/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Marjan æprajc in Janez ¦nidarçiŸ
Na podlagi 72. Ÿlena Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Ur.l.RS,çt. 5/92, 12/92, 71/93 in 38/94) je bil sredi leta 1995 izdan Pravilnik o naŸinu in vsebini vodenja evidence iskalcev zaposlitve in evidence o brezposelnih osebah (Ur.l.RS, çt. 44/95) - v nadaljnjem besedilu Pravilnik. Sestavni del Pravilnika so tudi Metodoloçka naŸela za vodenje evidenc po Pravilniku.
Za vodenje evidenc, opredeljenih s Pravilnikom, je zadol§en Republiçki zavod za zaposlovanje - v nadaljnjem besedilu Zavod.
a) Skladno s 4. toŸko Metodoloçkih naŸel Pravilnika iskalec zaposlitve ne more biti oseba, ki:
b) Za prijavo v evidenco iskalcev zaposlitve mora oseba izpolnjevati naslednje sploçne pogoje:
Pogoj zdravstvene zmo§nosti za vstop na delo izpolnjujejo tudi invalidne osebe, ki so usposobljene za opravljanje doloŸenih del.
Poleg tega mora biti oseba pripravljena sprejeti ustrezno zaposlitev, kar pomeni, da je pripravljena najkasneje v 14 dneh sprejeti vsako zaposlitev s polnim ali krajçim delovnim Ÿasom, najmanj pa za polovico delovnega Ÿasa, ki ustreza njeni izobrazbi, znanju in zmo§nostim, Ÿe kraj zaposlitve ni oddaljen veŸ kot 40 km od njenega stalnega ali zaŸasnega bivaliçŸa ali pot na delo in z dela z javnimi prevoznimi sredstvi ne traja veŸ kot 4 ure, za starçe z otrokom do 3-eh let starosti pa ne veŸ kot 2 uri dnevno.
Za ustrezno zaposlitev se çteje zaposlitev, za katero se zahteva enaka stopnja strokovne izobrazbe in ista ali sorodna smer, kot jo ima oseba.
æteje se, da je oseba pripravljena sprejeti zaposlitev, Ÿe sprejme ponujeno mo§nost, da se strokovno usposobi ali prekvalificira, Ÿe ji je v primeru uspeçne usposobitve ali prekvalifikacije zagotovljena zaposlitev in je strokovno usposabljanje vsaj na ravni strokovne izobrazbe, ki jo oseba §e ima.
Vsi prijavljeni iskalci zaposlitve so dol§ni skladno s Pravilnikom aktivno iskati zaposlitev. Za aktivno iskanje zaposlitve se çteje, Ÿe oseba ob rednem javljanju pri Zavodu (enkrat meseŸno) na ustrezen naŸin dokazuje, da je uporabila:
Skladno s 16. Ÿlenom Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti se iskalec zaposlitve çteje za brezposelno osebo, Ÿe:
Glede na dejstvo, da se je zakonodaja na podroŸjih, ki se nanaçajo na zgoraj navedene pogoje od leta 1991 (ko je bil sprejet Zakon o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti) §e spremenila, bo moral zakonodajalec opredeliti operativno uporabo navedenega Ÿlena.
Status brezposelne osebe je pogoj za koriçŸenje pravic iz naslova Zavarovanje za primer brezposelnosti in vkljuŸevanje v kurativne programe aktivne politike zaposlovanja.
Oseba se lahko prijavi v evidenco samo osebno, ob tem je dol§na predlo§iti:
Oseba se vpiçe v eno od evidenc, odvisno od izpolnjevanja pogojev, doloŸenih za vodenje evidenc.
Oseba se preneha voditi v evidenci iskalcev zaposlitve, Ÿe se sama odjavi ali, Ÿe preneha obstajati kateri od pogojev za vpis v to evidenco.
¬e pri osebi preneha obstajati kateri od pogojev za vodenje v evidenci o brezposelnih osebah, se jo preneha voditi v tej evidenci. V primeru, da ta oseba izpolnjuje pogoje za vpis v evidenco iskalcev zaposlitve, mora izpolniti novo Prijavo, s katero izrazi zahtevo za vpis v evidenco iskalcev zaposlitve.
Prehod iz evidence iskalcev zaposlitve v evidenco brezposelnih oseb je mo§en s ponovno izpolnitvijo Prijave ter predlo§itvijo dokazil o izpolnjevanju pogojev za brezposelno osebo.
Posebna oblika prenehanja vodenja evidence je Ÿrtanje iz evidence. Zavod Ÿrta iz evidence iskalcev zaposlitve in evidence o brezposelnih osebah tisto osebo, ki
V teh primerih se iskalec zaposlitve oziroma brezposelna oseba ne more ponovno prijaviti v eno od evidenc Zavoda pred potekom çestih mesecev od dneva Ÿrtanja iz evidence.
Kot §e povedano, se je Pravilnik priŸel izvajati s 1.1.1996. V prehodnem obdobju (predvidoma do 30.6.1996) bomo na uradih za delo postopno uvrstili v novi dve evidenci tudi vse prijavljene iskalce zaposlitve, ki so bili na evidenci Zavoda koncem leta 1995.
V tem obdobju bomo vse prijavljene iskalce zaposlitve povabili, da izpolnijo Prijavo v evidenco iskalcev zaposlitve - brezposelnih oseb. Na osnovi te Prijave ter eventuelno dodatnih dokazilih o viçini ustvarjenega dohodka (lastniki ali solastniki podjetij ter lastniki, zakupniki, najemniki in drugi uporabniki kmetijskih ali gozdnih zemljiçŸ ali drugih nepremiŸnin od katerih se lahko pre§ivljajo na osnovi ustvarjenega dohodka) bomo v strokovni slu§bi vse osebe razvrstili v eno od predpisanih evidenc.
PriŸetek izvajanja novega Pravilnika je med doslej prijavljenimi osebami pri Zavodu vnesel doloŸen nemir. V javnih medijih pa so se pojavile tudi doloŸene napaŸne interpretacije posledic uvajanja Pravilnika.
¬e na kratko povzamemo, kaj so osnovne znaŸilnosti novega Pravilnika:
Osnovne kriterije za razdelitev na navedeni dve kategoriji opredeljuje 16. Ÿlen Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.
Pogosto se v zadnjem Ÿasu pojavlja vpraçanje, kako bo nova metodologija vplivala na çtevilo registrirano brezposelnih oseb v Sloveniji.
Ocenjujemo, da se bo çtevilo registrirano brezposelnih oseb nekoliko zni§alo. Razkorak med tako imenovano registrirano in anketno brezposelnostjo se bo zmanjçal. PreveŸ optimistiŸno pa izzveni priŸakovanje, da bomo dosegli enakost med registrirano in anketno brezposelnostjo, saj pri zbiranju podatkov uporabljamo povsem razliŸno metodologijo. Status registrirano brezposelne osebe je opredeljen z zakonskimi doloŸili in s posebnim pravilnikom, anketna brezposelnost pa se meri na vzorcu enkrat letno in po posebni metodologiji, ki je sprejeta v okviru Mednarodne organizacije dela (ILO). æe naprej bodo torej mednarodno primerljivi le podatki anketne brezposelnosti.
/ ZRSZ domaŸa stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /
Copyright Republiçki zavod za zaposlovanje, 22. januar 1996