/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Republiški zavod za zaposlovanje - Hitra informacija

Nov način vodenja evidence iskalcev zaposlitve in evidence o brezposelnih osebah pri Republiškem zavodu za zaposlovanje

Marjan Šprajc in Janez Žnidaršič

I. UVOD

Na podlagi 72. člena Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Ur.l.RS,št. 5/92, 12/92, 71/93 in 38/94) je bil sredi leta 1995 izdan Pravilnik o načinu in vsebini vodenja evidence iskalcev zaposlitve in evidence o brezposelnih osebah (Ur.l.RS, št. 44/95) - v nadaljnjem besedilu Pravilnik. Sestavni del Pravilnika so tudi Metodološka načela za vodenje evidenc po Pravilniku.

Za vodenje evidenc, opredeljenih s Pravilnikom, je zadolžen Republiški zavod za zaposlovanje - v nadaljnjem besedilu Zavod.

II. ISKALEC ZAPOSLITVE

a) Skladno s 4. točko Metodoloških načel Pravilnika iskalec zaposlitve ne more biti oseba, ki:

b) Za prijavo v evidenco iskalcev zaposlitve mora oseba izpolnjevati naslednje splošne pogoje:

Pogoj zdravstvene zmožnosti za vstop na delo izpolnjujejo tudi invalidne osebe, ki so usposobljene za opravljanje določenih del.

Poleg tega mora biti oseba pripravljena sprejeti ustrezno zaposlitev, kar pomeni, da je pripravljena najkasneje v 14 dneh sprejeti vsako zaposlitev s polnim ali krajšim delovnim časom, najmanj pa za polovico delovnega časa, ki ustreza njeni izobrazbi, znanju in zmožnostim, če kraj zaposlitve ni oddaljen več kot 40 km od njenega stalnega ali začasnega bivališča ali pot na delo in z dela z javnimi prevoznimi sredstvi ne traja več kot 4 ure, za starše z otrokom do 3-eh let starosti pa ne več kot 2 uri dnevno.

Za ustrezno zaposlitev se šteje zaposlitev, za katero se zahteva enaka stopnja strokovne izobrazbe in ista ali sorodna smer, kot jo ima oseba.

Šteje se, da je oseba pripravljena sprejeti zaposlitev, če sprejme ponujeno možnost, da se strokovno usposobi ali prekvalificira, če ji je v primeru uspešne usposobitve ali prekvalifikacije zagotovljena zaposlitev in je strokovno usposabljanje vsaj na ravni strokovne izobrazbe, ki jo oseba že ima.

Vsi prijavljeni iskalci zaposlitve so dolžni skladno s Pravilnikom aktivno iskati zaposlitev. Za aktivno iskanje zaposlitve se šteje, če oseba ob rednem javljanju pri Zavodu (enkrat mesečno) na ustrezen način dokazuje, da je uporabila:

III. BREZPOSELNA OSEBA

Skladno s 16. členom Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti se iskalec zaposlitve šteje za brezposelno osebo, če:

Glede na dejstvo, da se je zakonodaja na področjih, ki se nanašajo na zgoraj navedene pogoje od leta 1991 (ko je bil sprejet Zakon o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti) že spremenila, bo moral zakonodajalec opredeliti operativno uporabo navedenega člena.

Status brezposelne osebe je pogoj za koriščenje pravic iz naslova Zavarovanje za primer brezposelnosti in vključevanje v kurativne programe aktivne politike zaposlovanja.

IV. VPIS V EVIDENCO, PREHOD IZ ENE V DRUGO EVIDENCO TER PRENEHANJE VODENJA EVIDENCE

Oseba se lahko prijavi v evidenco samo osebno, ob tem je dolžna predložiti:

Oseba se vpiše v eno od evidenc, odvisno od izpolnjevanja pogojev, določenih za vodenje evidenc.

Oseba se preneha voditi v evidenci iskalcev zaposlitve, če se sama odjavi ali, če preneha obstajati kateri od pogojev za vpis v to evidenco.

Če pri osebi preneha obstajati kateri od pogojev za vodenje v evidenci o brezposelnih osebah, se jo preneha voditi v tej evidenci. V primeru, da ta oseba izpolnjuje pogoje za vpis v evidenco iskalcev zaposlitve, mora izpolniti novo Prijavo, s katero izrazi zahtevo za vpis v evidenco iskalcev zaposlitve.

Prehod iz evidence iskalcev zaposlitve v evidenco brezposelnih oseb je možen s ponovno izpolnitvijo Prijave ter predložitvijo dokazil o izpolnjevanju pogojev za brezposelno osebo.

Posebna oblika prenehanja vodenja evidence je črtanje iz evidence. Zavod črta iz evidence iskalcev zaposlitve in evidence o brezposelnih osebah tisto osebo, ki

V teh primerih se iskalec zaposlitve oziroma brezposelna oseba ne more ponovno prijaviti v eno od evidenc Zavoda pred potekom šestih mesecev od dneva črtanja iz evidence.

V. PREHODNO OBDOBJE

Kot že povedano, se je Pravilnik pričel izvajati s 1.1.1996. V prehodnem obdobju (predvidoma do 30.6.1996) bomo na uradih za delo postopno uvrstili v novi dve evidenci tudi vse prijavljene iskalce zaposlitve, ki so bili na evidenci Zavoda koncem leta 1995.

V tem obdobju bomo vse prijavljene iskalce zaposlitve povabili, da izpolnijo Prijavo v evidenco iskalcev zaposlitve - brezposelnih oseb. Na osnovi te Prijave ter eventuelno dodatnih dokazilih o višini ustvarjenega dohodka (lastniki ali solastniki podjetij ter lastniki, zakupniki, najemniki in drugi uporabniki kmetijskih ali gozdnih zemljišč ali drugih nepremičnin od katerih se lahko preživljajo na osnovi ustvarjenega dohodka) bomo v strokovni službi vse osebe razvrstili v eno od predpisanih evidenc.

VI. ZAKLJUČEK

Pričetek izvajanja novega Pravilnika je med doslej prijavljenimi osebami pri Zavodu vnesel določen nemir. V javnih medijih pa so se pojavile tudi določene napačne interpretacije posledic uvajanja Pravilnika.

Če na kratko povzamemo, kaj so osnovne značilnosti novega Pravilnika:

  1. Vse osebe, ki se želijo uvrstiti na eno od evidenc Zavoda morajo izpolnjevati določene splošne pogoje (starost, zdravstvena zmožnost) in ne smejo biti v kategoriji oseb, ki se ne morejo vpisati v nobeno evidenco.
  2. Vse osebe morajo svojo željo za vpis v eno od evidenc izraziti z izpolnitvijo ter podpisom Prijave v evidenco iskalcev zaposlitve - brezposelnih oseb, v kateri navedejo relevantne podatke za uvrstitev v posamezno evidenco ter se obvežejo, da bodo aktivno iskale zaposlitev, da bodo javljale Zavodu vse spremembe, pomembne za vodenje evidence in da omogočajo uporabo osebnih podatkov za namene posredovanja zaposlitve.
  3. Vse osebe, ki so razvrščene v eno od evidenc Zavoda morajo biti aktivne pri iskanju zaposlitve. V prihodnje bo torej evidenca iskalcev zaposlitve oziroma evidenca brezposelnih oseb vodena po dodatnih kriterijih, ki se bodo preverjali. Med njimi sta pomembna še zlasti dva, tj. izkazana aktivnost pri iskanju zaposlitve in pripravljenost za zaposlitev.
  4. Podlaga za uvrstitev vseh oseb, ki iščejo zaposlitev, v dve evidenci, je naslednja:

Osnovne kriterije za razdelitev na navedeni dve kategoriji opredeljuje 16. člen Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti.

Pogosto se v zadnjem času pojavlja vprašanje, kako bo nova metodologija vplivala na število registrirano brezposelnih oseb v Sloveniji.

Ocenjujemo, da se bo število registrirano brezposelnih oseb nekoliko znižalo. Razkorak med tako imenovano registrirano in anketno brezposelnostjo se bo zmanjšal. Preveč optimistično pa izzveni pričakovanje, da bomo dosegli enakost med registrirano in anketno brezposelnostjo, saj pri zbiranju podatkov uporabljamo povsem različno metodologijo. Status registrirano brezposelne osebe je opredeljen z zakonskimi določili in s posebnim pravilnikom, anketna brezposelnost pa se meri na vzorcu enkrat letno in po posebni metodologiji, ki je sprejeta v okviru Mednarodne organizacije dela (ILO). Še naprej bodo torej mednarodno primerljivi le podatki anketne brezposelnosti.


/ ZRSZ domača stran / Dejavnost ZRSZ / Seznam hitrih informacij /


Copyright Republiški zavod za zaposlovanje, 22. januar 1996