/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Vanja Hazl
Samozaposlitev predstavlja eno od zaposlitvenih možnosti posameznika. Cilj programa pa
ni le aktiviranje samih brezposelnih oseb, marveč tudi razvijanje potencialnih
delodajalcev za vse tiste brezposelne, ki ne premorejo dovolj potencialov za vstop na
lastno podjetniško pot. Svetovne izkušnje kažejo, da se največ novih delovnih mest odpira
prav v malem gospodarstvu, kar je mogoče pričakovati tudi v Sloveniji zaradi znatnega
praznega prostora, ki je bil konec 1980-tih let posledica prejšnje razvojne paradigme, ki
je poudarjala razvoj industrije in sorazmerno velikih podjetij.
V najširšem smislu pomeni program samozaposlovanja tudi razvijanje podjetniške
miselnosti in kulture med brezposelnimi, kar naj bi jim omogočilo boljše razumevanje
mehanizmov delovanja podjetniške družbe in s tem uspešnejše nastopanje na trgu delovne
sile tudi tedaj, če se vendarle ne bi odločili za lastno podjetniško enoto.
Program pospeševanja samozaposlovanja Republiški zavod za zaposlovanje razvija na dveh področjih:
V obdobju 1991-1995 se je v program samozaposlovanja vključilo več kot 52.000 oseb, kar uvršča ta program v eno od najbolj množičnih oblik pomoči brezposelnim.
Tabela 1: Pospeševanje samozaposlovanja v letih 1991-1995
Vsebina pomoči | Število vključenih oseb |
|||||
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
SKUPAJ |
|
Informiranje in motiviranje | 1.450 |
3.600 |
5.100 |
1.351 |
1.078 |
12.579 |
Različne oblike usposabljanja | 850 |
1.410 |
4.313 |
2.728 |
3.396 |
12.697 |
Individualno svetovanje | 470 |
1.577 |
3.256 |
2.836 |
3.970 |
12.109 |
Finančna pomoč ob realizirani samozaposlitvi |
|
|
|
|
|
|
SKUPAJ | 4.601 |
8.950 |
16.163 |
10.631 |
11.298 |
52.010 |
Delež glede na povprečno število brezposlenih oseb (v %) |
|
|
|
|
|
Vir: Poročilo RZZ za leto 1995
Evalvacijo programa pospeševanja samozaposlovanja smo izvedli v sodelovanju z dr. Miroslavom Glasom. Pri ocenjevanju uspešnosti programa samozaposlovanja smo skušali ugotoviti, kakšni so rezultati tega programa v približno dobrih dveh letih poslovanja nastalih samozaposlitvenih enot.
Anketirali smo osebe, ki so se samozaposlile s pomočjo zavoda v obdobju od 01.01.1993 do 01.10.1993. Te osebe so imele v obdobju do anketiranja spomladi 1996 tako že dovolj časa, da so se njihovi posli ustalili, seveda pa to po ugotovitvah podjetniške literature praviloma še ni dovolj časa za znatnejšo rast obsega poslovanja, ki sledi nekako v 7-9 letih po ustanovitvi.
V raziskavi o uspešnosti programa pospeševanja samozaposlovanja in podjetništva med brezposlenimi v Sloveniji smo zajeli 205 udeležencev programa, ki so se dejansko samozaposlili, in 99 tistih, ki se po uvodnem seminarju niso odločili za sodelovanje v programu. 67,3% anketiranih, vključenih v program pospeševanja smozaposlovanja je bilo moških in 32,7% žensk.V program se je vključilo največ ljudi s končano poklicno in srednjo šolo (68%) in v srednji starosti (od 35 - 45 let), ki imajo pred seboj še znatno delovno dobo (43,4%).
Samozaposleni so večinoma uspešni v svoji dejavnosti, saj je le malo enot, ki so prenehale delovati ( od 205 anketiranih jih je z dejavnostjo prenehalo le 8), seveda pa so morali nekateri med njimi spremeniti svojo dejavnost, kar je običajen rezultat prilagajanja tržnim, tehnološkim in drugim spremembam.
Samozaposlitvene enote niso tipični, povprečni podjetniški subjekt, o katerem govori podjetniška literatura. Gre za skupino prebivalstva, od katere jih zelo velik del ne bi nikoli krenil na pot samozaposlitve, če ne bi izgubili dela in jim RZZ ne bi ponudil organizirane možnosti, z določeno finančno in drugo podporo. Kljub temu predstavljajo samozaposlitvena podjetja v letih 1991-95 s svojim številom izredno pomemben del slovenskega "podjetniškega booma" in upravičujejo ambicije tega programa, čeprav je program v celoti zajel le okoli 10 % množice uradno registriranih brezposelnih oseb v vlogi ustanoviteljev in nadaljnjih 10 % v vlogi redno zaposlenih v nastalih samozaposlitvenih enotah.
Po ekonomski plati je raziskava o učinkih programa pospeševanja samozaposlovanja v Sloveniji pokazala:
Cilji teh podjetij, kakor jih napovedujejo za naslednja leta, so ugodni in napovedujejo z velikim deležem podjetij, ki predvidevajo povečanje obsega poslovanja, zaposlenosti, uvajanja novih programov ter svojega tržnega deleža, nadaljevanje ugodnih rezultatov iz prejšnjih let. Čeprav se v povprečju te enote uvrščajo med manjše enote malega gospodarstva (še vedno jih 90 % spada med mikro enote), imajo značilen trend rasti in postajajo stabilne poslovne enote.
Za brezposelne, ki so se vključili v uvodne oblike izobraževanja, pa niso krenili po podjetniški poti lahko ocenimo:
Ta rezultata kvalitativno povesta, da je vložek javnih sredstev v ta motivacijsko - selekcijski seminar upravičen saj omogoča boljšo samoizbiro med udeleženci. Še vedno pa se je prav zaradi izvedbe programa oziroma uvodnega seminarja in nasvetov svetovalcev RZZ za samozaposlitev odločilo veliko brezposelnih, ki o tem prej niso razmišljali. Domnevamo lahko, da so do odločtve prišli zaradi informacij in nasvetov strokovnih sodelavcev RZZ, informacij in napotkov s seminarja, vpliva srečaja z drugimi udeležnci, ki so že razmišljali in se odločli za samozaposlitev ter zaradi same nujnosti, da sami aktivno storijo nekaj, ker ni bilo pravih možosti za zaposlitev v primeru čakanja na RZZ.
Vsekakor je za brezposelne, ki so zbrali pogum za samozaposlitev, ta odločitev dosti bolj perspektivna, saj je med tistimi, ki se niso odločili za lastno dejavnost, še vedno 37 % brez-poselnih tudi po 2-3 letih, kar je verjetno psihološko, socialno in ekonomsko dosti slabši izhod. Če imajo brezposelni ustrezne zmožnosti, je zato motiviranje za samozaposlitev bolj pozitivno od "vegetiranja" v statusu brezposelnih. Samostojno poslovanje je sicer zahtevno za ljudi, ki tega niso nikdar izkusili, vendar nudi posameznikom in družinam dosti več z vidika njihovega samospoštovanja, zadovoljstva z rezultati in priznanja v okolju.
Evalvacija programa je pokazala, da je pospeševanje samozaposlovanja izredno uspešen program, zato ga bo zavod izvajal še naprej. Na podlagi ugotovitev evalvacije in drugih analiz pa ga bo prilagajal tako, da bo v največji možni meri ustrezal potrebam (bodočih) podjetnikov.
/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 24. oktober 1996