstotka manj zaposlenih kot leta 1991, medtem ko se je v istem obdobju zaposlenost v Sloveniji znižala za 8,3 odstotka. Posledica teh gibanj je bilo naraščanje brezposelnosti. Tako je bilo konec leta 1996 v Podravju registriranih 31.608 brezposelnih oseb, kar je 25,4 odstotka vseh brezposelnih v Sloveniji, medtem ko znaša delež aktivnega prebivalstva 16,1 odstotka.

Za trg dela v Podravju je značilen visok delež brezposelnih brez strokovne izobrazbe (45,3 odstotka), starejših oseb nad 40 let (40,4 odstotka), dolgotrajno brezposelnih (63,6 odstotka), medtem ko povprečni čas brezposelnosti znaša 2 leti 4 mesece in 24 dni.

Povprečna stopnja brezposelnosti v Podravju trenutno znaša 22,2 odstotka (Slovenija 14,4 odstotka) .

Ti pokazatelji opozarjajo na nujnost drugačnega pristopa pri izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja, saj z rednimi programi zaposlovanja (kljub nadpovprečnemu obsegu vključitev v obstoječe programe) niso bili doseženi zadostni učinki pri spreminjanju razmer na trgu dela.



Zaradi začasnega sistema financiranja dejavnosti v letu 1997 je bilo do jeseni mogoče izvajati le redni program v zmanjšanem obsegu. Oktobra 1997 je Upravni odbor Republiškega zavoda za zaposlovanje v skladu s 3.členom Pravilnika o izvajanju programov aktivne politike zaposlovanja, ki se glasi: "Upravni odbor zavoda lahko za posamezne regije, ki so v izjemno težavnem gospodarskem položaju ali je v njih nadpovprečno visoka stopnja brezposelnosti, sprejme začasna posebna merila za izvajanje programov.", odobril izvedbo dveh eksperimentalnih programov v Podravju in sicer poseben pristop na področju izvajanja javnih del in pri izvajanju programov pridobitve strokovne izobrazbe.




1. Poseben pristop pri izvajanju programov javnih del za upravičence do denarnega nadomestila in denarne pomoči

Javna dela kot oblika delovne angažiranosti brezposelnih že več let, zlasti v okoljih z visoko stopnjo brezposelnosti, dajejo pozitivne dosežke tako za brezposelne kakor tudi za lokalno okolje. V Podravju je v javna dela letno vključenih okoli 1.000 oseb. Zaradi omejenih finančnih možnosti občin pa širitev javnih del v večini občin ni možna.

Poseben pristop, ki temelji na polnem financiranju programov javnih del od RZZ, je namenjen vključevanju upravičencev do denarnega nadomestila in denarne pomoči za čas brezposelnosti ter prejemnikov denarnega dodatka Centrov za socialno delo.

Temeljni cilj teh dejavnosti je prehod iz pasivne v aktivno obliko koriščenja socialnih prejemkov.

Posebni programi javnih del se bodo izvajali prednostno na področju družbenih dejavnosti, razvojnih projektih in v podjetjih, ki glede na razvojne načrte nakazujejo možnost odpiranja novih delovnih mest ali lahko nudijo udeležencem strokovno podporo pri realizaciji njihove samozaposlitve.

Z izvajanjem teh dejavnosti želimo (razen prehoda iz pasivne v aktivno obliko koriščenja sredstev socialne varnosti) zmanjšati obseg dela na črno, ohraniti delovno kondicijo brezposelnih, spodbuditi aktivnejše iskanje zaposlitev ter tako zmanjšati obremenitev proračuna.

Upravni odbor je odobril financiranje takšnega pristopa za 180 brezposelnih oseb do konca leta 1997. Trenutno je v posebne programe javnih del vključenih 51 oseb, v naslednjih dneh pa se bo vključilo še 66 oseb. V usposabljanje pred pričetkom del je vključenih 22 brezposelnih oseb. Skupaj je bilo do zdaj napoteno v programe javnih del 163 upravičencev denarnih prejemkov, napotitev v program javnih del je odklonilo 48 oseb, od tega 11 oseb zaradi zaposlitve, pri ostalih pa je v teku ugotavljanje upravičenosti navedenih razlogov za odklonitev. V primerih neupravičene odklonitve bo zavod izvedel postopek za odvzem pravice do denarnega nadomestila oziroma denarne pomoči. V skladu z dogovorom bodo enako postopali tudi Centri za socialno delo.

Kljub kratkemu času izvajanja dejavnosti, so rezultati spodbudni. Prav zato se tovrstne aktivnosti načrtujejo tudi v letu 1998. Območna enota Maribor si bo poleg proračunskega denarja prizadevala pridobiti finančna sredstva tudi od občin in sponzorjev.

2. Denarna pomoč brezposelnim osebam, vključenim v Programe pridobitve strokovne izobrazbe

Upravni odbor RZZ je Območni enoti RZZ Maribor odobril, da 400 brezposelnim osebam vključenim v izobraževanje do V. zahtevnostne stopnje odobri denarno pomoč za čas šolanja v višini 60 odstotkov zajamčene plač. Poleg tega jim pripadajo tudi vse pravice, določene s Pravilnikom o izvajanju programov aktivne politike zaposlovanja (sofinanciranje stroškov šolnine in prevoznih stroškov).

S tem pristopom bomo brezposelnim brez strokovne izobrazbe in osebam s suficitarnimi poklici zagotovili osnovno socialno varnost za čas izobraževanja in jim tako omogočili nemoteno šolanje in pridobitev poklica, ki jim zagotavlja trajnejšo zaposlitev in manjši odliv iz izobraževanja. Zdaj se je namreč večina teh oseb prisiljena preživljati z občasnim delom (običajno na črno), zato so bili njihovi izobraževalni dosežki slabši oziroma je velikokrat prihajalo do prekinitve izobraževanja.
Tak pristop bi zagotavljal tudi zmanjšanje pritiska na prosta delovna mesta za nekvalificirane delavce. Možnosti za zaposlovanje teh kadrov so iz leta v leto manjše, medtem ko delež brezposelnih brez strokovne izobrazbe zlasti med dolgotrajno brezposelnimi narašča.

V letošnjem šolskem letu je zavod dosedaj napotil v programe za pridobitev izobrazbe preko 500 brezposelnih oseb. Prevladujejo osebe brez strokovne izobrazbe, sledijo osebe s suficitarnimi poklici na IV. zahtevnosti stopnji, ki so vključene v programe prekvalifikacije oziroma izobraževanja na višji zahtevnostni ravnin. Med napotenimi je več kot 80 odstotkov dolgotrajno brezposelnih (ti iščejo zaposlitev več kot leto dni) in 55 odstotkov mladih, starih do 26 let.


                    Pripravila: Jasna Božič


/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 25. november 1997