/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Milan Pavliha
V Republiškem zavodu za zaposlovanje išŸemo razliŸne mo§nosti za pomoŸ brezposelnim osebam pri njihovem vkljuŸevanju v delovno aktivnost. RazliŸne ideje, ki se pojavljajo preizkusimo kot eksperimentalne programe, preden jih zaŸenjamo uporabljati v svojem rednem programu. NajveŸ takçnih novosti smo preizkusili v okviru aktivne politike zaposlovanja.
Eden od takçnih ekperimentalnih programov za brezposelne je tudi program za vodje in mentorje çtudijskih kro§kov za odrasle, ki ga od konca leta 1995 poskusno izvajamo v sodelovanju z Andragoçkim centrom Slovenije, ki to novo obliko izobra§evanja odraslih izvaja §e od leta 1992.
ætudijski kro§ki so oblika neformalnega izobra§evanja, ko se dobiva skupna ljudi s podobnimi izobra§evalnimi interesi. Sami naredijo izobra§evalni naŸrt, si razdelijo çtudijska podroŸja, nato se dobivajo in izmenjujejo znanja. Udele§eni so med seboj enaki, le mentor opravlja organizacijsko in usklajevalno vlogo. Teme so predvsem s podroŸij, ki jih imenujemo spoçno izobra§evanje. V vsakem kro§ku se udele§enci sami odloŸijo, kaj se bodo uŸili, za§eljeno pa je, da svoje delo pove§ejo z okoljem, v katerem delujejo. Stvari, ki se jih v kro§ku nauŸijo, je mogoŸe kasnejerazvijati tudi kot poklic, dejavnost, lahko ustanovijo celo podjetje ali zaŸnejo z obrtjo. ætudijski kro§ki so vmesna oblika med Ÿisto individualnimi oblikami samostojnega uŸenja v socialni osami in skupinskim formalnim izobra§evanjem (teŸaji veŸerne çole). Zdru§ujejo nekaj najbolj pozitivnih potez obeh skrajnih poti izobra§evanja odraslih: samostojno uŸenje in formalno skupinsko pouŸevanje; povezujejo spontanost, ustvarjalnost in sproçŸenost "uŸenja z veseljem" in hkrati naŸrtno, sistematiŸno utirajo pot k postavljenemu cilju.
Formalna izobrazba udele§encev v kro§ku ni pomembna, saj so pri udele§encih pomembnejçe druge lastnosti, kot so radovednost, §elja po izobra§evanju, hoteti in §eleti, aktivno spoznavanje... Pestrost sestave posameznega kro§ka v vseh pogledih (starost, izkuçnje, poznavanje tematike, funkcionalna znanja..) pa pripomore k temu, da je v kro§ku vedno zanimivo in aktivno. ætudijski kro§ek zdru§uje od 5 do 12 Ÿlanov, ki se dobivajo od enkrat meseŸno do dvakrat na teden. SreŸanja trajajo pribli§no dve uri. Skupaj je predvideno 10 do 12 sreŸanj. Vsak kro§ek za zakljuŸek pripravi javno razgrnitev rezultatov.
Celo leto 1996 je potekal pri Andragoçkem centru Slovenije eksperimentalni program MENTORJI æTUDIJSKIH KRO¦KOV, ki se je izvajal kot JAVNA DELA. Javna dela so dru§beno koristna dela, ki se izvajajo v sodelovanju razliŸnih partnerjev (lokalna skupnost, RZZ in izvajalec) in so namenjene ponovnemu delovnemu anga§iranju dolgotrajno brezposelnih oseb. Javna dela se izvajajo na razliŸnih podroŸjih od kulturnega, naravovarstvenega, socialnega, komunalnega, turistiŸnega, izobra§evalnega, kmetijskega in drugih. V letu 1996 je bilo 1.060 programov javnih del, v katerih je bilo vkljuŸenih 4.104 brezposelnih oseb. Glede na problematiko brezposelnosti v Sloveniji, ko veŸ kot polovica Ÿasa na zaposlitev dlje kot eno leto, so programi javnih del zelo primerna oblika delovne in socialne reintegracije dolgotrajno brezposelnih. Za programe javnih del je RZZ v letu 1996 namenil 1.378.099.000 SIT. Na podlagi odobritve projekta so po medsebojnem dogovoru med ACS in RZZ obmoŸne enote oz. uradi za delo izbrali brezposelne, ki so se §eleli vkljuŸiti v program. Kriterij za izbor je bil, da so brezposelni prijavljeni na zavodu najmanj eno leto ter da imajo ustrezno izobrazbo (najmanj VI. stopnjo).
V program je bilo vkljuŸenih 16 brezposelnih oseb iz 6 ObmoŸnih enot, ki jih je Andragoçki center Slovenije na posebnem seminarju usposobil za mentorje çtudijskih kro§kov. Delo z njimi je temeljilo na skupnem sodelovanju, svetovanju pri reçevanju vseh problemov, ki so se navezovali na izvajanje programa, kot tudi problemov, ki so se navezovali na njihovo brezposelnost. V tem obdobju smo zanje skupaj z ACS organizirali in izpeljali 9 posvetovalnih sreŸanj - izobra§evalnih delavnic, za katere smo predvidevali, da bodo brezposelnim v pomoŸ tako pri iskanju zaposlitve kot tudi pri samozaposlitvi. Teme oz. vsebine izobra§evalnih delavnic so bile sledeŸe:
Brezposelni - mentorji çtudijskih kro§kov so v obravnavanem obdobju izvajali çtudijske kro§ke, animirali ljudi za vkljuŸevanje v çtudijske kro§ke ter obveçŸali javnost z delom in delovanjem çtudijskih kro§kov. Njihova obveza je bila, da izvedejo çtiri çtudijske kro§ke. V çtudijskih kro§kih so obravnavali razliŸne teme, vendar so prevladovale teme s podroŸja roŸnih spretnosti. ætudijski kro§ki so svoje delo predstavili javnosti na razliŸne naŸine: organizirali so razstave, okrogle mize, kulturne prireditve, seznanjanje javnosti preko medijev javnega obveçŸanja.
V obdobju enega leta si je zagotovilo zaposlitev kar 7 brezposelnih (od 10 vkljuŸenih v program). Do izteka programa so 3 osebe dobile redno zaposlitev v dru§benem sektorju, 3 osebe so se zaposlile v zasebnem sektorju, 1 oseba bo sprejeta v delovno razmerje na ACS. Ugotavljamo, da je bilo sodelovanje brezposelnih v programu uspeçno, saj si je veŸina vkljuŸenih v program zagotovila zaposlitev pred iztekom programa.
Tako smo ugotovili, da so çtudijski kro§ki primerni tudi za brezposelne, saj se je v praksi pokazalo, da je povezovanje brezposelnih s çtudijskimi kro§ki primerna oblika vkljuŸevanja brezposelnih v dru§beno §ivljenje ter lahko nudijo brezposelnim tudi aktivno pomoŸ pri iskanju zaposlitve ali drugi obliki reçevanja svojega problema brezposelnosti.
Ko bo ta eksprimentalni program konŸan, bo opravljena evalvacija, s katero bomo ugotovili, ali lahko predstavlja dopolnilen program v ukrepih aktivne politike zaposlovanja, s katerimi pomagamo brezposelnim osebam poveŸevati mo§nosti na trgu dela.
/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republiçki zavod za zaposlovanje, 27. januar 1996