/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Milan Pavliha
V Republiškem zavodu za zaposlovanje iščemo različne možnosti za pomoč brezposelnim osebam pri njihovem vključevanju v delovno aktivnost. Različne ideje, ki se pojavljajo preizkusimo kot eksperimentalne programe, preden jih začenjamo uporabljati v svojem rednem programu. Največ takšnih novosti smo preizkusili v okviru aktivne politike zaposlovanja.
Eden od takšnih ekperimentalnih programov za brezposelne je tudi program za vodje in mentorje študijskih krožkov za odrasle, ki ga od konca leta 1995 poskusno izvajamo v sodelovanju z Andragoškim centrom Slovenije, ki to novo obliko izobraževanja odraslih izvaja že od leta 1992.
Študijski krožki so oblika neformalnega izobraževanja, ko se dobiva skupna ljudi s podobnimi izobraževalnimi interesi. Sami naredijo izobraževalni načrt, si razdelijo študijska področja, nato se dobivajo in izmenjujejo znanja. Udeleženi so med seboj enaki, le mentor opravlja organizacijsko in usklajevalno vlogo. Teme so predvsem s področij, ki jih imenujemo spošno izobraževanje. V vsakem krožku se udeleženci sami odločijo, kaj se bodo učili, zaželjeno pa je, da svoje delo povežejo z okoljem, v katerem delujejo. Stvari, ki se jih v krožku naučijo, je mogoče kasnejerazvijati tudi kot poklic, dejavnost, lahko ustanovijo celo podjetje ali začnejo z obrtjo. Študijski krožki so vmesna oblika med čisto individualnimi oblikami samostojnega učenja v socialni osami in skupinskim formalnim izobraževanjem (tečaji večerne šole). Združujejo nekaj najbolj pozitivnih potez obeh skrajnih poti izobraževanja odraslih: samostojno učenje in formalno skupinsko poučevanje; povezujejo spontanost, ustvarjalnost in sproščenost "učenja z veseljem" in hkrati načrtno, sistematično utirajo pot k postavljenemu cilju.
Formalna izobrazba udeležencev v krožku ni pomembna, saj so pri udeležencih pomembnejše druge lastnosti, kot so radovednost, želja po izobraževanju, hoteti in želeti, aktivno spoznavanje... Pestrost sestave posameznega krožka v vseh pogledih (starost, izkušnje, poznavanje tematike, funkcionalna znanja..) pa pripomore k temu, da je v krožku vedno zanimivo in aktivno. Študijski krožek združuje od 5 do 12 članov, ki se dobivajo od enkrat mesečno do dvakrat na teden. Srečanja trajajo približno dve uri. Skupaj je predvideno 10 do 12 srečanj. Vsak krožek za zaključek pripravi javno razgrnitev rezultatov.
Celo leto 1996 je potekal pri Andragoškem centru Slovenije eksperimentalni program MENTORJI ŠTUDIJSKIH KROŽKOV, ki se je izvajal kot JAVNA DELA. Javna dela so družbeno koristna dela, ki se izvajajo v sodelovanju različnih partnerjev (lokalna skupnost, RZZ in izvajalec) in so namenjene ponovnemu delovnemu angažiranju dolgotrajno brezposelnih oseb. Javna dela se izvajajo na različnih področjih od kulturnega, naravovarstvenega, socialnega, komunalnega, turističnega, izobraževalnega, kmetijskega in drugih. V letu 1996 je bilo 1.060 programov javnih del, v katerih je bilo vključenih 4.104 brezposelnih oseb. Glede na problematiko brezposelnosti v Sloveniji, ko več kot polovica časa na zaposlitev dlje kot eno leto, so programi javnih del zelo primerna oblika delovne in socialne reintegracije dolgotrajno brezposelnih. Za programe javnih del je RZZ v letu 1996 namenil 1.378.099.000 SIT. Na podlagi odobritve projekta so po medsebojnem dogovoru med ACS in RZZ območne enote oz. uradi za delo izbrali brezposelne, ki so se želeli vključiti v program. Kriterij za izbor je bil, da so brezposelni prijavljeni na zavodu najmanj eno leto ter da imajo ustrezno izobrazbo (najmanj VI. stopnjo).
V program je bilo vključenih 16 brezposelnih oseb iz 6 Območnih enot, ki jih je Andragoški center Slovenije na posebnem seminarju usposobil za mentorje študijskih krožkov. Delo z njimi je temeljilo na skupnem sodelovanju, svetovanju pri reševanju vseh problemov, ki so se navezovali na izvajanje programa, kot tudi problemov, ki so se navezovali na njihovo brezposelnost. V tem obdobju smo zanje skupaj z ACS organizirali in izpeljali 9 posvetovalnih srečanj - izobraževalnih delavnic, za katere smo predvidevali, da bodo brezposelnim v pomoč tako pri iskanju zaposlitve kot tudi pri samozaposlitvi. Teme oz. vsebine izobraževalnih delavnic so bile sledeče:
Brezposelni - mentorji študijskih krožkov so v obravnavanem obdobju izvajali študijske krožke, animirali ljudi za vključevanje v študijske krožke ter obveščali javnost z delom in delovanjem študijskih krožkov. Njihova obveza je bila, da izvedejo štiri študijske krožke. V študijskih krožkih so obravnavali različne teme, vendar so prevladovale teme s področja ročnih spretnosti. Študijski krožki so svoje delo predstavili javnosti na različne načine: organizirali so razstave, okrogle mize, kulturne prireditve, seznanjanje javnosti preko medijev javnega obveščanja.
V obdobju enega leta si je zagotovilo zaposlitev kar 7 brezposelnih (od 10 vključenih v program). Do izteka programa so 3 osebe dobile redno zaposlitev v družbenem sektorju, 3 osebe so se zaposlile v zasebnem sektorju, 1 oseba bo sprejeta v delovno razmerje na ACS. Ugotavljamo, da je bilo sodelovanje brezposelnih v programu uspešno, saj si je večina vključenih v program zagotovila zaposlitev pred iztekom programa.
Tako smo ugotovili, da so študijski krožki primerni tudi za brezposelne, saj se je v praksi pokazalo, da je povezovanje brezposelnih s študijskimi krožki primerna oblika vključevanja brezposelnih v družbeno življenje ter lahko nudijo brezposelnim tudi aktivno pomoč pri iskanju zaposlitve ali drugi obliki reševanja svojega problema brezposelnosti.
Ko bo ta eksprimentalni program končan, bo opravljena evalvacija, s katero bomo ugotovili, ali lahko predstavlja dopolnilen program v ukrepih aktivne politike zaposlovanja, s katerimi pomagamo brezposelnim osebam povečevati možnosti na trgu dela.
/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 27. januar 1996